Porty, logistyka

W środę wieczorem 27 bm. w terminalu Baltic Hub zakończył się próbny rozładunek kontenerowca dowozowego CGA CGM Tivoli za pomocą nowych suwnic przy wciąż budowanym nabrzeżu T3. Po zakończeniu operacji statek odpłynął do Kłajpedy.

Test czterech suwnic, które niedawno przypłynęły z Chin, rozpoczął się w ostatni poniedziałek od godz. 18.00. Rozładowały pierwszy statek, który przybił w tym celu do terminalu T3. Dla Baltic Hub był to ważny moment.

"Cztery suwnice STS, które przypłynęły na terminal T3 w październiku, przeszły pomyślnie wszystkie etapy przygotowań i są już w pełni gotowe do eksploatacji! To kolejny milowy krok na drodze do pełnej operacyjności nowego terminala” - informował kilka dni temu w swoich mediach społecznościowych Baltic Hub.

Jak podkreślono, zakończyły się odbiór techniczny, certyfikacja oraz testy sprawności, natomiast w toku były szkolenia operatorów tych urządzeń.

"A to dopiero początek! W połowie marca spodziewamy się kolejnych trzech suwnic STS. Tymczasem już pod koniec lutego ruszamy z pierwszymi testowymi operacjami na T3 - feeder CMA CGM!” – zapowiadał Baltic Hub.

Zgodnie z tym, w poniedziałek 24 bm. przyszła pora na prawdziwy sprawdzian, dzięki kontenerowcowi CGA CGM Tivoli, który przybił do nabrzeża w późnych godzinach popołudniowych.

- Przeładunki są testowe, więc odbywają się na spokojnie. Chcemy przetestować sprzęty na różnych zmianach, dziennej i nocnej. Trwa to dłużej, niż zazwyczaj. Standardowo obsługa takiego kontenerowca zajęłaby 2-3 godziny – wyjaśniła portalowi gdansk.pl rzecznik prasowy Baltic Hub, Katarzyna Frankiewicz.

Każda z nowych suwnic nabrzeżowych STS (ang. ship-to-shore) w terminalu T3 ma 96 metrów wysokości (140 metrów z podniesionym wysięgnikiem) i waży prawie 2000 ton. Może podnieść kontener na wysokość 55 metrów i wynieść go nad pokład statku na długość 74 metrów, z udźwigiem do 65 ton.

Są więc zdolne do przeładunków największych kontenerowców jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. I niedługo będzie ku temu okazja, bo – jak informuje Baltic Hub - w kwietniu br. do terminala zawinie duży statek oceaniczny armatora MSC (Mediterranean Shipping Company).

Tymczasem kontenerowiec CGA CGM Tivoli to stosunkowo nowa jednostka dowozowa (feeder), zbudowana w stoczni HD Hyundai Mipo w Ulsan w Korei Południowej i dostarczona armatorowi 16 czerwca 2024 roku. Jest to czwarty statek z serii dziesięciu zamówionych w tej stoczni, specjalnie zaprojektowanych dla usług dowozowych w Europie Północnej. Pierwszy kontenerowiec z tej serii, CMA CGM Mermaid, został dostarczony w lutym ub. roku.

Statki te charakteryzują się zwiększoną przestrzenią na kontenery chłodnicze i innowacyjną zabudową od strony dziobu w celu zwiększenia ładowności i aerodynamiki. Mają 204,29 metra długości, 29,6 metra szerokości, 2126 TEU pojemności i 31285 ton nośności. Ich niemal odwrócony, prosty dziób ze zintegrowaną gruszką dziobową, poprawiają wydajność hydrodynamiczną, co – jak zapewnia armator – przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa o 15 proc. na rejs.

Nowe kontenerowce dowozowe CGA CGM są napędzane 12-megawatowymi silnikami MAN typu dual-fuel, zasilanymi LNG jako paliwem głównym. Mogą również wykorzystywać biogaz wytwarzany z odpadów organicznych i są konwertowalne na e-metan, produkowany z odnawialnego wodoru.

CGA CGM Tivoli obsługuje serwis SWX2 i pływa na trasie Hamburg, Bremerhaven, Gdańsk, Kłajpeda, Ryga. W środę 26 bm. w późnych godzinach wieczornych opuścił Gdańsk i obrał kurs na Kłajpedę, w której według Marine Traffic był spodziewany 27 bm. o godz. 9.30 (ETA).

Niedługo do czterech nowych suwnic w terminalu T3, dołączą trzy kolejne.

W grudniu ub. roku wyruszyły z Chin na pokładzie statku Zhen Hua 32, który zabrał łącznie pięć suwnic. Dwie wyładował w porcie chorwackim porcie Rijeka, a z pozostałymi 23 lutego wyruszył do Gdańska, gdzie jest spodziewany 12 marca br.

GL

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9026 3.9814
EUR 4.0985 4.1813
CHF 4.3671 4.4553
GBP 4.9415 5.0413

Newsletter