18 grudnia br. do Ulstein Verft przyholowano ze stoczni CRIST kadłub pierwszego statku typu CSOV, zamówionego przez BS Offshore w Norwegii, gdzie rozpoczyna się jego wyposażanie.
Jest to jednostka o numerze budowy 320, typu Commissioning Service Operation Vessel, przeznaczona do obsługi uruchomień i eksploatacji morskich farm wiatrowych, zapewniająca zakwaterowanie dla personelu technicznego i budowana według projektu ULSTEIN SX222 CSOV dla tego armatora.
Wcześniej stocznia Ulstein dostarczyła mu trzy bliźniacze statki do obsługi morskich farm wiatrowych. Dwa nowo zamówione statki NB 320 i 321 będą jednak pierwszymi o kształcie kadłuba TWIN X-STERN na rufie, zoptymalizowanego pod kątem niskiego zużycia energii. Podczas pracy statki do obsługi morskich farm wiatrowych przez większość czasu są ustawione przy turbinach. Rozwiązanie TWIN X-STERN, w połączeniu z działaniem dwóch rufowych i dziobowych pędników głównych, zapewnia niższe zużycie energii podczas operacji pozycjonowania dynamicznego.
"Konstrukcja SX222 znana jest z doskonałej wydajności operacyjnej i dzielności morskiej” – podkreślił w komunikacie Ulstein.
Przyholowany z Polski kadłub jest już w doku w zadaszonej hali produkcyjnej, obecnie trwa jego zabezpieczanie oraz instalowanie oświetlenia. Potem rozpocznie się proces kompleksowego wyposażania, w tym instalacja systemów elektrycznych i energetycznych w siłowni statku, montażu rurociągów, a także wyposażanie wnętrz, w tym kabin i mostka nawigacyjnego oraz integracja systemów okrętowych.
"Kadłub zbudowała stocznia CRIST w Polsce, a różne firmy grupy Ulstein, w tym Ulstein Design & Solutions AS, Ulstein Poland i Ulstein Verft, wykonały wszystkie prace projektowe oraz inżynieryjne” – poinformowano w komunikacie norweskiej stoczni.
Przypomnijmy, że stocznia CRIST jest wieloletnim i sprawdzonym podwykonawcą Ulstein Verft. Cięcie pierwszych blach na budowę statku NB 320 w Gdyni odbyło się w maju br.
Czytaj także:
"Cieszymy się z przybycia kadłuba, dzięki czemu możemy przejść do realizacji kolejnej fazy tego nowego projektu" - mówi Martinus Warholm, kierownik zadania w Ulstein Verft.
Jak podkreśla Ulstein: „Pierwszy statek oparty na bazowym projekcie SX222 CSOV, dostarczony latem 2024 roku, wykazał się rekordowo niskim zużyciem paliwa podczas operacji dynamicznego pozycjonowania. BS Offshore otrzyma innowacyjny statek, reprezentujący najnowsze technologie, który odegra kluczową rolę we wspieraniu operacji związanych z morską energetyką wiatrową".
Wśród zastosowanych rozwiązań i konfiguracji wyposażenia są m.in.: żuraw pokładowy i pomost komunikacyjny (Walk-to-Work) z płynną kompensacją ruchów, zapewniający bezpieczny i wydajny transfer personelu i ładunku na morskie wieże wiatrowe.
Statek posiada również napęd spalinowo-elektryczny, wspomagany hybrydowym systemem magazynowania energii w akumulatorach o dużej pojemności, co znacznie zmniejsza jego wpływ na środowisko. Jest także przygotowany do łatwej instalacji systemu, zapewniającego wykorzystanie metanolu jako paliwa.
Po wyposażeniu, uruchomieniach i testach urządzeń oraz przeprowadzeniu prób morskich, przekazanie gotowego statku armatorowi ma nastąpić latem 2025 r. Statek zapewni zakwaterowanie i transport maksymalnie dla 132 członków załogi i klientów.
GL, rel (Ulstein)
Zdjęcia: Ulstein Verft