Firma Elhand Transformatory podpisała kontrakt z PGZ Stocznią Wojenną na dostawę transformatorów dla polskich fregat Miecznik. Kontrakt ten, zawarty w drugim kwartale roku, podkreśla znaczenie Elhand jako dostawcy komponentów elektrycznych dla branży morskiej, w tym sektora obronnego.
Kontrakt to wynik wielomiesięcznych rozmów, negocjacji i setek stron dokumentów. Dostarczane transformatory muszą spełniać nie tylko nadzwyczajne wymagania wojskowe, jak duże przeciążenia mechaniczne ze względu na uzbrojenie jednostek. Wymagana jest również zgodność z międzynarodowymi normami i przepisami morskiego towarzystwa klasyfikacyjnego.
- W ramach kontraktu zaprojektujemy i wyprodukujemy transformatory na wszystkie okręty z programu Miecznik. Projekt ten cechuje się wieloma specyficznymi wymaganiami, które mogą spełnić tylko nieliczni producenci. Udział Elhand w budowie tych wielozadaniowych fregat to duże wyróżnienie, ale też efekt ponad 30 lat pracy i doświadczenia w branży morskiej – mówi Adam Ptak, Key Account Manager firmy Elhand, opiekun projektu.
Okręty programu Miecznik będą działać w niezwykle wymagających warunkach środowiskowych. Wysokie zasolenie, ekstremalne temperatury i duże przeciążenia stawiają szczególne wymagania przed sprzętem wykorzystywanym na tych jednostkach. Dlatego kluczowe jest stosowanie wysokiej jakości materiałów oraz precyzyjnych technologii produkcji, aby zapewnić trwałość, niezawodność i bezpieczeństwo operacji morskich realizowanych przez fregaty Miecznik.
Elhand Transformatory współpracuje z najbardziej renomowanymi towarzystwami klasyfikacyjnymi zrzeszonymi w IACS. Posiada zatwierdzenia zakładu i zatwierdzenia typu kilku towarzystw morskich, co pozwala spełniać wszystkie normy i wymagania w branży morskiej.
- W przypadku projektu Miecznik kluczowa była certyfikacja przez Towarzystwo Klasyfikacyjne Lloyd’s Register. Dostarczone przez Elhand transformatory poddane będą pełnej kontroli zgodnie z międzynarodowymi normami i przepisami, a także specjalnym próbom i badaniom w Centrum Technik Okrętowych i Morskich – dodaje Krzysztof Świtalski z Działu Kontroli Jakości Elhand Transformatory.
Doświadczenie oraz zdobyte referencje pozwala firmie Elhand od lat dostarczać konkurencyjne produkty do największych stoczni w Europie i na całym świecie.
- Cieszymy się, że jesteśmy rodzimym partnerem flagowego projektu Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Projekt ten bazuje na wykorzystaniu doświadczenia zdobytego we współpracy z międzynarodowymi firmami z Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz USA, które od lat uczestniczą w budowie okrętów wojennych. Udział Elhand w realizacji programu Miecznik to dowód na to, że krajowi producenci i dostawcy, jak Elhand, potrafią odnaleźć się w pierwszej lidze partnerów sektora obronnego – mówi Adam Matera, prezes Elhand Transformatory.
Stępkę pod pierwszy z trzech okrętów wojennych programu Miecznik położono 31 stycznia 2024 roku w PGZ Stoczni Wojennej. ORP Wicher to pierwsza z trzech fregat przewidzianych w programie MIECZNIK. Stocznia wyprodukuje jeszcze ORP Burza i ORP Huragan. Będą to jednostki uniwersalne – zdolne do likwidowania celów podwodnych, jak i powietrznych. Do ich podstawowych zadań należeć będzie zabezpieczanie statków żeglugowych oraz infrastruktury energetycznej.
Przyszły ORP Wicher oraz bliźniacze ORP Burza i ORP Huragan będą służyć w Dywizjonie Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów i stacjonować w Porcie Wojennym Gdynia.
Fregaty Miecznik mają długość całkowitą około 138 m, maksymalną szerokość około 20 metrów i wysokość jednego pokładu około 10 metrów. Maksymalna wyporność (łącznie z wyposażeniem dodatkowym i poszyciem) to około 7 tys. ton. Zasięg fregat to około 8 tys. mil morskich i rozwijają prędkość maksymalną 28 węzłów. Napędzane są przez 4 silniki tłokowe wysokoprężne w układzie CODAD i 2 śruby nastawne. Fregaty Miecznik pomieszczą 120 osób załogi + około 60 osób dodatkowego personelu.
Wodowanie budowanego ORP Wicher planowane jest na 2026 rok, a jego włączenie w struktury Marynarki Wojennej RP na 2029 rok. Finalizacja całego programu Miecznik (czyli budowa jeszcze dwóch pozostałych okrętów – ORP Burza i ORP Huragan) przewidziana jest na 2032 rok. Okręty będą największymi jednostkami pod polską banderą. Łączny koszt trzech jednostek szacowany jest wstępnie na ponad 15 mld zł.
rel (Elhand)