Miniony rok upłynął w portach w Szczecinie i Świnoujściu pod znakiem zmian, konstruktywnej kontynuacji oraz spojrzenia w bardziej zieloną przyszłość - poinformował ZMPSiŚ.
Wśród najważniejszych działań władze spółki wymieniają inwestycje w sektorze Off-shore Wind, Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu, rozbudowę i modernizację nabrzeży w Szczecinie, drugie stanowisko w terminalu LNG oraz unijne granty na kolejne projekty.
W 2024 wynik przeładunków to 32 305,8 mln ton. To o 8,5 proc. mniej, niż przed rokiem.
– Na ten wynik patrzymy z optymizmem, ponieważ w drugiej połowie minionego roku udało się przezwyciężyć trwający od końca 2022 roku trend spadkowy – mówi Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
Ostatni kwartał 2022, cały rok 2023 oraz pierwsze półrocze 2024 charakteryzowały się spadkami przeładunków wynikającymi z ograniczenia, a następnie zakończenia prowadzonej na szeroką skalę akcji importu węgla z niemal całego świata, w związku z embargo na dostawy tego surowca z Rosji. W roku 2023 ustał również tranzyt towarów ukraińskich do polskich portów morskich. Ostatecznie spadkowe tendencje udało się powstrzymać w połowie minionego roku, by wyraźnie poprawić wyniki - informuje ZMPSiŚ.
Spółka w roku 2025 duże nadzieje wiąże z przeładunkami paliw (w tym gazu LNG) – tylko na pierwsze tygodnie stycznia zaawizowano już 5 dostaw gazu LNG (4 z USA i 1 z Kataru).
Optymizmem napawa również wzrost w przeładunkach drobnicy promowej, gdzie po kilku latach spadków otrzymaliśmy w 2024 wzrost przewozów ro-ro (tj. ładunków przewożonych w pojazdach), który jest najważniejszą grupą towarową z blisko 50 proc. udziałem w przeładunkach - przekazano.
Źródło: ZMPSiŚ