Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej we wtorek w Krakowie wodowali na Wiśle łódź solarną. Zbudowali ją na lipcowe, prestiżowe zawody w Monako. Jednoosobowa konstrukcja jest zasilana energią słoneczną.
Zaprezentowaną łodzią studenci AGH wystartują w zawodach łodzi solarnych Monaco Solar & Electric Boat Challenge, które odbędą się między 13 a 15 lipca. W swojej kategorii AGH Solar Boat zmierzy się z ośmioma innymi konstrukcjami, m.in. z Indonezji, Chin, Niemiec. Zespół krakowskiej uczelni będzie jedynym reprezentantem Polski.
- Podczas pracy mieliśmy wiele problemów, ale dzięki pomocy uczelni i sponsorów udało się zakończyć konstrukcję - powiedział opiekun projektu Wojciech Sajdak. Jak zaznaczył konstrukcję wyróżnia przede wszystkim zaawansowana technologia, oprogramowanie. - Liczymy na wysokie miejsce na podium - dodał.
Jeszcze nie wiadomo, kto podczas zawodów popłynie łodzią. - To się okaże podczas najbliższych, miesięcznych treningów - wyjaśniła rzecznika prasowa AGH Anna Żmuda-Muszyńska.
We wtorek, podczas uroczystej prezentacji łodzi, sternikiem był Bartosz Przepiórski. - Byłem bardzo dumny płynąc łodzią. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to możemy spodziewać się miejsca na podium - powiedział.
Projekt AGH Solar Boat zrealizował kilkudziesięcioosobowy, interdyscyplinarny zespół studentów skupionych w Studenckim Kole Naukowym Eko-Energia działającym przy Wydziale Energetyki i Paliw oraz Akademickim Klubie Żeglarskim AGH. Konstruktorzy łodzi łączą pasję żeglarską oraz naukową w zakresie wykorzystania alternatywnych źródeł zasilania.
Studenci konstruowali łódź po godzinach, w ramach wolontariatu. Zagadnienia związane z programowaniem łodzi konsultowali z firmą Ericsson.
Łódź solarna ma osiągać prędkość ok. 20 węzłów (10 m/s). Jest to możliwe dzięki specjalnym pylonom zamontowanym do dna, które po uzyskaniu odpowiedniej prędkości uniosą kadłub nad wodę.
Fot., video: AGH Solar Boat
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.