W minionym tygodniu (8 grudnia) grupa A.P. Moller - Maersk ujawniła wstępny projekt ośmiu, jak określił to sam armator - "przełomowych i wiodących w branży" - kontenerowców o ładowności 16 000 TEU z napędem zasilanym metanolem, który jest paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla.
"Unikatowy w sektorze projekt pozwala na zwiększenie efektywności energetycznej o 20 procent w przeliczeniu na przewożony kontener, w porównaniu do średniej branżowej dla statków tej wielkości. Ponadto oczekuje się, że seria ośmiu statków pozwoli zredukować emisję CO2 o około miliona ton rocznie, oferując naszym klientom neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla transport na skalę handlu oceanicznego" - twierdzi Palle Laursen, chief technical officer (główny specjalista ds, technicznych) Maerska.
Każdy ze statków będzie miał 350 metrów długości, 53,5 metra szerokości i będzie się znacznie różnić od tego, co do tej pory widziano w przypadku większych kontenerowców.
Pomieszczenia dla załogi i sterówka będą umieszczone na dziobie, umożliwiając zwiększenie przestrzeni ładunkowej na pokładzie. W dodatku będzie to szeroka, ale bardzo krótka nadbudówka. Dla poprawy aerodynamiki będzie miałą ścięte przednie krawędzie pionowe i razem z ustawionymi za nią kontenerami, będzie mogła stanowić, z punktu widzenia aerodynamiki, jedną bryłę.
Szyb maszynowy z kominem będzie się znajdował się na rufie (odsunięty maksymalnie do tyłu - praktycznie do pawęży) i asymetrycznie - tylko po jednej stronie statku, co również stanowi rozwiązanie mające na celu maksymalizację przestrzeni dla ładunku. Zdaniem twórców koncepcji projektowej takie oddzielenie pomieszczeń mieszkalnych od komina poprawi również efektywność postoju w porcie.
Prace nad tym projektem trwały prawie pięć lat, a odbywało się z "przekraczaniem nieznanego terytorium projektowania okrętów" - twierdzi Palle Laursen, który dodaje, że "aby stworzyć ten nowy projekt, należało zmierzyć się szeregiem wyzwań".
Konieczne było m.in. zapewnienie komfortu załodze, mimo umieszczenia pomieszczeń mieszkalnych w bardziej odsłoniętym miejscu na dziobie. Ponadto kluczowym parametrem była odpowiednia wytrzymałość kadłuba, podczas gdy na "tradycyjnych" statkach blok mieszkalny, umieszczony bardziej z tyłu, np. w okolicach śródokręcia, działał jako "usztywniacz" kadłuba.
Konieczne było opracowanie nowych rozwiązań w zakresie budowy lub rozmieszczenia łodzi ratunkowych i ich systemów wodowania, świateł nawigacyjnych, a także nowych kamer poprawiających widoczność dla kapitana czy nawigatorów podczas nawigacji i manewrowania.
Statki tej serii, zamówione w stoczni połudbiowo-koreańskiej Hyundai Heavy Industries, wyposażone będą w układ innowacyjnych silników dwupaliwowych, które mogą pracować na metanolu i konwencjonalnym paliwie o niskiej zawartości siarki. Ze względu na zaplanowaną pojemność zbiorników paliwowych, statki będą w stanie pokonać całą trasę w obie strony, np. Azja-Europa, na ekologicznym metanolu.
Dotychczas zamówiono osiem takich statków na mocy prawomocnych kontraktów, a cztery kolejne pozostają w opcjach. Pierwszy statek ma być przekazany do eksploatacji na początku 2024 roku. Każdy z kontenerowców nowej generacji przeznaczonych dla grupy Maersk kosztować będzie duńskiego armatora ok. 175 mln USD. O zamówieniu tych statków poinformowano w sierpniu bieżącego roku.
Wcześniej, duński gigant morskich przewozów kontenerowych A.P. Moller - Maersk podpisał kontrakt z koreańską stocznią Hyundai Mipo Dockyard na budowę mniejszego statku z napędem na metanol - kontenerowca dowozowego (feeder) o ładowności 2100 TEU, o czym poinformowano na początku lipca br. Statek ten, który będzie obsługiwał połączenia na Bałtyku, ma być przekazany w połowie 2023 roku. Plany budowy takiej jednostki duński armator ogłosił już w lutym 2021 r.
PBS, rel (Maersk)
Wstępna charakterystyka techniczna - kontenerowce 16 000 TEU z napędem na metanol (niektóre dane mogą ulec nieznacznym zmianom):
armator - Moller-Maersk A/S, Dania
operator, armator zarządzający - Maersk A/S, Dania
długość całkowita - 349,20 m
długość między pionami - 336,78 m
szerokość konstrukcyjna - 53,50 m
zanurzenie - 18,00 m
wysokość boczna - 33,20 m
tonaż pojemnościowy brutto - 171 600
nośność - 189 508 t
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 68 901
ładowność - 16 000 TEU (wg innych źródeł - 15 000 TEU)
liczba rzędów po szerokości statku - 21
napęd główny - jednośrubowy, śruba o stałym skoku, 80 obr./min.
moc napędu głównego - MCR 54 960 kW (74 724 KM), CSR 46 716 kW (63 515 KM)
rodzaj silnika napędu głównego - Tier III EGRTC, zasilanie metanolem lub paliwem dieselowskim o niskiej zawartości siarki
silnik napędu głównego - 1 × MAN-B&W 8G95ME-C10-LGIM-EGRTC, 2-suwowy, rzędowy, 8-cylindrowy, 950 × 3460 mm (średnica cylindra × skok tłoka), produkcji Hyundai Heavy Industries Co Ltd, Korea Południowa