Różne niezależne źródła brokerskie podawały w ostatnich dniach informację o transakcji sprzedaży chemikaliowca-produktowca Defne-S o nośności ok. 6400 ton armatorowi z Polski. Nabywcą ma być szczecińska firma Unibaltic.
Brokerzy publikujący przegląd rynku statków używanych (sale and purchase) podają wartość transakcji w wysokości 7,2 mln USD. Transakcja dotycząca statku Defne-S (według niektórych źródeł - Defne S) odnotowana była w raportach z drugiego tygodnia stycznia.
Statek, płynący z Izraela, w niedzielę wieczorem (20 stycznia) dotarł do brytyjskiego portu Harwich, następnie udał się do Antwerpii, gdzie miał dotrzeć w poniedziałek.
W ślad za naszą publikacją transakcję potwierdził u armatora "Kurier Szczeciński", dowiadując się przy okazji, że statkowi zostania nadane imię Amaranth. Przejęcie statku ma się odbyć w Antwerpii, a podpisanie dokumentów związanych z transakcją - w Hamburgu, w najbliższą środę.
Statek należał dotychczas do tureckiego armatora Sener Petrol Denizcilik z Istambułu. W ciągu ostatniego roku pływał w rejonach: Morza Śródziemnego, Wielkiej Brytanii - Europy - Bałtyku oraz Zachodniej Afryki.
Różne spółki grupy Unibaltic, w tym przynajmniej część jednostatkowych armatorów zarejestrowanych (registered owners) oraz szczecińska Unibaltic Sp. z o.o. są spółkami zależnymi firmy Unibaltic Holdings Ltd zarejestrowanej na Cyprze.
PBS
Defne-S (TBN Amaranth) - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9458028
dotychczasowy armator i operator - Sener Petrol Denizcilik Ticaret AS, Turcja
stocznia - Istanbul Shipyard (Istanbul Denizcilik Gemi Insa Sanayi Ve Ticaret AS), Tuzla, Turcja
rok budowy - 2008 (przekazanie przez stocznię - listopad 2008)
stoczniowy nr budowy - 18
długość całkowita - 109,00 m
długość między pionami - 103,10 m
szerokość konstrukcyjna - 16,80 m
zanurzenie - 6.662 m
wysokość boczna - 8,30 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 30,50 m
nośność - 6405 t
wyporność - 8948 t
masa statku pustego - 2543 t
tonaż pojemnościowy brutto - 4269
tonaż pojemnościowy netto - 1990
pojemność ładunkowa - 6883 m³ (98 %) / 10 zbiorników ładunkowych + 2 slop tanks
pompy ładunkowe - 10 × 300 m³/hr
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 320,00 m³
napęd - jednośrubowy (śruba nastawna), śruba napędzana poprzez przekładnię redukcyjną
moc napędu głównego - MCR 3000 kW (4079 KM)
prędkość eksploatacyjna - 14,50 węzła
silnik napędu głównego - 1 × MaK 6M32C
ster strumieniowy dziobowy - 1 × 221 kW (300 KM)
klasyfikacja - NK (Nippon Kaiji Kyokai)
notacja klasy - NK NS (TOB/CT II&III) (IA IS) (ESP) (IWS) MNS(M0) CHG, MPP, M0, AFS, FS Ice Class 1A; Equipped with Vapour Control System under IMO MSC/Circ.585 and USCG CFR Title 46, Part 39 / "CLEANSHIP" and "Inert gas(IG)" according to BV’s Rules for Classification; LSA, RCF, BWM.