Stocznie, Statki

W poniedziałek 16 grudnia br. w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku należącej do Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING S.A. odbyła się uroczystość położenia stępki pod budowę szóstego z serii niszczyciela min typu „Kormoran II”. Okręt będzie nosił nazwę ORP Czajka.

Z powodu porywistego wiatru, ze względów bezpieczeństwa samą uroczystość przeniesiono do stoczniowej Świetlicy Głównej, w której zaproszeni goście mogli obserwować zdalnie na dużym ekranie, odbywające się na otwartym terenie stoczni wspawanie pamiątkowego medalu w stępkę nowo budowanego okrętu. Natomiast w środku odbyło się przekazanie certyfikatu, potwierdzającego gotowość do położenia stępki oraz podpisanie protokołu, potwierdzającego ten kamień milowy realizacji projektu.

Współpraca z Marynarką Polską RP wpisuje się w historię naszej stoczni niemal od początku jej istnienia. Zbudowaliśmy blisko 600 nowoczesnych okrętów wojennych i jednostek specjalnych. Niektóre z nich pozostają w służbie do tej pory. Świadczy to o wysokiej jakości i niezawodności budowanych przez nas okrętów – mówił Dariusz Jaguszewski, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding S.A.

Prezes Jaguszewski przypomniał, że stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. współuczestniczy obecnie w dwóch projektach związanych z modernizacją polskiej marynarki wojennej.

Mamy zaszczyt uczestniczyć w dwóch takich programach. W ramach programu „Delfin” budujemy okręt rozpoznania radioelektronicznego, a w ramach programu „Kormoran II”, budujemy serię niszczycieli min. Trzy z tych niszczycieli min – ORP Kormoran, ORP Albatros i ORP Mewa zostały już wcielone do służby. Kolejne trzy zostaną przekazane w latach 2026-27 – podkreślił Dariusz Jaguszewski.

Jacek Siewiera, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego mówił o ważnej roli budowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding okrętów.

Od czas wybuchu wojny na Ukrainie – podkreślam to przy każdej okoliczności – 80 procent zapotrzebowania na gaz Rzeczypospolitej, dochodzi do nas przez Bałtyk, m.in. przez Baltic Pipe. To właśnie takie okręty jak ORP Czajka czy pięć okrętów, których budowa rozpoczęła się w ubiegłych latach są właściwym narzędziem do tego, by prowadzić czynności zabezpieczenia i monitorowania infrastruktury. Oczywiście, to są przede wszystkim okręty wojny minowej (…). W pełnoskalowej wojnie, przed jej rozpoczęciem, w przygotowaniu manewrów na morzu – tak. Ale w czasie pokoju i konfrontacji na morzu, te okręty nie mogą stać w porcie, nie mogą jedynie służyć naszemu poczuciu bezpieczeństwa, bo poczucie to za mało. Obywatele wydatkując środki na obronność chcą widzieć jak ten sprzęt jest użytkowany, jak dowódcy, załogi, marynarze władają tym sprzętem w trosce o interes bezpieczeństwa Rzeczpospolitej – mówił Jacek Siewiera.

Szef BBN mówił również o potencjale projektu „Kormoran II”.

To wielkie zadanie Państwa, aby ten zoptymalizowany pod względem produkcji łańcuch wykorzystać jako ofertę eksportową Rzeczpospolitej, jako ofertę naszego przemysłu w relacjach z partnerami zagranicznymi, z państwami regionu bałtyckiego, ale także z państwami daleko od Unii Europejskiej, których zainteresowanie w tym niebezpiecznym czasie obroną infrastruktury, gdy obserwują to co dzieje się w regionie bałtyckim, ich zainteresowanie jedynie rośnie – dodał szef BBN.

O kolejnym kroku w budowie platform OPM (obrony przeciwminowej) mówił kontradmirał Piotr Sikora, Dowódca 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Robimy kolejny krok, niezmiernie ważny krok. Wręcz powiedziałbym, że te zdolności, które budujemy, jeśli chodzi o skanowanie dna i świadomość sytuacyjną w kontekście wszystkich obiektów zalegających na dnie Bałtyku jest obecnie krytyczna dla Rzeczpospolitej, bo tak jak wspomniał minister Siewiera, większość surowców energetycznych i innych dóbr przypływa do nas morzem – mówił kontradmirał Piotr Sikora.

