Stocznie, Statki

We wtorek 15 października br. w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku należącej do Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING S.A. odbyła się uroczystość rozpoczęcia budowy szóstego z serii niszczyciela min typu „Kormoran II” dla Polskiej Marynarki Wojennej. Jednostka będzie nosiła nazwę ORP Czajka.

Dzisiejsza uroczystość palenia blach jest pierwszym widocznym dla wszystkich sygnałem budowy niszczyciela min, który otrzyma imię Czajka – mówił Dariusz Jaguszewski, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding S.A.

Prototypowy okręt zaprojektowany i zbudowany został w formule pracy rozwojowej. Jego dotychczasowa eksploatacja pozwoliła na wprowadzenie modyfikacji w budowie i wyposażeniu następnych, seryjnych niszczycieli min. Dzięki nim ORP Albatros i ORP Mewa – przekazane Marynarce Wojennej RP w 2022 roku – jak również trzy kolejne zakontraktowane jednostki będą posiadać optymalne zdolności operowania w trudnych warunkach hydrometeorologicznych. Zasadnicze i najbardziej znaczące zmiany dotyczą uzbrojenia artyleryjskiego oraz podwodnych systemów przeciwminowych – przypomniał prezes Jaguszewski.

To bardzo dobry dzień dla Marynarki Wojennej RP, sił zbrojnych, przemysłu stoczniowego i dla Państwa Polskiego. Patrząc na doświadczenia konfliktu w Ukrainie, i na to w jakiś sposób Polska dostarcza surowce do kraju, niezmiernie ważne jest posiadanie zdolności na morzu, kluczowych zdolności, jeśli chodzi o zapewnienie morskich szlaków komunikacyjnych. Te jednostki tę ochronę zapewniają – mówił dowódca 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, kontradmirał Piotr Sikora.

FOTORELACJA

Rozpoczynamy budowę szóstej, ostatniej jednostki. Ktoś pomyśli, że to smutny moment, bo kończymy pewien etap. Jednak to jest wielki sukces polskiego przemysłu okrętowego i wszystkich firm zaaranżowanych w ten projekt, bo udało nam się zbudować to co chcieliśmy. Coś, co kiedyś było artystyczną wizją, stało się rzeczywistością. Z niecierpliwością czekam na 2027 rok, kiedy sześć okrętów serii 'Kormoran' będzie stacjonowało w naszych portach wojennych. Zaręczam, że infrastrukturę do ich przyjęcia już szykujemy – dodał kontradmirał Sikora.

To okręty są nie na „6”, ale na dwie „6” mówił z kolei komandor Piotr Skóra, Szef Szefostwa Techniki Morskiej w Agencji Uzbrojenia.

Zbudowanie tych jednostek wzmocniło nasz potencjał bojowy. Marynarka Wojenna długo czekała na tego typu nowoczesne jednostki. Kolejne wyzwania przed nami, udziałem tej stoczni będzie budowa potencjału polskich sił morskich – podkreślał komandor Piotr Skóra.

To autentycznie oryginalny polski projekt, wykonany przez polskich projektantów, zespoły projektowe i instytucje, które włożyły ogromny wkład w rozwój techniki polskiej. Projekt realizowany bez wsparcia partnerów strategicznych. Okazuje się, że my to umiemy robić – mówił z kolei Janusz Dilling z Polskiego Rejestru Statków.

Wszystkie budowane niszczyciele min zostaną wcielone do 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, bazującego w Świnoujściu.

Okręt budowany jest przez Konsorcjum w składzie: Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. (lider), PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A.

Budowa nowoczesnych niszczycieli min typu „Kormoran II” w stoczni Remontowa Shipbuilding rozpoczęła się przed 10 laty. 25 kwietnia 2014 roku odbyło się uroczyste rozpoczęcie budowy niszczyciela min typu „Kormoran II”, który po podniesieniu bandery w 2017 roku otrzymał nazwę ORP Kormoran.

Niszczyciele min typu „Kormoran II” przeznaczone są do poszukiwania, identyfikacji i zwalczania min morskich oraz innych obiektów i materiałów wybuchowych pozostałych zarówno w toni wodnej jak i na dnie akwenów. Dotyczy to zarówno operacji w polskiej strefie ekonomicznej jak i misji w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym (zespoły okrętów przeciwminowych NATO, EU oraz wielonarodowych sił koalicyjnych).

Okręty budowane są pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków, na podstawie projektu wykonanego przez należące do REMONTOWA HOLDING biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting.

Realizacja kontraktu na budowę serii sześciu nowoczesnych niszczycieli min oraz dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego typu SIGINT (signal intelligence), a także przekazana już seria sześciu wielozadaniowych holowników projektu B860 umacnia pozycję Remontowej Shipbuilding S.A sprawdzonego i wiarygodnego partnera Marynarki Wojennej w procesie modernizacji polskiej floty.

Główne parametry niszczyciela min typu „Kormoran II”: • wyporność: do 850 t
• długość całkowita: 58,50 m
• szerokość maks.: 10,30 m
• zanurzenie: 2,7 m
• załoga: 48 osób (plus 6 dodatkowo zaokrętowanych)

LEW, Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

 

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0629 4.1449
EUR 4.2873 4.3739
CHF 4.5753 4.6677
GBP 5.1558 5.26

Newsletter