Pierwszego grudnia 2024 roku ruszają zapisy na jednoroczne studia podyplomowe w Instytucie Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej: Budowa Okrętów. Jest to druga edycja tych studiów.
Od momentu ich utworzenia, studia te spotkały się dużym zainteresowaniem – do tego stopnia, że trzeba było utworzyć dodatkową grupę na specjalności kadłubowej. Organizatorzy początkowo zakładali max. 25 miejsc - ostatecznie zajęcia rozpoczęło 34 słuchaczy: 12 na kierunku „napędy okrętowe” i 22 na kierunku „konstrukcja i technologia okrętu”. Kobiety stanowią 44 proc. studiujących.
Inicjatywa utworzenia tych studiów wyszła ze strony Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE – i który objął nad nimi patronat - reprezentującego pracodawców borykających się z narastającym problemem deficytu wysoko wykwalifikowanych kadr. Została ona przedstawiona na początku 2022 roku i spotkała się z pozytywnym przyjęciem władz Politechniki Gdańskiej.
Pod koniec 2022 roku rozpoczął pracę zespół mieszany reprezentujący uczelnię i pracodawców z FORUM OKRĘTOWEGO, który przygotował szczegółowy program studiów, a obecnie sprawuje merytoryczny nadzór nad nimi. Poniżej zamieszczamy informacje na temat studiów przedstawione przez członków zespołu.
Ireneusz Karaśkiewicz – Dyrektor Biura Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE
Dla kogo są te studia?
- Generalnie są to studia okrętowe dla osób nie mających podstaw okrętowych. Sektor stoczniowy od lat cierpi na pogłębiający się deficyt okrętowców. Skoro młodzież mniej garnie się do studiowania na kierunku okrętowym, to do odbycia takich studiów podyplomowych zachęćmy inżynierów z innych branż chcących zdobyć nowe kwalifikacje, by następnie podjąć pracę w przemyśle okrętowym, lub dalej pogłębiać swoją wiedzę na studiach okrętowych 1 i 2 stopnia. To może być źródłem dodatkowych kadr dla firm z naszej branży.
- Ale jest jeszcze jeden istotny powód. W przemyśle okrętowym i szerzej - morskim: w stoczniach, w firmach produkujących wyposażenie okrętowe i kooperujących ze stoczniami, spółkach armatorskich obsługujących flotę - pracują świetni fachowcy z wykształceniem w różnych specjalnościach, nie mających wiedzy ogólnookrętowej, np. elektrycy, mechanicy, spawalnicy, specjaliści od różnych systemów – klimatyzacja, hydraulika, systemy p-poż., wyposażenia wnętrz, pracownicy marketingu, służb logistycznych, informatycy, prawnicy, menedżerowie etc. Taki roczny kurs dający im w sposób usystematyzowany wiedzę o samym statku, stoczni i specyfice branży okrętowej pomógłby znacznie podnieść jakość kadr już pracujących w naszym sektorze gospodarki i stanowiłby zachętę do podjęcia dalszych, pogłębionych studiów.
- Naszym zamiarem było utworzenie studiów prowadzonych w sposób innowacyjny, inspirujący, ciekawy i elastyczny. Część przedmiotów będzie prowadzona w języku angielskim i w następnych edycjach będziemy poszerzać tę listę. Do prowadzenia wykładów zaprosiliśmy inżynierów i kadrę menedżerską z przemysłu stoczniowego, żeby mogli podzielić się swoim doświadczeniem ze studentami. Te wykłady cieszą się bardzo dużą popularnością.
- Przy układaniu programu staliśmy twardo na ziemi. Program studiów to wspólne dzieło uczelni i przemysłu, dlatego jego zakres jest bardzo praktyczny - zawiera tylko te przedmioty, które przekazują wiedzę potrzebną w codziennej praktyce zawodowej.
To już druga edycja tych studiów. Czy będą jakieś zmiany w stosunku do pierwszej edycji?
- Stale monitorujemy przebieg zajęć i będziemy je udoskonalali we współpracy ze studentami, tak by odpowiadały ich potrzebom. W trakcie studiów, poprosiliśmy jego uczestników o wypełnienie wszechstronnej Ankiety oceniającej program studiów i sposób ich prowadzenia. Cieszy, że ogromna większość opinii jest bardzo pozytywna, ale są również uwagi o wprowadzenie pewnych korekt. Analizujemy je i będziemy stopniowo wprowadzać. Np. bardzo dużą popularnością cieszyły się zajęcia prowadzone przez doświadczonych inżynierów i kadrę menedżerską z przemysłu stoczniowego, i to będziemy na pewno rozszerzali. Z ogromnym zainteresowaniem spotkała się wizyta w Gdańskiej Stoczni REMONTOWA: zwiedzanie biura projektowego, poszczególnych wydziałów i przebudowywanych w stoczni jednostek. Pojawiły się pomysły by część zajęć prowadzona była właśnie w trójmiejskich stoczniach i biurach projektowych. Studia żyją i samodoskonalą się do potrzeb studiujących.
- Korzystając z okazji chciałbym bardzo serdecznie podziękować zarządom wszystkich firmom zaangażowanym we współpracę z naszymi Studiami. Są one płatne: wiele z zarządów firm zdecydowała się na dofinansowanie studiów dla swoich pracowników: częściowe lub pełne. To ogromnie pozytywne i coraz powszechniejsze zjawisko na naszym rynku. Stocznie i biura projektowe inwestują w swoich pracowników.
Dr hab. inż. Damian Bocheński – Kierownik Studiów Podyplomowych „Budowa Okrętów”
Jakie są wymagania odnośnie kandydatów?
- Słuchaczem naszych studiów podyplomowych może zostać każdy kto ukończył jakiekolwiek studia wyższe (licencjackie, inżynierskie lub magisterskie).
