W dniu 14 kwietnia w Gdańsku odbył się zjazd przedstawicieli Europejskiego Stowarzyszenia Firm Logistycznych Automotive (ECG) założonego w 1997 roku i na dzień dzisiejszy zrzeszającego 100 wiodących firm logistycznych tego sektora z 27 krajów Europy.
Wśród aktywnych członków stowarzyszenia są także wieloletni partnerzy Portu Gdańsk - firma Adampol oraz BLG Autoterminal Gdańsk, które specjalizują się w spedycji samochodów na terenie Europy. Jednym z członków jest także Euro Marine Logistics świadczący regularne usługi przewozowe typu short sea shipping do/z Gdańska w zakresie nowych aut.
W ramach wizyty, gościom zaprezentowano potencjał gdańskiego kompleksu portowego od strony wody, w tym m.in. nabrzeża aktualnie wykorzystywane do obsługi nowych aut. Omówiono także specyfikę działalności portu i poszczególnych terminali w nim zlokalizowanych zarówno tych głębokowodnych, jak i usytuowanych w Porcie Wewnętrznym.
W drugiej części wizyty, przedstawiciele stowarzyszenia wysłuchali prezentacji Juliana Skelnika - Dyrektora ds. Współpracy Zagranicznej i PR, który przedstawił gościom walory lokalizacyjne portu, jego głębokowodny charakter oraz doskonałe skomunikowanie z zapleczem stanowiące bez wątpienia duży atut, zwłaszcza z punktu widzenia logistyki, w tym tej dotykającej bezpośrednio sektora motoryzacyjnego.
Stowarzyszenie ECG to niezwykle ważna organizacja na rynku automotive agregująca poprzez swoich członków ogromny potencjał logistyczny tej branży. Na dzień dzisiejszy obroty generowane przez członków stowarzyszenia opiewają na kwotę ok. 22 miliardów EUR. Łącznie w dyspozycji firm stowarzyszonych w ramach ECG pozostaje flota aż 400 statków samochodowych, 18 tys. wagonów do przewozu aut, 80 specjalistycznych barek oraz 18 tys. transporterów do drogowego przewozu samochodów.
Wizyta stowarzyszenia w Gdańsku i możliwość prezentacji portu, a przede wszystkim jego roli jako międzynarodowego węzła komunikacyjnego w zakresie przewozów na szlakach Północ-Południe Europy oraz Wschód-Zachód, miała duże znaczenie także przyszłościowe. Dla przypomnienia Gdańsk w swojej strategii rozwoju założył bowiem wzrost znaczenia portu w kontekście obsługi tranzytowej dla krajów głównie południowego, ale też południowo-wschodniego zaplecza kraju. Zważywszy, że te lokalizacje starego kontynentu w chwili obecnej uchodzą za jedne z najprężniej działających i najczęściej wybieranych przez inwestorów w zakresie produkcji aut osobowych w Europie, wizyta stowarzyszenia w Porcie Gdańsk miała tym większy wymiar.