- W Niemczech mają już możliwość zmiany, w ciągu jednej nocy, z gospodarki czarnej na zieloną. W Polsce jakoś nie chcemy zauważyć takich rozwiązań – mówi Tomasz Pelc, lider panelu dotyczącego energii odnawialnej, który był jedną z części XXIII Forum Gospodarki Morskiej, które odbyło się w piątek, 11 października 2024 roku w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni.
Zielony metanol czy zielony amoniak, który z nich zdominuje rynek paliw morskich z punktu widzenia armatorów i operatorów statków? To był jeden z tematów, na który dyskutowano w Gdyni.
Czytaj także:
Panelistami byli: Brit Hinnemann, która reprezentowała CTO Green2x z Danii, Nils Aden - MD Harren Group z Niemiec, Hrishikesh Chatterjee – MAN Energy and Solutions Copenhagen oraz Johnny Kackur – Wartsila z Finlandii. Liderem tego panelu był Tomasz Pelc, przewodniczący Rady Klaster Technologii Wodorowych, a moderatorem Andrzej Buczkowski – Strand Eco Energy Ltd.
Paneliści dyskutowali m.in. o legislacji morskiej, która stawia coraz trudniejsze wymagania przed armatorami i operatorami statków. To wynika z dążenia do systematycznej eliminacji paliw kopalnych poprzez wprowadzanie coraz bardziej dotkliwych kar dla statków.
– Metanol będzie produkowany w Europie, bo potrzebny jest dwutlenek węgla, by go wyprodukować – mówi Tomasz Pelc. - Natomiast globalnie największe rynki produkcji metanolu to Chile, Namibia, Mauretania, Brazylia, czyli kraje, w których wodór może być bardzo tani – dodaje.
Zdaniem panelistów warto też prześledzić budowę ostatnich terminali do przeładunku amoniaku. Ich łączna zdolność w 2029 roku będzie wynosić 16 milionów ton. Dziś w Europie zużywamy 10 milionów amoniaku. Ciekawe jest to, że np. w Niemczech terminal amoniakalny jest budowany w tym samym miejscu, gdzie jest już pływający terminal do przeładunku LNG.
– W ciągu jednego dnia mogą odłączyć gaz ziemny, który służy również do produkcji wodoru i są w stanie dostarczyć wodór z terminala amoniakalnego – dodaje Tomasz Pelc. – To jest rozwiązanie technologiczne, które za chwilę będzie funkcjonować na szerszą skalę. Mają możliwość zmiany, w ciągu nocy, z gospodarki czarnej na zieloną. W Polsce jakoś nie chcemy tego zauważyć – dodaje Tomasz Pelc, który od 10 lat zajmuje się technologiami wodorowymi.
Uczestnicy panelu wymieniali swoje opinie na temat przygotowania armatorów do wymaganych zmian prawnych, ale także oferty producentów silników napędowych i ich przygotowanie do spalania paliw alternatywnych.
– Pracuję w tych krajach, z których pochodzą uczestnicy tego panelu – mówi Tomasz Pelc. - W Niemczech, Finlandii czy Danii myśli się o tych sprawach od dawna. Niestety, w Polsce tak nie jest.
Jego zdaniem, potrzebne są w Polsce radykalne działania. Jeżeli to nie nastąpi, to wszystkie nasze dyskusje na te tematy będą sprawdzać się do narzekania.
– My patrzymy na to punktowo, a nie potrafimy rozmawiać na temat pełnego łańcucha wartości - dodaje Tomasz Pelc. - Można idealnie wyczyścić jedno ogniwo łańcucha rowerowego, ale rower nie pojedzie, jeśli cały łańcuch będzie zaniedbany – obrazowo przedstawia nasz problem lider panelu.
AMS
Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl