Po tym, jak rząd Nowej Zelandii zaakceptował inwestycję, norweski armator Østensjø Rederi podpisał kontrakt, na mocy którego sprzeda nowozelandzkiej marynarce wojennej (Royal New Zealand Navy - RNZN) i doposaży swój wielozadaniowy serwisowiec offshore (przystosowany m.in. do lekkich prac konstrukcyjnych) Edda Fonn.
Nowa Zelandia zapłaci za zbudowany w 2003 roku statek - przyszły okręt, jego modyfikacje i inne usługi łącznie 103 miliony USD.
Platforma okrętu ratowniczego i hydrograficznego została wybrana przez specjalistów nowozelandzkiej marynarki wojennej ponoć spośród 150 jednostek na początkowej liście odpowiednich statków typu offshore and subsea support.
Statek o długości 84,7 metra zostanie doposażony w systemy nurkowe, ROV (zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych) i hydrograficzne przez Østensjø Rederi od początku przyszłego roku, przed przekazaniem okrętu RNZN w Devonport Naval Base w maju 2019 r. Modyfikacje zostaną przeprowadzone według specyfikacji RNZN i w ścisłej współpracy z nabywcą jednostki.
Okręt ma realizować takie zadania, jak podwodne prace poszukiwania i ratownictwa (w czym wykorzystywany będzie m.in. 100-tonowy żuraw pokładowy offshore przystosowany do podwodnych prac konstrukcyjnych), badanie dna po trzęsieniach ziemi (jak Kaikoura z 2016 r.) czy usuwanie min - niewybuchów w rejonie wysp pacyficznych.
Gdy Edda Fonn uzyska zdolność operacyjną - zastąpi dwa okręty - HMNZS Resolution i HMNZS Manawanui, które zostaną wycofane z nowozelandzkiej marynarki. Niektóre źródła podają, że okręt zostanie wprowadzony do służby w listopadzie 2019 r.
"Jednostka ta zapewni, że obecne luki w zakresie możliwości przeprowadzania prac podwodnych i nurkowych oraz hydrografii zostaną wypełnione najszybciej, jak to możliwe, dzięki sprawdzonej, dobrze przetestowanej platformie" - powiedział minister obrony Nowej Zelandii Ron Mark.
Nowa Zelandia nie posiada okrętów podwodnych.
Dotychczas we flotach wielu państw zatrudniano z powodzeniem adaptowane wielozadaniowe statki offshore (OSV), PSV i AHTS, w różnych rolach, jako okręty pomocnicze, w tym ratownictwa okrętów podwodnych, jak w przypadku szwedzkiego HSwMS Belos (A214).
PBS
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.