Budowa pierwszego promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowej weszła w fazę wyposażania. Ruszyła produkcja bloków kadłuba na prom numer dwa, a kilka dni temu, od cięcia pierwszych blach, rozpoczęto budowę promu numer trzy. Projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem.
Produkcja pierwszego promu Ro-Pax, którego operatorem ma być Unity Line z grupy Polskiej Żeglugi Morskiej (numer budowy 101), rozpoczęła się w największej polskiej stoczni 24 października 2022 roku od cięcia pierwszych blach. Kadłub o wadze 11 tysięcy ton, składa się z sześciu bloków, plus siedem bloków nadbudówki.
Budowa kadłuba pierwszej jednostki trwała 10 miesięcy. Realizowała ją stocznia we współpracy z kooperantami (Remontowa Shipbuilding, Holm, Stocznia Wisła, Montex i Marine Projects). Poszczególne bloki były transportowane do stoczni i tu, za pomocą opracowanej w Remontowej technologii scalania części kadłuba przy wykorzystaniu infrastruktury dokowej, łączone w jedną całość.
Największy blok, mieszczący siłownię promu, zbudowano w Remontowej na barce heavy-lift. Gdy był gotowy, dołączyły do niego kolejne, formując tzw. mega-blok. Następnie, gotowy mega-blok zwodowano i przeholowano z barki heavy-lift do doku pływającego stoczni. Kolejne bloki były sukcesywnie holowane z miejsc produkcji, przesuwane do doku pływającego (metodą skiddingu), pozycjonowane do łączenia i scalane.
Kadłub, jeszcze przed wodowaniem, był już wyposażony między innymi w silniki dual-fuel (zespoły prądotwórcze), zbiorniki kriogeniczne LNG, rufowe pędniki azymutalne, dziobowe stery strumieniowe, gotowy do pracy osprzęt kotwiczny i cumowniczy oraz wiele systemów ogólnookrętowych, w tym całkowicie ukończony system balastowy. Zakończono także konserwację wszystkich zbiorników na promie w pełnej specyfikacji malarskiej.
Tak wyposażony kadłub zwodowano, zanurzając dok 31 października 2023 r. Prom, po uzyskaniu pływalności, w asyście holowników opuścił dok i zacumował przy nabrzeżu, przy którym ruszyła instalacja nadbudówki i dalsze prace wyposażeniowe.
Każdy z bloków nadbudówki waży ponad 200 ton, z wyjątkiem dziobowego i sterówki, które są lżejsze. Operacja posadowienia i montażu nadbudówki na promie przebiegała ze wsparciem dwóch żurawi pływających i zespołów holowniczych. Rozwiązanie to umożliwiło efektywną czasowo i optymalną kosztowo realizację tego zadania przy użyciu własnych zasobów stoczni.
Kluczowym czynnikiem były precyzyjnie zgrane w czasie transporty, podnoszenie bloków na odpowiednią wysokość, ustawienie promu na docelowej pozycji, a następnie bezpieczne opuszczanie stalowych konstrukcji na miejsce instalacji na pokładzie przy płynnej współpracy dwóch dźwigów pływających oraz zespołu holowników, przemieszczających kadłub promu. W ten sposób zainstalowano sześć pierwszych bloków nadbudówki. Po ich zintegrowaniu w całość, kolejnym etapem był transport i nasadzanie sterówki.
Pod koniec roku 2023 finalizowano prefabrykację kominów, które są już gotowe i – podobnie jak maszty - gazowy i radarowy – trafią na pokład w wyznaczonym czasie. Na prom transportowane są i następnie montowane, rampy ro-ro.
Oprócz widowiskowej operacji montażu nadbudówki, na nowym promie stocznia i jej kooperanci prowadzą szeroko zakrojone prace wyposażeniowe, angażujące niemal wszystkie branże. Odbywają się transporty urządzeń elektrycznych, rozdzielnic, transformatorów, falowników. Kładzione są rurociągi, w toku są prace wykończeniowe wewnątrz jednostki.
Jednocześnie, stocznia i podwykonawcy rozpoczęli budowę bloków kadłuba z zakończonych sekcji przestrzennych na drugi prom (NB 102), który przejdzie tę samą ścieżką produkcyjną, co poprzednik. Kadłub drugiego polskiego Ro-Paxa zostanie zwodowany w tym roku. Natomiast 15 stycznia br. w Gdańskiej Stoczni Remontowej, od cięcia pierwszych blach, ruszyła budowa trzeciego promu, o numerze budowy 103. Zgodnie z planem.
GL
Zdjęcia i wideo: Maciej Bielesz/PortalMorski.pl