W październiku minionego roku Lotos Petrobaltic SA (Grupa ORLEN) podpisał z okrętowym biurem projektowo-konsultingowych SeaTech Engineering kontrakt na pierwszy polski projekt statku typu CTV, czyli przeznaczonego do transportu personelu serwisowego na farmy wiatrowe, co można uznać, za ważny krok w kierunku stworzenia polskiej floty offshore wind.
Niedawno SeaTech Engineering poinfomowało o zakończeniu pierwszego etapu prac nad projektem statku CTV. Zamknięto wstępny etap projektowania, ogólne ustalenia zostały zatwierdzone przez klienta, a specyfikacja techniczna jest gotowa i zatwierdzona.
Projektant poinformował także że, zakończył testy i weryfikację obliczeniowej mechaniki płynów (CFD) na basenie modelowym w Centrum Techniki Okrętowej SA przewidującym wymaganą moc statku (badania oporowo-napędowe).
Biuro projektowe analizuje koncepcję napędu dwupaliwowego (metanol i olej napędowy) we współpracy z Centrum Technologicznym Wavelength.
Oznacza to, że projekt tego statku będzie wyjątkowy - nie mieliśmy wcześniej jednostki CTV napędzanej metanolem - twierdzi SeaTech Engineering. Docelowo będzie to wersja hybrydowa, wspierana przez dedykowany system akumulatorów.
Projektowany CTV będzie aluminiowym katamaranem o długości około 30 metrów, którego zadaniem będzie przewożenie do 24 techników (przy pięciu członkach załogi) wraz z niezbędnym sprzętem, między portem serwisowym a morską farmą wiatrową. Ponadto statek ma zapewnić wsparcie dla większych statków serwisowych SOV działających w obszarze farm, zwiększając tym samym możliwości serwisowania turbin.
Statek zostanie zaprojektowany do działania przy minimalnej znaczącej wysokości fali Hs=1,75 i do maksymalnej odległości 150 mil morskich od portu schronienia. Maksymalna prędkość zostanie ustalona na 24 węzły.
rel, PBS