Żegluga

W poniedziałek wcześnie rano na Morzu Bałtyckim w miejscu oddzielającym należącą do Danii wyspę Bornholm od wybrzeży Szwecji doszło do zderzenia dwóch frachtowców - poinformowało duńskie Centrum Wspólnych Operacji Obronnych (JOC).

Jeden ze statków to zarejestrowany w Danii Karin Hoej, drugi - zarejestrowany w Wielkiej Brytanii - Scot Carrier

Do kolizji doszło wczesnym rankiem około godziny 3:30 (czasu lokalnego).

Na duńskim statku włączył się automatyczny alarm zagrożenia jednostki pływającej (distress signal).

Wysłaliśmy w ten rejon helikopter z naszych służb ratowniczych oraz łódź ratowniczą z Rønne – relacjonował oficer dyżurny duńskiego Centrum Operacji Obronnych wczesnym rankiem w poniedziałek.

Do zaistnienia wypadku oba statki płynęły podobnym kursem (mniej więcej na południowy-wschód) torem wodnym biegnącym pomiędzy Bornholmem a Ystad. Jest to jedna z głównych, najbardziej ruchliwych arterii transportowych na Bałtyku, z większością ruchu między Cieśninami Duńskimi, a Rosją, Finlandią, wschodnią Szwecją i państwami bałtyckimi. Pływają nią m.in. duże zbiornikowce z portów rosyjskich i wielkie kontenerowce pływające do Gdańska, a przecinana jest z dość dużą częstotliwością m.in. przez promy, w tym szybkie, kursujące między Bornholmem a Ystad.

Wygląda na to, że statek duński przewrócił się do góry dnem. Na pokładzie znajdowały się dwie osoby, nie wiemy na razie, co się z nimi stało. Statek brytyjski natomiast nie doznał większego uszczerbku, jego załoga jest bezpieczna - poinformowało JOC.

Niewykluczone, że Scot Carrier, jako jednostka szybsza, najechał na rufę duńskiej szalandy.

Scot Carrier opuścił 11 grudnia port Salacgriva na Łotwie i był w drodze do Montrose w Wielkiej Brytanii.

Szalanda Karin Høj operowała w ostatnich tygodniach z Koping w Szwecji, ale akurat ostatnim portem przed jej feralną podróżą był Sodertalje, który opuściła 10 grudnia. Statek zmierzał do (Nykøbing Falster) Nykoebing Falster na duńskich wyspach Lolland i Falster, gdzie miał dotrzeć około południa we wtorek, 14 grudnia.

Karin Høj (Karin Hoej), to szalanda, czyli statek służący do przewozu urobku wydobytego przez pogłębiarki. Cechą charakterystyczną szaland jest to, że mają możliwość samodzielnego i szybkiego rozładunku przez otwarcie klap w dnie lub burtach albo - jak w przypadku statku, który właśnie uległ wypadkowi, przez rozwarcie całego kadłuba (jak chwytaka do ładunków masowych) podzielonego w płaszczyźnie symetrii na dwie połowy i scalonego zawiasami na pokładzie. 

Do wypadku doszło na szwedzkich wodach terytorialnych. Dania pomagała władzom szwedzkim w akcji ratunkowej. Z wyspy Bornholm zadysponowano statek ratowniczy, a od strony duńskiego wybrzeża wysłano helikopter - podała Agencja Reutera.

Zakłada się, że statek wywrócił się do góry dnem dość szybko, ponieważ nie ma na nim żadnych urządzeń ratunkowych. Oznacza to, że nie zwolniono / nie użyto żadnego koła ratunkowego ani tratew ratunkowych. Tak więc prawdopodobnie upłynął bardzo krótki czas od momentu domniemanego najechania na duńską szalandę przez brytyjski mini-masowiec do momentu jej przewrócenia się - powiedział mediom Jesper Berthelsen, oficer dyżurny duńskiego Centrum Operacyjnego Sił Zbrojnych.

Przyczyna kolizji nie jest jeszcze znana, ale szwedzka Straż Przybrzeżna twierdzi, że "pod kierunkiem prokuratorów prowadzone jest wstępne dochodzenie w sprawie rażącego zaniedbania w ruchu morskim". W momencie wypadku w okolicy odnotowano mgłę.

Straż przybrzeżna przekazała BBC, że w związku ze sprawą istnieją podejrzenia, że załoga była pijana. Informują o tym także lokalne media.

Karin Høj (nr IMO 8685844; rok budowy - 1977; państwo bandery - DIS, otwarty rejestr duński; armator i operator - Høj A/S, Dania; długość całkowita - 55,06 m, szerokość konstrukcyjna - 9,20 m, zanurzenie - 2,90 m, wysokość boczna - 3,20 m; tonaż pojemnościowy brutto - 408, nośność - 492 t, ładowność zasobni - 510 m³; napęd - 2 zaburtowe pędniki azymutalne o łącznej mocy 590 kW / 802 KM).

Scot Carrier to jednostka projektu ECO Trader 4800 - uniwersalny statek żeglugi bliskiego zasięgu lub, jak to dawniej u nas mówiono - żeglugi małej, inaczej przybrzeżnej (coaster). Funkcjonalnie jest to zasadniczo uniwersalny mini-masowiec.

Scot Carrier (nr IMO 9841782; rok budowy - 2018; państwo bandery - Wielka Brytania; armator, operator - Scotline Ltd, Wielka Brytania, armator zarządzający, zarząd techniczny - Intrada Ships Management Ltd, Wielka Brytania; długość całkowita - 89,98 m, szerokość konstrukcyjna - 15,20 m, zanurzenie - 5,692 m, wysokość boczna - 6,60 m; tonaż pojemnościowy brutto - 3450, nośność - 4789 t, wyporność - 6248 t; moc napędu głównego - 1850 kW / 2515 KM; prędkość maksymalna - 14 węzłów, eksploatacyjna - 11 węzłów).

jbw, tebe (PAP); AL, PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Royal Bodewes, DMAIB 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter