Inne

W poniedziałek, 8 maja, rozpoczęły się ćwiczenia na morzu. Okręty i lotnictwo morskie, w ramach Okrętowej Grupy Zadaniowej, realizują osłonę szlaków żeglugowych, zabezpieczenie transportu, także zadania uzupełnienia zapasów i ratowania życia na morzu.

W sytuacji kryzysowej droga morska jest najefektywniejszym sposobem dostarczenia wsparcia sojuszniczego i surowców strategicznych. Dlatego od bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych w dużej mierze zależy niezakłócony rozwój gospodarki każdego państwa morskiego.

Działania jednostek 3. Flotylli Okrętów w Gdyni w ramach OGZ potrwają do najbliższego piątku. Będą to głównie ćwiczenia w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych, którymi dostarczane są surowce i towary o znaczeniu strategicznym. W trzecich, w tym roku, manewrach Okrętowej Grupy Zadaniowej uczestniczą: okręt rakietowy ORP Grom, zbiornikowiec ORP Bałtyk, pomocnicze jednostki pływające, wydzielone siły Morskiej Jednostki Rakietowej i Komendy Portu Wojennego Gdynia, a także komponent lotniczy, w skład którego wchodzą śmigłowce: ratowniczy W-3RM Anakonda i zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ, samoloty patrolowo-rozpoznawcze An-28 Bryza oraz samoloty Sił Powietrznych typu Su-22 z 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.

Podczas manewrów załogi okrętów doskonalą manewrowanie w szykach oraz procedury prowadzenia łączności, monitorują szlaki żeglugowe oraz sytuację powietrzną. Ćwiczą osłonę transportu morskiego przed atakami z powietrza i morza, a także prowadzą cykl szkoleń artyleryjskich. Doskonalą także elementy zaopatrywania w morzu, tzw. RAS (ang. Replenishment at Sea). Równolegle do działań bojowych prowadzone są symulowane akcje ratownicze z udziałem śmigłowca ratowniczego W-3RM Anakonda.

Działania Okrętowej Grupy Zadaniowej nie byłyby możliwe bez zaangażowania sztabów, pomocniczych jednostek pływających i innych jednostek realizujących zadania na rzecz operujących okrętów i statków powietrznych. Zabezpieczenie strzelań artyleryjskich to zadanie dla holowników skupionych w Dywizjonie Okrętów Wsparcia. Nad zabezpieczeniem logistycznym uczestników ćwiczenia, poprzez dostarczanie amunicji, paliwa, MPS, wody i żywności, czuwa Komenda Portu Wojennego Gdynia. 

Dziennie na Bałtyku przebywa od 2 do 3 tysięcy jednostek. Prowadzona jest wymiana handlowa, transfer surowców oraz ruch pasażerski. W polskich portach przeładowywanych jest średnio ok. 70 milionów ton ładunków rocznie. Tylko jeden kontenerowiec jest w stanie dostarczyć jednorazowo już ponad 15 tysięcy kontenerów, a na jednym wycieczkowcu może być ponad 3 tysiące pasażerów. To tylko wybrane przykłady rosnącego znaczenia transportu morskiego. Z powyższej sytuacji w dużej mierze wynikają scenariusze ćwiczeń Marynarki Wojennej, które skupiają się m.in. na operacjach związanych z osłoną i obroną morskich szlaków komunikacyjnych, utrzymaniem panowania na morzu i niedopuszczeniem do blokady morskiej kraju, która oznaczałaby odcięcie od źródeł zaopatrywania. Dużo ćwiczeń obejmuje zatem działania okrętów i lotnictwa morskiego na rzecz osłony transportu morskiego i bezpieczeństwa żeglugi. Chodzi głównie o przeciwdziałanie atakom z wody i powietrza oraz atakom okrętów podwodnych. Prowadzone są działania antyterrorystyczne, antypirackie, a także operacje stabilizacyjne, wymuszania pokoju i humanitarne. Ćwiczenia o takim charakterze są także kluczowe dla tworzenia atmosfery bezpieczeństwa na morzu koniecznej dla niezakłóconego rozwoju transportu i handlu morskiego.

rel (3. Flotylla Okrętów)

Fot.: Marian Kluczyński

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter