Pod koniec października do terminala Baltic Hub w Gdańsku wpłynął statek Zhen Hua 36 ze spektakularnym transportem czterech suwnic na pokładzie, które zostały już rozładowane i zamontowane na nowo budowanym nabrzeżu T3. Jednak nie był to jedyny ciężarowiec z nietypowym ładunkiem na pokładzie w tej części Bałtyku. W ostatnich dniach na redzie gdańskiego portu zakotwiczyły dwa kolejne statki heavy-lift: Red Zed I oraz Kang Sheng Kou.
Red Zed I – nowoczesny i wydajny statek towarowy o dużej pojemności ładunkowej (dł. 217 m, szer. 43 m, zanurzenie 8,7 m), zbudowany w 2015 r. przez chińską stocznię Jiangsu Yangzijiang Shipbuilding Co Ltd – na swoim pokładzie przetransportował z Bliskiego Wschodu potężną barkę Ulisse.
Ta mająca 120 m długości, 33 m szerokości i niemal 8 m zanurzenia jednostka nie posiada własnego napędu. Nie przeszkadza jej to jednak realizować kontrakty na całym świecie, a w miejscu wykonywania prac porusza się zazwyczaj w asyście holowników.
Ulisse posiada ośmiopunktowy system cumowania, który pozwala jej spełnić wymagania operacyjne nawet w trudnych warunkach środowiskowych. Statek ponadto jest w stanie przetransportować 7 tys. ton kabla w karuzeli o średnicy 30 m, a także może być wyposażony w ramię ładujące karuzelę oraz wysuwaną na rufie rynnę kablową do załadunku i operacji na powierzchni.
W miniony czwartek 7 listopada, barka Ulisse opuściła pokład chińskiego ciężarowca i z pomocą holowników wpłynęła na rozszerzony remont dokowy do Gdańskiej Stoczni Remontowej.
Nie jest to pierwsza wizyta tej jednostki w tutejszej stoczni. Po raz pierwszy przypłynęła na remont jesienią 2017 r. Podczas kolejnego pobytu w 2018 r. Remontowa m.in. zamontowała na jej dziobie niemal 160-tonową sekcję w celu uzyskania dodatkowej wyporności, potrzebną armatorowi do realizacji przyszłych zleceń.
Aktualna wizyta w stoczni również pośrednio związana jest z kolejnym kontraktem. Po zakończonym remoncie Ulisse popłynie do portu Pikkala w Finlandii po ładunek podmorskich kabli energetycznych. Kolejnym etapem będzie rejs na półkulę zachodnią, gdzie jednostka będzie realizować nowe zadanie.
Ulisse należy do Grupy Prysmian, światowego lidera w branży systemów kablowych dla morskiej infrastruktury energetycznej i telekomunikacyjnej. Dzięki temu statkowi, który dołączył do floty w 2016 r., Grupa oferuje szeroką i wszechstronną gamę usług instalacyjnych w sektorze projektów podwodnych.
Drugi z ciężarowców – Kang Sheng Kou (dł. 156 m, szer. 32 m) – zaawansowany technologicznie ciężki statek dźwigowy, zbudowany przez chińskiego giganta żeglugowego COSCO, na swoim pokładzie przetransportował do Gdańska kablowiec Atalanti, zbudowany w 2008 r. w chińskiej stoczni Sanfu Ship Engineering.
W piątek we wczesnych godzinach porannych rozpoczęło się zanurzanie Kang Sheng Kou. Tego samego dnia przed południem, statek Atalanti został podjęty przez holowniki i przyholowany do tej samej stoczni na tzw. remont mobilizacyjny, w ramach którego zostanie przystosowany do pracy na jednej z farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim, u wybrzeży Niemiec.
Warto podkreślić, że to kolejne specjalistyczne statki w tej największej polskiej stoczni i jednej z największych w Europie. Pierwszy projekt to przebudowa jednostki typu PSV na statek wiertniczy do badań geotechnicznych, a drugi to przebudowa statku francuskiego Instytutu Badawczego ds. Eksploatacji Morza i Marynarki Wojennej Francji.
LEW
Maciej Bielesz / PortalMorski.pl, Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.