Stocznie, Statki

Firma Elhand Transformatory podpisała kontrakt z PGZ Stocznią Wojenną  na dostawę transformatorów dla polskich fregat Miecznik. Kontrakt ten, zawarty w drugim kwartale roku, podkreśla znaczenie Elhand jako dostawcy komponentów elektrycznych dla branży morskiej, w tym sektora obronnego.

Kontrakt to wynik wielomiesięcznych rozmów, negocjacji i setek stron dokumentów. Dostarczane transformatory muszą spełniać nie tylko nadzwyczajne wymagania wojskowe, jak duże przeciążenia mechaniczne ze względu na uzbrojenie jednostek. Wymagana jest również zgodność z międzynarodowymi normami i przepisami morskiego towarzystwa klasyfikacyjnego.

- W ramach kontraktu zaprojektujemy i wyprodukujemy transformatory na wszystkie okręty z programu Miecznik. Projekt ten cechuje się wieloma specyficznymi wymaganiami, które mogą spełnić tylko nieliczni producenci. Udział Elhand w budowie tych wielozadaniowych fregat to duże wyróżnienie, ale też efekt ponad 30 lat pracy i doświadczenia w branży morskiej – mówi Adam Ptak, Key Account Manager firmy Elhand, opiekun projektu.

Okręty programu Miecznik będą działać w niezwykle wymagających warunkach środowiskowych. Wysokie zasolenie, ekstremalne temperatury i duże przeciążenia stawiają szczególne wymagania przed sprzętem wykorzystywanym na tych jednostkach. Dlatego kluczowe jest stosowanie wysokiej jakości materiałów oraz precyzyjnych technologii produkcji, aby zapewnić trwałość, niezawodność i bezpieczeństwo operacji morskich realizowanych przez fregaty Miecznik.

Elhand Transformatory współpracuje z najbardziej renomowanymi towarzystwami klasyfikacyjnymi zrzeszonymi w IACS. Posiada zatwierdzenia zakładu i zatwierdzenia typu kilku towarzystw morskich, co pozwala spełniać wszystkie normy i wymagania w branży morskiej. 

- W przypadku projektu Miecznik kluczowa była certyfikacja przez Towarzystwo Klasyfikacyjne Lloyd’s Register. Dostarczone przez Elhand transformatory poddane będą pełnej kontroli zgodnie z międzynarodowymi normami i przepisami, a także specjalnym próbom i badaniom w Centrum Technik Okrętowych i Morskich – dodaje Krzysztof Świtalski z Działu Kontroli Jakości Elhand Transformatory.

Doświadczenie oraz zdobyte referencje pozwala firmie Elhand od lat dostarczać konkurencyjne produkty do największych stoczni w Europie i na całym świecie.

- Cieszymy się, że jesteśmy rodzimym partnerem flagowego projektu Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Projekt ten bazuje na wykorzystaniu doświadczenia zdobytego we współpracy z międzynarodowymi firmami z Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz USA, które od lat uczestniczą w budowie okrętów wojennych. Udział Elhand w realizacji programu Miecznik to dowód na to, że krajowi producenci i dostawcy, jak Elhand, potrafią odnaleźć się w pierwszej lidze partnerów sektora obronnego – mówi Adam Matera, prezes Elhand Transformatory.

Stępkę pod pierwszy z trzech okrętów wojennych programu Miecznik położono 31 stycznia 2024 roku w PGZ Stoczni Wojennej. ORP Wicher to pierwsza z trzech fregat przewidzianych w programie MIECZNIK. Stocznia wyprodukuje jeszcze ORP Burza i ORP Huragan. Będą to jednostki uniwersalne – zdolne do likwidowania celów podwodnych, jak i powietrznych. Do ich podstawowych zadań należeć będzie zabezpieczanie statków żeglugowych oraz infrastruktury energetycznej.

Przyszły ORP Wicher oraz bliźniacze ORP Burza i ORP Huragan będą służyć w Dywizjonie Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów i stacjonować w Porcie Wojennym Gdynia.

Fregaty Miecznik mają długość całkowitą około 138 m, maksymalną szerokość około 20 metrów i wysokość jednego pokładu około 10 metrów. Maksymalna wyporność (łącznie z wyposażeniem dodatkowym i poszyciem) to około 7 tys. ton. Zasięg fregat to około 8 tys. mil morskich i rozwijają  prędkość maksymalną 28 węzłów. Napędzane są przez 4 silniki tłokowe wysokoprężne w układzie CODAD i 2 śruby nastawne. Fregaty Miecznik pomieszczą 120 osób załogi + około 60 osób dodatkowego personelu.

Wodowanie budowanego ORP Wicher planowane jest na 2026 rok, a jego włączenie w struktury Marynarki Wojennej RP na 2029 rok. Finalizacja całego programu Miecznik (czyli budowa jeszcze dwóch pozostałych okrętów – ORP Burza i ORP Huragan) przewidziana jest na 2032 rok. Okręty będą największymi jednostkami pod polską banderą. Łączny koszt trzech jednostek szacowany jest wstępnie na ponad 15 mld zł.

rel (Elhand)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9852 4.0658
EUR 4.2725 4.3589
CHF 4.4434 4.5332
GBP 5.0464 5.1484

Newsletter