Bezpieczeństwo

Wczesnym sobotnim rankiem, Centrum Komunikacji Morskiej i Usług Ruchu Drogowego w Channel-Port aux Basques otrzymało sygnał Mayday od statku towarowego, znajdującego się około 12 mil morskich (22 kilometry) od wejścia do Zatoki Wysp - informuje kanadyjska telewizja CBC.

MSC Baltic III osiadł na mieliźnie w pobliżu Lark Harbour, N.L., na zachodnim wybrzeżu Nowej Fundlandii i Labradoru. W tym czasie statek zgłosił utratę zasilania (blackout).

Warunki pogodowe nie sprzyjały załodze. W czasie incydentu w regionie obowiązywało ostrzeżenie przed sztormem zimowym, z wiatrem osiągającym w porywach do 120 km na godz. Przeprawy promowe do Nowej Szkocji z pobliskiego Port aux Basques zostały odwołane na cały dzień.

Statek zarzucił prawą kotwicę w nadziei, że uchroni go to przed wejściem na mieliznę, jednak wysiłek ten nie powiódł się i MSC Baltic III osiadł na brzegu wzdłuż skalistego wybrzeża. Załoga nie była w stanie zabezpieczyć kotwicy, pozostawiając ją na mieliźnie.

Jak informowała kanadyjska Straż Przybrzeżna, wkrótce po utracie zasilania, statek osiadł na mieliźnie w Wild Cove, na zachód od Lark Harbour, z 20 członkami załogi na pokładzie. Zdjęcia i filmy opublikowane w mediach społecznościowych pokazują statek na skałach, blisko klifów.

Premier Kanady Andrew Furey potwierdził w sobotę rano, że wszystkich 20 członków załogi zostało bezpiecznie ewakuowanych. Zostali przetransportowani z pokładu helikopterem Cormorant.

Wspólne Centrum Koordynacji Ratownictwa Halifax poinformowało, iż zostało powiadomione o całkowitym zaniku zasilania na statku w sobotę rano. W poście w mediach społecznościowych centrum stwierdziło, że "dzięki szybkiej reakcji 103 i 413 #SAR Squadrons, cała załoga 20 została przetransportowana w bezpieczne miejsce".

W okolicy znajdował się lodołamacz kanadyjskiej Straży Przybrzeżnej Henry Larsen. Jak podają kanadyjskie media, w akcji brały również udział śmigłowiec Cormorant ze 103 Eskadry Poszukiwawczo - Ratowniczej bazującej w Gander w Nowej Fundlandii oraz samolot CC-130H Hercules ze 413 Eskadry Transportowo – Ratowniczej, stacjonującej w Greenwood.

Akcja ratownicza kanadyjskiej Straży Przybrzeżnej jest w toku, z zespołem reagowania na zagrożenia dla środowiska morskiego, który będzie współpracował z operatorem MSC Baltic III. Lodołamacz Henry Larsen pozostaje w okolicy, podczas gdy załoga i sprzęt Canadian Coast Guard są w drodze.

Incydent miał miejsce w rocznicę katastrofy statku Ocean Ranger w 1982 roku, podczas której życie straciło 84 mężczyzn. Przyczyna utraty zasilania przez MSC Baltic III nie jest jeszcze znana, choć raporty wskazują, że do awarii mogło dojść na skutek silnego sztormu.

Kontenerowiec o długości 207 m i szerokości 29 m pływa pod banderą Liberii.

Jak wyjaśnia Mac Mackay na swoim blogu Shipfax, statek pod koniec ub. roku kilkakrotnie zawijał do Halifaksu. MSC Baltic III funkcjonuje w ramach serwisu Canada Gulf Bridge armatora Mediterranean Shipping Company (MSC). Wypłynął z Montrealu 2 lutego br. w kierunku CornerBrook, w prowincji NL (Nowa Fundlandia i Labrador). Zanim wszedł na mieliznę w pobliżu Lark Harbour, przez pewien czas kotwiczył u wybrzeży Zatoki Wysp.

Normalna trasa statku nie obejmuje Halifaksu, jednak w listopadzie 2024 r. był to jeden z dwóch kontenerowców MSC, którym przyznano licencję na żeglugę przybrzeżną, aby odebrać kontenery z tego portu i zabrać je do Montrealu. Kontenery nie zostały załadowane w Halifaksie, na skutek strajku pracowników portowych w Montrealu. Oba statki zostały tu przekierowane i miały wykonać po trzy zawinięcia do Halifaksu między 24 listopada, a 31 grudnia, aby zabrać zalegające kontenery.

MSC Baltic III zbudowano w 2003 roku w stoczni Aker MTW w Wismarze pod nazwą Nordbaltic. Po dostawie został przemianowany na CMA CGM Romania. W 2008 roku ponownie przyjął nazwę Nordbaltic, w 2011 roku - Baltic, w 2012 roku nazywał się Niledutch Gemsbok, zaś w 2015 r. powrócił do imienia Nordbaltic.

Obecną nazwę statek przyjął w 2021 r. Rzymska liczba III w nazwie oznacza kategorię wielkości MSC. Został zbudowany zgodnie z typoszeregiem MTW 2500 stoczni w Wismarze, różne źródła różnie oceniają jego rzeczywistą pojemność - od 2478 TEU do 2526 TEU. Statek ma również 400 przyłączy chłodniczych: 300 nad pokładem i 100 pod nim. Posiada trzy dźwigi.

Od sobotniego poranka 15 bm. wysokie fale i bardzo silny wiatr nie pozwalają na ściągnięcie statku z mielizny. Kolejny sztorm ma przejść w ciągu najbliższych kilku dni.

Jak podają media, kanadyjskie władze monitorują statek pod kątem potencjalnego uwolnienia zanieczyszczeń ze zbiorników paliwa. Inspekcja uszkodzeń zostanie przeprowadzona, gdy poprawią się warunki pogodowe. Póki co, brak doniesień o kontenerach, które mogły wypaść za burtę.

AKTUALIZACJA

"Po uratowaniu załogi skupiamy się na pomocy w akcji ratunkowej oraz reagowaniu na zagrożenia dla środowiska morskiego" – poinformowała kanadyjska Straż Przybrzeżna w drugim komunikacie nt. incydentu.

Załogi Canadian Coast Guard (CCG) i przedstawiciele Eastern Canada Response Corporation wytyczyli obszar postojowy w Lark Harbour, NL. Wokół miejsca incydentu utworzono strefę specjalną (2 mile morskie), aby ułatwić dalsze operacje i wspierać bezpieczeństwo morskie.

Jak podano, dodatkowe załogi Kanadyjskiej Straży Przybrzeżnej są w drodze. Jednostka typu AHTS Jean Goodwill, która może także pełnić funkcję lodołamania przypłynie na miejsce z Canso, gdy pozwoli na to pogoda, natomiast lodołamacz Henry Larsen oczekuje w gotowości w Corner Brook. W zależności od warunków pogodowych mają się odbyć dalsze przeloty do uwięzionego na mieliźnie statku w celu oceny sytuacji.

Jak dodaje CCG, armator kontenerowca MSC Baltic III cały czas współpracuje ze służbami, a wynajęty przez niego zespół z firmy ratowniczej ma przybyć na miejsce jeszcze dziś.

GL, z mediów

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9387 4.0183
EUR 4.1169 4.2001
CHF 4.3688 4.457
GBP 4.9647 5.0649

Newsletter