Grain de Sail, francuska firma znana z zaangażowania w zrównoważoną żeglugę i produkcję żywności ekologicznej, ujawniła plany dotyczące budowy swojego trzeciego nowoczesnego żaglowca towarowego - Grain de Sail III - który ma być zwodowany w 2027 roku.
Założona w 2013 roku jako palarnia kawy i producent win oraz czekolady, Grain de Sail rozszerzyła swoją działalność o logistykę morską, a teraz zamierza zwiększyć obecność rynkową w USA i Europie zarówno poprzez produkcję żywności, jak i usługi spedycyjne.
W przeciwieństwie do dwóch pierwszych żaglowych statków towarowych, Grain de Sail III został zaprojektowany jako kontenerowiec o napędzie „czysto” żaglowym i pojemności 200 TEU (kontenerów 20-stopowych), zdolny do transportu do 3000 ton ładunku. Statek będzie w stanie przepłynąć Atlantyk w około 13 dni.
Pierwszy, demonstracyjny żaglowiec towarowy francuskiej firmy - Grain de Sail I, o długości 24 metrów z aluminiowym kadłubem i ładowności zaledwie 50 ton, pozostaje w eksploatacji od listopada 2020 roku. W 2021 r. przetransportował przez Atlantyk 55 proc. masy kakaowej, używanej w fabryce czekolady Grain de Sail.
Grain de Sail II, większy 52-metrowy żaglowiec o ładowności 350 ton, zamówiony w 2022 r. i zbudowany kosztem 10 mln EUR przez francuską stocznię Piriou w Bretanii, w marcu br. zakończył dziewiczy rejs do Nowego Jorku. Może przewozić do 238 palet ładunków w dwóch ładowniach i 18 metrów sześc. cieczy (np. wina) luzem w zbiorniku, a kolejnych pięć m sześc. w beczkach na pokładzie.
Statkami tymi francuska firma eksportuje swoje produkty do Nowego Jorku, a także importuje organiczne kakao i zieloną kawę z Ameryki Łacińskiej, jak również surowce dla innych klientów.
Nowy żaglowiec cargo, o długości 110 m, obsługiwany przez 10-osobową załogę, znacznie zwiększy zdolność firmy do importowania surowców, w szczególności kakao, aby nadążyć z produkcją w obliczu rosnącego popytu na jej wyroby. Statek ten zbuduje francuska Piriou w swojej stoczni w Ho Chi Minh City w Wietnamie. Został zaprojektowany przez biuro L2O Naval z siedzibą w Lorient.
Najnowszy dodatek do floty podkreśla misję Grain de Sail, polegającą na zwiększaniu skali rozwiązań transportowych, opartych na dekarbonizacji żeglugi.
- Dzięki Grain de Sail III pokazujemy nasze ambicje i wzmacniamy pozycję lidera w segmencie transportu morskiego, który nie zostawia śladu węglowego - podkreśla Oliver Barreau, współzałożyciel i prezes Grain de Sail. - Aby uczynić transport napędzany wiatrem bardziej dostępnym, musimy zmienić skalę działalności i właśnie to zamierzamy zrobić, eksploatując kontenerowiec o napędzie wyłącznie żaglowym.
Grain de Sail III, ma emitować o ponad 90 proc. mniej dwutlenku węgla; od 1 do 2 gramów CO2 na tonę ładunku transportowanego na kilometr, czyli od 10 do 20 razy mniej, niż w przypadku konwencjonalnych metod transportu.
Będzie wyposażony w trzy maszty z żaglami o łącznej powierzchni 4 tys. metrów kwadratowych. Dzięki maksymalnej wysokości, wynoszącej 62,5 metra, przepłynie pod kluczowymi mostami na głównych szlakach morskich, jak nowojorski Verrazzano, z łatwością pokona też Kanał Panamski. Osiągi statku w żegludze na wiatr poprawią wysuwane z kadłuba płetwy miecza, które po schowaniu umożliwią wejście w stoczniowy dok i sprawny dostęp do portu.
Statek będzie również wyposażony w najnowocześniejsze technologie wodorowe, opracowane przez Grain de Sail, pozwalające na autonomiczne wytwarzanie niskoemisyjnej energii na pokładzie. Kocioł na pellet drzewny zapewni ogrzewanie i ciepłą wodę, zwiększając komfort załogi podczas rejsów transatlantyckich. Podobnie jak jego poprzednicy, Grain de Sail III zostanie zaprojektowany z mocną izolacją zbiorników ładunkowych, aby stworzyć niemal pasywne środowisko energetyczne.
Statki Grain de Sail są zarejestrowane w Registre International Français (RIF), znanym także jako French International Shipregister (FIS) – drugim rejestrze, działającym równolegle z rejestrem "narodowym" francuskiej bandery), otwartym dla podmiotów zagranicznych lub z kapitałem zagranicznym, który w uproszczeniu można określić jako rejestr wygodnej bandery.
Grain de Sail była pierwszą firmą, która zbudowała statek towarowy wykorzystujący żagle jako główny rodzaj napędu. Od tamtej pory dołączyła do niej TransOceanic Wind Transport (TOWT), która przez długi czas czarterowała tradycyjne żaglowce, zanim rozpoczęła budowę dwóch żaglowców towarowych (Anemos i Artemis – 81 m długości i 1,1 tys. ton ładowności) w stoczni Ho Chi Minh City w Wietnamie, należącej do Piriou. Anemos pływa już między Francją, Nowym Jorkiem, Karaibami i Ameryką Południową.
Inne francuskie projekty są na różnych etapach zaawansowania. Vela Transport ogłosiła niedawno zamówienie budowy trimaranu w stoczni Austal na Filipinach, Windcoop zlecił w zeszłym roku stoczni Piriou konstrukcję 89-metrowego kontenerowca, a Hisseo chce zbudować 35-metrowy aluminiowy szkuner na Morze Śródziemne.
Eksploatacja żaglowych statków towarowych nie jest pozbawiona ryzyka. W maju tego roku dwóch członków załogi żaglowca De Gallant straciło życie, gdy ich statek zatonął podczas sztormu w pobliżu Bahamów. Pływający pod banderą Vanuatu 90-stopowy szkuner zbudowany w Holandii w 1916 roku, był własnością i był obsługiwany przez francuską firmę Blue Schooner Company. Firma potwierdziła, że statek wypłynął z Santa Marta w Kolumbii kilka dni wcześniej z ładunkiem kawy, kakao i cukru trzcinowego przeznaczonym dla Europy.
GL
Wizualizacje żaglowca Grain de Sail III - ilustr.: L2O Naval