Rekrutacja, cena i organizacja studiów
- Rekrutacja na drugą edycję studiów będzie trwała od 1 grudnia 2024 r. do końca stycznia 2025 roku. Studia są 2-semestralne. Koszt studiów przy jednorazowej wpłacie (w lutym 2025 r.) wynosi 6000 złotych, natomiast przy dwóch ratach (płatnych w lutym 2025 r. i we wrześniu 2025 r.) wynosi po 3300 zł za semestr.
- Program studiów obejmuje nauczanie przez dwa semestry – łącznie 210 godzin. Czas trwania pierwszej edycji studiów: od marca 2025 roku do końca lutego 2026 roku.
- Zajęcia odbywać się będą we wtorki (on-line) w godz. 16.00 – 19.00, oraz w piątki (stacjonarnie w budynku Instytutu Budowy Okrętów) w godz. 16.00 – 20.00.
Jak wygląda program studiów podyplomowych ?
- Program studiów podyplomowych w semestrze 1 zakłada realizację zajęć obejmujących istotne zagadnienia związane z okrętownictwem: organizację przemysłu stoczniowego, przepisy regulujące działanie branży, podstawowe wiadomości z budowy, konstrukcji
i technologii okrętu, a także projektowania głównych systemów okrętowych.
- W semestrze 2 słuchacze będą realizowali wybraną przez siebie 1 ścieżkę kształcenia spośród 3 zaproponowanych poniżej:
- Konstrukcja i technologia okrętu,
- Napędy okrętowe,
- Wspomaganie komputerowe w okrętownictwie - CAD/CAM/CAE/PLM.
- Uruchomienie danej ścieżki nastąpi przy minimum 10 chętnych. Deklarację o wybranej ścieżce należy złożyć w momencie zapisywania się na studia.
- Hybrydowy tryb nauczania obejmuje zajęcia stacjonarne na uczelni oraz zdalne (on-line) - w sumie 7 godzin tygodniowo. Zajęcia z danego przedmiotu będą realizowane nie w tradycyjnej, rozproszonej formie przez cały semestr, lecz w formie skoncentrowanych bloków/modułów następujących jeden po drugim. Cechą programu jest wysoki stopień wybieralności przedmiotów, co umożliwia dostosowanie programu do własnych potrzeb zawodowych. Kilka przedmiotów będzie realizowanych we współpracy z doświadczonymi ekspertami związanymi z przemysłem okrętowym.
Dr inż. Cezary Żrodowski – członek Komisji Programowej
Jakie przedmioty będą wykładane w poszczególnych semestrach?
- W semestrze 1 studenci zdobywają wiedzę w zakresie następujących przedmiotów: Techniczne podstawy okrętownictwa, Podstawy konstrukcji okrętu, Podstawy technologii budowy okrętu, Wprowadzenie do oceny stateczności statku, Podstawy napędu okrętu, Systemy okrętowe, Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa i analizy ryzyka w okrętownictwie, Wybrane zagadnienia projektowania okrętu, Ekonomiczne podstawy okrętownictwa, Jachty i małe jednostki pływające. Każdy z przedmiotów będzie realizowany w wymiarze 6 lub 12 godzin. Dodatkowo, studenci będą uczestniczyć w Projekcie Zespołowym o wymiarze 15 godzin.
- Semestr 2 zawiera mniej przedmiotów (od 5 do 8 w zależności od wybranej ścieżki), ale z dłuższym czasem realizacji (od 12 do 30 godzin).
- W ramach pierwszej ścieżki zatytułowanej "Konstrukcja i technologia okrętu" zostaną zrealizowane następujące przedmioty: Konstrukcja okrętu, Projekt z konstrukcji okrętu, Technologia okrętu, Projekt z technologii okrętu, Kontrola jakości i badania nieniszczące.
- Druga ścieżka tj. "Napędy okrętowe" obejmuje przedmioty Siłownie okrętowe, Paliwa i napędy alternatywne, Okrętowe napędy elektryczne i hybrydowe oraz Napęd hydrostatyczny na statkach.
- Przedmioty ujęte w trzeciej ścieżce, obejmującej „Wspomaganie komputerowe w okrętownictwie - CAD/CAM/CAE/PLM” to: Wprowadzenie do PLM, Zaawansowane techniki CAD, Projektowanie estetyczne i wizualizacja, Podstawy CAE, Wprowadzenie do MDO, Podstawy CAM oraz Wprowadzenie do PDM.
Inacio Golebski – Honorowy Wiceprezes Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE
Branża okrętowa zacieśnia współpracę z uczelnią
- Największym beneficjentem studiów podyplomowych „Budowa Okrętów” – obok oczywiście samych uczestników studiów podyplomowych - będą przedsiębiorstwa z branży morskiej takie jak stocznie, biura projektowe, instytucje klasyfikacyjne, producenci wyposażenia okrętowego, kooperanci stoczni, armatorzy i wiele innych podmiotów związanych z naszą branżą. Dlatego bardzo liczymy – i chciałbym do tego szczególnie gorąco zachęcić - na wsparcie tych podmiotów: czy to w formie współfinansowania opłat za studia dla studentów, czy też umożliwienia uczęszczania na zajęcia w godzinach pracy, jeżeli niektóre przedmioty tak by wypadły. Liczymy również na udział przedstawicieli samych firm – doświadczonej kadry inżynierskiej i zarządczej - w prowadzeniu wykładów i prezentowaniu swoich innowacyjnych projektów. Pierwszy odzew już zresztą mamy i jest on bardzo obiecujący.
Pełną informację o „Studiach Podyplomowych – Budowa Okrętów” można znaleźć na stronie: