Inne

Dyrektywa niskosiarkowa jeszcze na długo przed wejściem w życie wzbudzała mnóstwo kontrowersji. Mimo rozbrzmiewających wcześniej głosów sprzeciwu, pojawia się wiele opinii, że wprowadzenie nowych zasad było właściwym kierunkiem. Przekonane co do tego są m.in. władze portu w Göteborgu.

Z opublikowanego właśnie raportu wynika, że od czasu wejścia w życie nowych regulacji udało się znacząco obniżyć zawartość siarki w powietrzu w pobliżu szwedzkiego portu. Pozytywna zmiana została odnotowana również, gdy chodzi o stężenie cząstek stałych. W przypadku związków siarki poziom emisji spadł o 70 procent. Emisja cząstek stałych została zaś zredukowana o połowę. Oznacza to, że poziom emisji dwutlenku siarki spadł z 330 ton (2014 r.) do 91 ton w roku ubiegłym. Gdy chodzi o cząsteczki stałe, to w 2014 r. odnotowano ich 22 tony, a w kolejnym już tylko 11.

- To bardzo pozytywny trend zarówno dla środowiska, jak i dla zdrowia ludzi. Emisja związków siarki to w skali globalnej poważny problem żeglugi, a te wyniki pokazują, że dyrektywa miała realny wpływ na zmiany w naszym sąsiedztwie - powiedział Magnus Kari Bramstedt z Port of Göteborg.

Szwedzki port znany jest z realizacji projektów, które mają wywrzeć korzystny wpływ na środowisko. Wprowadzono tam m.in. system upustów dla klientów, którzy mają we flocie jednostki wykorzystujące alternatywne paliwa (LNG, metanol). W rejonie portu uruchomiono również specjalną aparaturę (tzw. sniffery), która kontroluje zawartość siarki i dwutlenku węgla w emitowanych przez statki gazach.

Według ekspertów, w najbliższych latach należy spodziewać się dalszego spadkowego trendu, jeśli chodzi o poziom emisji szkodliwych związków. Będzie on dotyczył coraz większych obszarów.

Obowiązujące od 1 stycznia 2015 r. normy nakazują, by w wyznaczonych strefach, które funkcjonują m.in. na Morzu Bałtyckim, Morzu Północnym i Kanale La Manche, emisja związków siarki nie przekraczała 0,1 procent - do końca 2014 r. limit ten wynosił 1 procent.

PromySkat
Źródło: Göteborgs Hamn

0 umknął uwadze wpływ eksploatacji pól naftowych?
The offshore oil and gas industry requires substantial power in order to extract, process and export
hydrocarbons consequently the main source of emissions are from power generation. Flaring of
hydrocarbons is also required during well testing and well clean-up operations and to ensure safety at the
platform. These are the main sources of the majority of the atmospheric emissions. Tanker loading and offloading
also contribute to emissions, particularly volatile organic compounds (VOCs
15 kwiecień 2016 : 17:33 von zadon | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8558 3.9336
EUR 4.209 4.294
CHF 4.312 4.3992
GBP 5.0101 5.1113

Newsletter