– Ta uroczystość to kolejny krok ku końcowi budowy wielozadaniowych platform OPM, platform załogowych w postaci kompletnych i komplementarnych okrętów, jak również kolejnych sześć autonomicznych pojazdów podwodnych (APP). Jesteśmy niezmiernie zadowoleni ze zdolności jakie dostarczyły nam, zarówno okręty, jak i APP. Dwa z trzech filarów nowoczesnej OPM są na ukończeniu. Przed nami ostatni filar, a więc autonomiczne platformy nawodne (APN) i on będzie w najbliższym czasie stanowił nasz priorytet. Niemniej nie zapominamy o podtrzymaniu i budowaniu nowych zdolności do trałowania – zaznaczył kontradmirał Sikora.

O zaletach budowy jednostek w serii mówił kmdr Piotr Skóra, Szef Szefostwa Techniki Morskiej w Agencji Uzbrojenia.

Ten projekt pokazuje po raz kolejny sens budowy jednostek w seriach, w moim odczuciu stocznia Remontowa Shipbuilding jest wspaniałym przykładem tego jak budować seryjne okręty – sześć holowników dla marynarki wojennej, sześć Kormoranów (…). – Mam głębokie przekonanie, że w najbliższym czasie Remontowa przystąpi do pozyskania kolejnej serii okrętów dla polskiej marynarki wojennej – zakończył kmdr Skóra, składając również podziękowania dla konsorcjantów tego projektu oraz dla wszystkich uczestniczących w procesie łącznie z instytucjami bankowymi i ubezpieczeniowymi.

Protokół potwierdzający położenie stępki podpisali: komandor Piotr Skóra z Agencji Uzbrojenia, Grzegorz Pettke - prezes zarządu Polskiego Rejestru Statków oraz Robert Stola, dyrektor projektu ze stoczni Remontowa Shipbuilding.

Podobnie, jak poprzednie jednostki z tej serii, ORP Czajka przeznaczony jest do poszukiwania, identyfikacji, klasyfikacji oraz niszczenia min morskich, a także realizacji zadań związanych ze zwalczaniem dywersji podwodnej, rozpoznawaniem torów wodnych i nadzorem nad infrastrukturą krytyczną.

Budowa okrętu 258/6 rozpoczęła się przed dwoma miesiącami od cięcia pierwszej blachy. Kolejny etap, jakim jest położenie stępki oznacza zakończenie fazy prefabrykacji wstępnej kadłuba i rozpoczęcie montażu okrętu w całość. Okręty budowane są przez Konsorcjum w składzie: Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. (lider), PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A.

Po przekazaniu go Polskiej Marynarce Wojennej w 2027 roku, wcielony zostanie do 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, bazującego w Świnoujściu.

Budowa nowoczesnych niszczycieli min typu „Kormoran II” w stoczni Remontowa Shipbuilding rozpoczęła się przed 10 laty. 25 kwietnia 2014 roku odbyło się uroczyste rozpoczęcie budowy niszczyciela min typu „Kormoran II”, który po podniesieniu bandery w 2017 roku otrzymał nazwę ORP Kormoran.

Prototypowy okręt zaprojektowany i zbudowany został w formule pracy rozwojowej. Jego dotychczasowa eksploatacja pozwoliła na wprowadzenie modyfikacji w budowie i wyposażeniu następnych, seryjnych niszczycieli min. Dzięki nim ORP Albatros i ORP Mewa (przekazane Marynarce Wojennej RP w 2022 roku) jak również trzy kolejne zakontraktowane jednostki będą posiadać optymalne zdolności operowania w trudnych warunkach hydrometeorologicznych. Zasadnicze i najbardziej znaczące zmiany dotyczą uzbrojenia artyleryjskiego oraz podwodnych systemów przeciwminowych.

Główne parametry niszczycieli min typu „Kormoran II”:

• wyporność: do 850 t
• długość całkowita: 58,50 m
• szerokość maks. 10,30 m
• zanurzenie: 2,70 m

LEW, Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl; 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0278 4.1092
EUR 4.2254 4.3108
CHF 4.5076 4.5986
GBP 5.09 5.1928

Newsletter