Spółka zależna Shanghai Electric, Shanghai Electric Wind Power Group, przyjęła dostawę dwóch pierwszych w Azji statków serwisowo-operacyjnych (SOV) do obsługi morskich farm wiatrowych.
Jednostki Zhizhen 100 i Zhicheng 60 zostały zbudowane przez chińską stocznię Zhenhua Heavy Industries. To nowoczesne specjalistyczne statki, które zastąpią nieekologicznie i mniej wydajne jednostki wykorzystywane dotąd do pracy na morzu.
Te dwa statki do obsługi i eksploatacji morskich farm wiatrowych zapewnią ciągłą obsługę morskich farm wiatrowych. To statki przyszłości będące odwzorowaniem chińskiej myśli inżynierskiej – powiedział Liu Xiangnan, wiceprezes Shanghai Electric Wind Power Group.
Zhizhen 100 (dł. 100 m, sz. 93,4 m, prędkość serwisowa 12,3 węzła) i Zhicheng 60 (dł. 60, sz. 72,76 m, prędkość serwisowa 12 węzłów) to statki serwisowo-operacyjne zaprojektowane z myślą o zapewnieniu wydajnej, zrównoważonej, inteligentnej i bezpiecznej obsługi morskich farm wiatrowych. Są one wyposażone w dynamiczny system pozycjonowania DP2, oferują dużą przestrzeń ładunkową z możliwością przechowywania ciężkich części zamiennych do turbin wiatrowych i posiadają zdolność do niezależnej pracy przez ponad 30 dni.
Napęd oparty jest na hybrydowym systemem spalinowo-elektrycznym i akumulatorze litowym z pełnym napędem elektrycznym.
Zhizhen 100 i Zhicheng 60 wyposażone są w aktywny falochron, który niweluje efekt przemieszczania się kadłuba w wyniku uderzania fal, umożliwiając sprawny transfer personelu i części zamiennych oraz konserwację farmy wiatrowej nawet w trudnych warunkach morskich.
Na wypsoażeniu obu jednsotek jest również m.in. dźwig pokładowy, łódź robocza, platforma dla helikopterów wykonana ze stopu aluminium.
LEW/Z mediów