Stocznie, Statki

Pod koniec października do terminala Baltic Hub w Gdańsku wpłynął statek Zhen Hua 36 ze spektakularnym transportem czterech suwnic na pokładzie, które zostały już rozładowane i zamontowane na nowo budowanym nabrzeżu T3. Jednak nie był to jedyny ciężarowiec z nietypowym ładunkiem na pokładzie w tej części Bałtyku. W ostatnich dniach na redzie gdańskiego portu zakotwiczyły dwa kolejne statki heavy-lift: Red Zed I oraz Kang Sheng Kou.

Red Zed I – nowoczesny i wydajny statek towarowy o dużej pojemności ładunkowej (dł. 179,9 m, szer. 28,4 m, zanurzenie 9,7 m), zbudowany w 2014 r. przez chińską stocznię Jiangsu Yangzijiang Shipbuilding Co Ltd – na swoim pokładzie przetransportował z Bliskiego Wschodu potężną barkę Ulisse.

Ta mająca 120 m długości, 33 m szerokości i niemal 8 m zanurzenia jednostka nie posiada własnego napędu. Nie przeszkadza jej to jednak realizować kontrakty na całym świecie, a w miejscu wykonywania prac porusza się zazwyczaj w asyście holowników.

Ulisse posiada ośmiopunktowy system cumowania, który pozwala jej spełnić wymagania operacyjne nawet w trudnych warunkach środowiskowych. Statek ponadto jest w stanie przetransportować 7 tys. ton kabla w karuzeli o średnicy 30 m, a także może być wyposażony w ramię ładujące karuzelę oraz wysuwaną na rufie rynnę kablową do załadunku i operacji na powierzchni.

W miniony czwartek 7 listopada, barka Ulisse opuściła pokład chińskiego ciężarowca i z pomocą holowników wpłynęła na rozszerzony remont dokowy do Gdańskiej Stoczni Remontowej.

Nie jest to pierwsza wizyta tej jednostki w tutejszej stoczni. Po raz pierwszy przypłynęła na remont jesienią 2017 r. Podczas kolejnego pobytu w 2018 r. Remontowa m.in. zamontowała na jej dziobie niemal 160-tonową sekcję w celu uzyskania dodatkowej wyporności, potrzebną armatorowi do realizacji przyszłych zleceń.

Aktualna wizyta w stoczni również pośrednio związana jest z kolejnym kontraktem. Po zakończonym remoncie Ulisse popłynie do portu Pikkala w Finlandii po ładunek podmorskich kabli energetycznych. Kolejnym etapem będzie rejs na półkulę zachodnią, gdzie jednostka będzie realizować nowe zadanie.

Ulisse należy do Grupy Prysmian, światowego lidera w branży systemów kablowych dla morskiej infrastruktury energetycznej i telekomunikacyjnej. Dzięki temu statkowi, który dołączył do floty w 2016 r., Grupa oferuje szeroką i wszechstronną gamę usług instalacyjnych w sektorze projektów podwodnych.

Drugi z ciężarowców – Kang Sheng Kou (dł. 156 m, szer. 32 m) – zaawansowany technologicznie ciężki statek dźwigowy, zbudowany przez chińskiego giganta żeglugowego COSCO, na swoim pokładzie przetransportował do Gdańska kablowiec Atalanti, zbudowany w 2008 r. w chińskiej stoczni Sanfu Ship Engineering.

W piątek we wczesnych godzinach porannych rozpoczęło się zanurzanie Kang Sheng Kou. Tego samego dnia przed południem, statek Atalanti został podjęty przez holowniki i przyholowany do tej samej stoczni na tzw. remont mobilizacyjny, w ramach którego zostanie przystosowany do pracy na jednej z farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim, u wybrzeży Niemiec.

Warto podkreślić, że to kolejne specjalistyczne statki w tej największej polskiej stoczni i jednej z największych w Europie. Pierwszy projekt to przebudowa jednostki typu PSV na statek wiertniczy do badań geotechnicznych, a drugi to przebudowa statku francuskiego Instytutu Badawczego ds. Eksploatacji Morza i Marynarki Wojennej Francji.

LEW

Maciej Bielesz / PortalMorski.pl,  Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

0 Ulisse
Jak już informujecie to proszę żetelnie. RED ZED I (IMO: 9633977) is a Heavy Lift Vessel and is sailing under the flag of Liberia. Her length overall (LOA) is 216.74 meters and her width is 43 meters. Zdumiało mnie że Ulisse jest dokładnie 33,5m szeroki i swobodnie mieści się na pokładzie ciężarowca.
12 listopad 2024 : 15:53 Roman Stankiewicz | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9835 4.0639
EUR 4.2826 4.3692
CHF 4.5577 4.6497
GBP 5.1532 5.2574

Newsletter