Pod koniec czerwca br. Agencja Uzbrojenia poinformowała, że podjęła działania zmierzające do pozyskania nowego okrętu hydrograficznego dla Marynarki Wojennej RP. Według najnowszych informacji AU we wrześniu wszczęła wstępne konsultacje rynkowe, których celem jest pozyskanie okrętu hydrograficznego pod kryptonimem Hydrograf.
Według informacji przekazanych w czerwcu przez Agencję Uzbrojenia, okręt ma mieć konstrukcję jednokadłubową. Wymiary okrętu mają wynikać z autonomiczności, funkcjonalności i dzielności morskiej, ale zastrzeżono, że zanurzenie nie powinno przekraczać 5 m. Wymagana autonomiczność ma być nie mniejsza niż 20 dób, a zasięg nie mniejszy niż 5 tys. Mm przy nieograniczonej dzielności morskiej.
Okręt ma być zdolny do prowadzenia pomiarów hydrograficznych, meteorologicznych i oceanograficznych do stanu morza 4, a realizacja jego zadań ma być możliwa w obszarze Morza Bałtyckiego oraz Morza Północnego.
Okręt ma być wyposażony w:
- dwugłowicowy system echosondy wielowiązkowej;
- system sonaru holowanego;
- magnetometr gradientowy;
- łódź pomiarową do pomiarów hydrograficznych;
- łódź roboczą;
- morski bezzałogowy statek powietrzny BSP - do rozpoznania obrazowego oraz pomiarów meteorologicznych;
- autonomiczny pojazd nawodny ASV - do prowadzenia pomiarów batymetrycznych;
- autonomiczny pojazd podwodny AUV - do prowadzenia pomiarów sonarowych;
- podwodny pojazd inspekcyjny ROV;
- system nawigacji podwodnej USBL;
- system dynamicznego pozycjonowania klasy DP2;
- bramownicę rufową;
- urządzenia dźwigowe.
Okręt ma dysponować 48 miejscami dla załogi. Uzbrojenie ma obejmować broń do obrony przeciwdywersyjnej oraz obrony przeciwko dronom.
Przyszły okręt hydrograficzny dla Marynarki Wojennej RP ma być kompatybilny z sojuszniczymi oraz narodowymi systemami dowodzenia i wymiany informacji. Powinien zapewniać możliwość wykorzystania jawnych i niejawnych systemów teleinformatycznych, przetwarzających informacje do poziomu TAJNE i NATO SECRET włącznie. Powinien również zapewniać transmisję danych w oparciu o łączność satelitarną, realizowaną w oparciu o orbity typu GEO (zespół anten i modemów 5G) z przepływnością nie mniejszą niż 4 Mbit/s oraz łączność satelitarną realizowaną w oparciu o systemy typu LEO.
Do budowy okrętu zgłosiło się pięć podmiotów:
- Grupa PGZ (z partnerami strategicznymi)
- Fincantieri S.p.A
- Saab Kockums AB
- Remontowa Shipbuilding S.A.
- Enamor Sp. z o.o. (w zakresie wyposażenia w sprzęt oraz systemy).
Jednostka ma być wyposażona w zespół radiostacji HF, UFH i VHF (wraz z oprzyrządowaniem) zapewniających jawną i niejawną (do poziomu TAJNE i NATO SECRET włącznie) transmisję danych i łączność foniczną. Wymagane jest też, aby okręt był wyposażony w transponder systemu IFF standardu Mark XIIA, zgodnie z STANAG 4193 Ed 3.
rel (Agencja Uzbrojenia)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.