Norweska spółka Amon Maritime pozyskała dotację w wysokości 17 mln USD od państwowej agencji ds. transformacji energetycznej Enova na budowę gazowców zasilanych amoniakiem.
Statki zamówi Amon Gas, nowa spółka, utworzona w tym celu przez Amon Maritime. Będą to dwa niskoemisyjne zbiornikowce średniej wielkości (midsize gas carriers - MGC), których budowa będzie dofinansowana z dotacji w wysokości 180 mln NOK (17 mln USD).
- To znaczący kamień milowy na drodze wdrażania bezemisyjnych systemów transportowych w segmencie gazowców. Amon Gas dostarczy niskoemisyjne statki, jednocześnie spełniając wymagania klientów, dzięki innowacyjnym rozwiązaniom – powiedział André Risholm, prezes zarządu Amon Maritime.
Początkowe zamówienie obejmie dwa statki, uznawane jako pierwsze z serii, z terminem dostawy w 2028 roku. Zostały zaprojektowane tak, aby wykorzystywać amoniak jako paliwo do napędu i wytworzenia energii na statku, w tym podczas transportu LPG, jako ładunku.
- Zbiornikowce MGC, to duże statki o wysokim zużyciu paliwa. Oznacza to, że wpływ każdego z nich na klimat, poprzez przejście na amoniak jako paliwo, będzie znaczący – podkreśla spółka Amon Maritime.
Oszacowano, że emisje dwutlenku węgla z nowo zamówionych statków będą o 87 proc. niższe w porównaniu do konwencjonalnych zbiornikowców LPG, już od momentu ich wejścia do eksploatacji, z ambicjami dalszej redukcji CO2 do 100 proc.
- Jeśli amoniak stanie się paliwem przyszłości, doprowadzi to do dużego wzrostu jego przewozów morzem. Obecnie amoniak jest transportowany głównie przez zbiornikowce średniej wielkości - stwierdził Steinar Kostol, dyrektor ds. technologii w Amon Maritime.
Dodał, że jeśli statek transportuje amoniak, nie trzeba szukać bunkierek lub instalacji do jego tankowania, ponieważ jest on już dostępny na pokładzie jako ładunek.
- Ponieważ zbiornikowiec ten jest już przystosowany do transportu amoniaku, względny dodatkowy koszt w tym segmencie w porównaniu do konwencjonalnych statków będzie niższy, niż w większości innych segmentów – wskazuje norweska spółka.
Przejście na rynek przewozów gazu jest odejściem Amon Maritime od wcześniejszego skupienia się na masowcach napędzanych amoniakiem, poprzez spółkę joint venture Viridis Bulk Carriers. We wrześniu ubiegłego roku Viridis otrzymała 152 mln koron norwerskch (NOK) na budowę dwóch statków żeglugi bliskiego zasięgu na amoniak, zaś Yara Clean Ammonia wspólnie z Azane Fuel Solutions dostały 48 mln NOK na barkę do bunkrowania amoniaku.
Spółkę Viridis wspiera armator Mosvolds Rederi i Navigare Logistics, z kolei Azane jest spółką joint venture, utworzoną przez Amon Maritime oraz EConnect Energy.
Dotacja dla Amon Gas, przyznana podczas ceremonii, zorganizowanej w środę 20 bm. przez norweskiego ministra klimatu i środowiska oraz ENOVA w siedzibie DNV w Høvik, nie była jedyną. Łączna wartość wszystkich grantów przekazanych na projekty związane z morskim transportem amoniaku i wodoru wyniosła 1,2 mld koron norweskich.
Wśród pozostałych zwycięzców znaleźli się: niderlandzki rodzinny armator Maris Fiducia, który otrzymał 300 mln NOK (28 mln USD) na masowce zasilane wodorem, oraz przewoźnik Hoegh Autoliners, któremu przyznano 109 mln NOK na samochodowce, napędzane amoniakiem.
GL, rel (Amon Maritime), TradeWinds