Dwie francuskie firmy, producent systemów uzdatniania wody balastowej Grupa BIO-UV oraz stocznia Piriou podpisały umowę na wyposażenie kolejnych sześciu statków towarowych o napędzie żaglowym, budowanych dla francuskiego armatora TOWT (TransOceanic Wind Transport).
Nowa umowa jest kontynuacją początkowego kontraktu z 2022 r. na dostawę systemów BIO-SEA do pierwszych dwóch statków z tej serii, z których oba - Anemos i Artemis - zostały już dostarczone. Sześć kolejnych ma być dostarczonych w latach 2025, 2026 i 2027.
Podobnie jak w przypadku Anemos i Artemis, każda z nowo budowanych jednostek o długości 81 m będzie wyposażona w system niskiego przepływu L03-0090 BIO-SEA zgodny z normą D-2 w układzie dzielonej płozy (Split–Skid, kompaktowym, niewymagającym dużo miejsca i łatwym do zamontowania), do oczyszczania wód balastowych promieniowaniem ultrafioletowym, przy natężeniu przepływu wody 90 m3/h.
Ze względu na ograniczenia przestrzeni w maszynowni i niewielki rozmiar, urządzenie BIO-SEA będzie zawierała system filtracji Hydac zaprojektowany w celu optymalizacji czasu utrzymywania balastu.
- To nowe zamówienie jest następstwem terminowej produkcji, jak również płynnej dostawy, fabrycznych testów akceptacyjnych oraz uruchomienia naszych systemów na statkach Anemos i Artemis – mówi Maxime Dedeurwaerder, dyrektor ds. sprzedaży rozwiązań na region EMEA w BIO-UV Group.
- Statki z napędem wiatrowym, takie jak te nowoczesne szkunery, zaprojektowane przez Piriou, pokazują, w jaki sposób żegluga może zmniejszyć swój negatywny wpływ na środowisko morskie. System BIO-SEA może ten wpływ jeszcze bardziej ograniczyć, zapobiegając migracji gatunków inwazyjnych, przenoszonych w wodzie balastowej w możliwie najbardziej efektywnych sposób. Ponieważ nasze lampy UV i reaktory mają niskie zużycie energii, system BIO-SEA może również pomóc w dekarbonizacji - dodaje Maxime Dedeurwaerder.
- Dla żaglowych statków towarowych potrzebowaliśmy najbardziej kompaktowego, skutecznego i bezpiecznego dla środowiska rozwiązania do oczyszczania wody balastowej. Grupa Piriou ma długą historię udanej współpracy z Grupą BIO-UV, więc decyzja o zainstalowaniu ich systemu była oczywista, zwłaszcza z uwagi na ograniczoną przestrzeń, dostępną na pokładzie – podkreśla Guillaume Le Grand, prezes TransOceanic Wind Transport.
Zaprojektowany do transportu przez Atlantyk 1100-tonowych ładunków paletowych kawy i kakao oraz 135 beczek wina i spirytualiów o pojemności 225 litrów każda przy użyciu żagla jako napędu głównego, Anemos dysponuje trzema tysiącami metrów kw. żagli dziobowych i rufowych, zainstalowanych na dwóch 52-metrowych masztach z włókna węglowego.
Maksymalna prędkość jednostki pod żaglami wynosi 16 węzłów, co zmniejsza emisję dwutlenku węgla o 90 proc. w porównaniu do podobnej wielkości statków towarowych. Flota ośmiu takich statków francuskiego armatora, przewożąca łącznie około 200 tys. ton towarów, przyczynia się do obniżenia śladu węglowego o niemal 40 tys. ton rocznie w porównaniu do innych statków, transportujących podobne wolumeny.
- Te dwa statki o napędzie żaglowym oznaczają decydujący krok w rozwoju zrównoważonej żeglugi. Grupa BIO-UV jest zaangażowana we współpracę z armatorami i stoczniami, które przesuwają granice innowacji i projektowania, aby zbudować nową generację jednostek, eksploatowanych w harmonii z morskim ekosystemem – dodaje prezes Grupy BIO-UV Laurent-Emmanuel Migeon.
Seria produktów BIO-SEA L idealnie nadaje się właśnie do ww. statków żaglowych, ze względu na ich niskie wymagania przepływu wody balastowej, wynoszące od 13 do 120 m sześc. na godzinę. Części tego systemu są dostarczane w komplecie w różnych wariantach instalacyjnych - modułowych, dzielonych (Split-Skid) lub pełnych, co pozwala na optymalne dostosowanie konfiguracji systemu do potrzeb.
GL, rel (BIO-SEA)