Hanwha Ocean Co. zaprezentowała projekt zeroemisyjnego gazowca Ocean 1, zasilanego amoniakiem i wyposażonego w nowy system przechowywania ładunku.
Trzeci co do wielkości producent statków w Korei Południowej (dawniej Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co.), należący do konglomeratu chemiczno-obronnego Hanwha Group, zaprezentował swój pomysł ponad 100 przedstawicielom armatorów i towarzystw klasyfikacyjnych, uczestniczącym w targach i konferencji energetycznej Gastech 2024, od 17 do 20 bm. w Houston.
Gazowiec nowej generacji ma być wyposażony w napęd elektryczny, oparty na turbinie gazowej zasilanej amoniakiem, co umożliwi bezemisyjną pracę bez udziału paliw kopalnych. Nowy system napędowy może również działać w układzie dwupaliwowym, wykorzystującym LNG, z możliwością zastosowania wodorowych ogniw paliwowych i akumulatorów w przyszłości. Pomysł ten dotyczy zarówno nowych statków, jak i modernizacji już eksploatowanych zbiornikowców LNG.
Podczas Gastech 2024 inna spółka koncernu - Hanwha Power Systems - podpisała z GasLog, czołowym greckim właścicielem zbiornikowców LNG, protokół ustaleń (MOU) w sprawie wymiany ich dotychczasowego napędu na turbinę gazową, spalającą amoniak. W sierpniu br. Hanwha Power Systems i Hanwha Ocean przy wsparciu GasLog zakończyły wstępne przeglądy techniczne i studia wykonalności, dotyczące możliwości przebudowy gazowców, należących do tego greckiego armatora.
Jak podkreśla Hanwha Ocean, w przeciwieństwie do silnika, turbiny gazowe zasilane amoniakiem nie wymagają stosowania do zapłonu tzw. dawki pilotującej paliwa. Mogą pracować nie emitując w ogóle dwutlenku węgla lub na mieszance amoniaku z gazem ziemnym. Nawet jeśli paliwem jest gaz ziemny, turbina gazowa generuje znikomą ilość metanu. Trwają studia wykonalności dla innych potencjalnych paliw, które mogłyby zostać wykorzystane. Hanwha Power Systems testuje innowacyjny system spalania amoniaku do wdrożenia w turbinie gazowej, w laboratoriach swojego oddziału Power Systems Mfg., LLC w USA.
Obok innowacyjnego, zeroemisyjnego napędu, jednym z kluczowych tematów, o których rozmawiali uczestnicy Gastech w Houston, był plan Hanwha Ocean, dotyczący wykorzystania zbiornika ładunkowego ze stali o wysokiej zawartości manganu, zbudowanego zgodnie z niezależnymi projektami typu B, które stocznia oznaczyła jako MCTIB. Urządzenia gazowe typu B obejmują instalacje, które do wytwarzania energii zużywają więcej niż 10 megadżuli na godzinę, aż do wartości 5000 MJ/h.
Hanwha wykorzystała już ten projekt i materiał w zbiornikach cargo nowo budowanych tankowców VLCC i kontenerowców z silnikami dwupaliwowymi, zasilanymi LNG. Teraz ma być zastosowany na gazowcach. Statki te przewożą gaz ziemny w postaci ciekłej o temperaturze - 163°C, bliskiej temperaturze parowania. Pomimo izolacji zbiorników, w efekcie dopływu ciepła z zewnątrz, mała ilość LNG w sposób naturalny odparowuje (boil-off) i musi być usunięta, aby utrzymać ciśnienie w zbiorniku ładunkowym.
- Liczymy, że MCTIB jako zbiornik ładunkowy znacznie zmniejszy ilość gazu, ulegającego odparowaniu, poprawiając w ten sposób wydajność transportu LNG – przekonywali przedstawiciele Hanwha Ocean.
W trakcie dyskusji, uczestnicy Gastech porównywali współczynniki odparowywania ładunku w nowym projekcie Hanwha z tymi, które występują w zbiornikach membranowych francuskiego dostawcy GTT, obecnych na rynku gazowców od wielu lat.
Hanwha Ocean utrzymuje, że jej projekt stanowi pierwszą odsłonę nowych technologii, stojących za "The First Fossil-Free Ship on the Water”, czyli planem opracowania zeroemisyjnego statku, zasilanego paliwami alternatywnymi, ogłoszonym na dorocznym spotkaniu Światowego Forum Ekonomicznego w Davos w Szwajcarii w styczniu br.
Podczas Gastech 2024, południowokoreański koncern przedstawił także swoją wizję komercjalizacji rynku statków autonomicznych, postępów w rozwoju systemów sterowania, nawigacji, inteligentnych rozwiązań oraz technologii cyfrowych bliźniaków. Mówiono również o współpracy z firmami zależnymi w Grupie Hanwha - Hanwha Engine i Hanwha Power Systems - w celu stworzenia synergii.
Hanwha Engine zaprezentowała rozwiązanie do monitorowania silnika głównego statku z funkcjami wykrywania nieprawidłowości i dostarczania informacji o cyklach konserwacji głównych części.
- Jeśli wdrożenie amoniakalnych turbin gazowych zakończy się sukcesem, będzie to ważny punkt zwrotny w globalnym przemyśle stoczniowym i żeglugowym, torujący drogę dla ekologicznego napędu paliwowego statków – podkreśla Justin Lee, dyrektor generalny Hanwha Power Systems.
GL