Grupa Damen poinformowała o rozpoczęciu programu budowy trzech wielozadaniowych statków pomocniczych w oczekiwaniu na spodziewany wzrost popytu rynkowego na prace przybrzeżne i pogłębiarskie w Zatoce Adeńskiej.
Statki, zlecone do budowy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, w stoczni Albwardy z Grupy Damen, powstają nie na zamówienie konkretnego armatora, lecz „na półkę”, gotowe do sprzedaży w przypadku zainteresowania.
To nieco ryzykowna, choć często praktykowana metoda niderlandzkiej stoczni, sprawdzająca się w przypadku uniwersalnych, wysoko wystandaryzowanych jednostek, wyposażonych w typowy sprzęt, budowanych w ramach długich typoszeregów produktowych.
Tak jest w przypadku ww. statków roboczych. Wszystkie bazują na sprawdzonym na rynku projekcie jednostek o małym zanurzeniu do pracy na płytkich wodach.
Pierwszy etap programu produkcyjnego obejmuje 27-metrowy Multi Cat 2712, z terminem dostawy w listopadzie 2025 roku, 33-metrowy Multi Cat 3313 SD, który ma być przekazany w grudniu 2025 roku, oraz 27-metrowy Shoalbuster 2711 z dostawą w lutym 2026 roku.
Wszystkie trzy typy statków to bardzo wszechstronne jednostki robocze, zdolne do wykonywania szerokiego zakresu prac, w tym pogłębiania oraz usług instalacyjnych i konserwacji na morzu, czyli dwóch głównych zakresów usług przewidywanego wzrostu popytu. Są przeznaczone do operowania kotwicami, obsługi boi i oznakowania nawigacyjnego, usuwania przeszkód na torach wodnych, wsparcia prac pogłębiarskich, konserwacji portowej infrastruktury brzegowej, pogłębiania pługiem oraz holowania i pchania. Są w pełni przygotowane do certyfikacji zgodnie z przepisami IMO Tier III dotyczącymi emisji.
Cała klasa Shoalbuster jest szczególnie dobrze przystosowana do operacji na płytkich wodach.
Shoalbuster 2711 to jednostka średniej wielkości, mogąca holować z siłą uciągu 41 ton. Jest standardowo wyposażona we wciągarkę typu „waterfall” (ma podwójny lub potrójny bęben, co pozwala zaoszczędzić miejsce, które może być przeznaczone na inny osprzęt), pełniącą wiele zadań jak cumowanie, holowanie, ustawianie jednostki, czy obsługa kotwic. Ma także żuraw pokładowy. Dzięki zanurzeniu wynoszącemu zaledwie 3 metry, doskonale nadaje się do prac na morzu i płytkich akwenach.
W przypadku bardzo płytkich wód lepiej sprawdzi się Multi Cat 3313, mający zanurzenie zaledwie 2,2 metra i pokład roboczy o powierzchni 200 m kw., nadający się do obsługi kotwic i wężownic oraz transportu sprzętu i kontenerów. Z kolei Multi Cat 2712 to w pełni wyposażona jednostka średniej wielkości, która może być wykorzystywana do wszystkich rodzajów prac, dysponująca siłą uciągu ponad 30 ton.
Czytaj także:
Podobnie jak w przypadku innych statków budowanych przez Grupę Damen, tak i teraz klienci będą mogli wybierać spośród szerokiej gamy jednostek, w zależności od swoich potrzeb, zaś Damen Service Hub zaoferuje im pełne wsparcie posprzedażowe i usługi serwisowe, w tym szkolenie załóg ww. jednostek w rejonie prac.
W skład Grupy Damen wchodzi 35 stoczni i 20 innych firm w 20 krajach, wspieranych przez ogólnoświatową sieć sprzedaży i usług. Damen Shipyards bezpośrednio zatrudnia ponad 12 tys. pracowników.
GL, SL, REL (Damen)