Do floty polskich armatorów dołączył niedawno kolejny statek zakupiony z rynku jednostek używanych. To …Tarzan, który zasilił flotę Żeglugi Gdańskiej. Statek nosi polską banderę.
Uniwersalny statek do przewozu ładunków suchych zostal zakupiony przez polską firmę w grudniu 2020 roku. Wcześniej należał do norweskiego armatora Misje Rederi AS.
Wraz z ostatnią zmianą właściciela doszło do zmiany imienia statku - ze Starmi na Tarzan.
Wcześniej jednostka nosiła nazwy Reymar, Reitdiep, Mercator i - od przekazania przez stocznię - Reitdiep.
Statek, przed polskim, miał czterech armatorów i większą liczbę operatorów. Zbudowany został w 1995 roku w holenderskiej stoczni Pattje Scheepswerf B.V. w Waterhuizen, pod numerem budowy 389.
Statek może być wyposażony w przestawne grodzie w jednej, długiej ładowni, ale obecnie ich nie posiada. Ładownia jest typu "box-shaped", ale nieco zwęża się w częściach skrajnych (na dziobie i w części rufowej). Ma ona wymiary 62,65 × 11,10 m, Pojedynczy długi luk ma takie same wymiary jak ładownia.
W ładowni (w zasadzie w luku - na poziomie pokładu) znajduje się zastrzał wzmacniający konstrikcję kadłuba.
Statek przystosowany jest do ładunku ziarna, zaś dno ładowni jest wzmocnione do rozładunku chwytakami.
Tarzan, podobnie jak inny statek Żeglugi Gdańskiej - Tollund (oraz trzy statki szczecińkiego Baltrampu - Olza, Osa i Raba) - znajduje się w zarządzie komercyjnym duńskiego operatora Wind Shipping ApS z Køge.
PBS
Fot.: juandofer / shippingexplorer.net; Fleetphoto.ru; Wind Shipping; Rys.: Wind Shipping
Tarzan - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9128336
sygnał wywoławczy - SNNF
państwo bandery - Polska
port macierzysty - Gdańsk
armator (właściciel), operator - Żegluga Gdańska Sp. z o.o., Gdańsk
rok budowy - 1995 (przekazanie do eksploatacji 21.07.1995, wodowanie 15.06.1995, położenie stępki 10.03.1995, zamówienie 10.1992)
długość całkowita - 89,99 m
długość między pionami - 84,92 m
szerokość konstrukcyjna - 13,80 m
zanurzenie - 5,75 m
wysokość boczna - 7,15 m
tonaż pojemnościowy brutto - 2901
tonaż pojemnościowy netto - 1693
nośność - 4198 t (do letniej linii zanurzenia - 4186 t)
wyporność - 5590 t
masa statku pustego - 1392 t
pojemność ładunkowa - 5720 m³
ładowność kontenerów - 232 TEU
napęd - silnik spalinowy napędzający przez przekładnię redukcyjną śrubę nastawną (183 obr./min.)
moc napędu głównego - MCR 2200 kW (2991 KM)
prędkość maksymalna - 11 węzłów
prędkość eksploatacyjna - 10 węzłów
silnik główny - 1 × MaK 6M453C, 4-suwowy, rzędowy, 6-cylindrowy, 320 × 420 mm (średnica cylindra × skok tłoka), MCR 2200 kW (2991 KM) przy 600 obr./min.
zespół prądotwórczy - 1 × Caterpillar 3306B, 4-suwowy, 6-cylindrowy, 121 × 152 mm (średnica cylindra × skok tłoka), MCR 186 kW / prądnica 1 × 145 kW 380 V 50 Hz a.c.
prądnica zawieszona (PTO na SG) - 1 × 216 kW 380 V 50 Hz
pojemność zbiorników na paliwo lekkie - 48 m³
pojemność zbiorników na paliwo ciężkie - 221 m³
ster strumieniowy dziobowy - 1 × 200 kW (272 KM)
załoga - 8 osób
klasa - DNV GL
notacja klasy: + 100 A5 E3 General cargo ship DBC SOLAS-II-2,Reg.19 G Strengthened for heavy cargo
klasa lodowa - FS Ice Class 1A
Polska ma piękne Zaplecze Techniczne i logistyczne i ogromne doświadczenie, żeby ponownie zostać "potęgą morską".
- Ponton z jakims wyposażeniem, sekcją - raz na kwartał, jak dobrze pójdzie? Wiedz, że teraz Tanais wozi na zachód, wyprodukowane w Zamechu elementy, płynąc szlakiem przez cieśninę Piławską.
- Czy może będą na zatoce jakiś lichtunek robić z tych pontonów?
Racja, wiedzy nigdy mało, teraz edukacja taka marna.... Pomogę więc i ja:
kiedyś nauczano w na przyrodzie (5 klasa szkpodstawowej) co wymyślili bracia Mongolfier.
Wg ich koncepcji KANAŁU ani nawet WODY nie potrzeba !!!!!
W XX wieku rozwinięto ten pomysł i zbudowano nawet sterowiec ktory miał udzwig 60 ton.
Nasz nie musi być taki duży ale parę kontenerów jak nic przewiezie.
ba a jaka powierzchnia reklamowa na PR, myślę tu oczywiście o elicie Najjaśniejszej Rzeczpospolitej czyli naszych przywódcach.
Nic nowszego nie było?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.