Przegląd największych statków świata w różnych kategoriach rozpoczynamy od masowców. Największymi masowcami są rudowce. Największe z nich przewożą najczęściej brazylijską rudę żelaza do Chin. Rekordzista na razie może być spokojny o swój prymat w rankingu.
Dla masowców podstawowym parametrem projektowym i najlepszym do porównań wielkości pomiędzy statkami jest nośność.
Pod względem nośności największe na świecie są obecnie
- Sea Quingdao (nr IMO 9575450; ex Vale Quingdao; GT 200 679; nośność 403 880 t)
- Sea Maranhao (nr IMO 9575515; ex Vale Maranhao; GT 200 679; nośność 403 844 t) i
- Sea Beijing (nr IMO 9575448; ex Vale Beijing; GT 200,679; nośność 403 818 t).
Mają po 361,00 m długości całkowitej, 353,50 m długości między pionami; 65,00 m szerokości konstrukcyjnej; 23,022 m zanurzenia i 30,50 m wysokości bocznej, czyli wysokości kadłuba.
Sea Quingdao ma 448 479 ton wyporności. Gdy jest bliski pełnego załadowania, dla zanurzenia go o kolejny centymetr konieczne jest przyjęcie przez niego 217 ton ładunku. By zwiększyć zanurzenie o metr - trzeba 21 700 ton ładunku. Sam, pusty statek (bez ładunku, balastu, załogi, paliw, zapasów) waży niemal 44 600 ton.
Na zdjęciach prezentujemy statek o odrobinę mniejszej nośności (403 811 t), niż w przypadku Sea Quingdao, ale należący do tej samej serii, czyli jednostkę bliźniaczą - Sea Fujiyama.
Wszystkie statki okupujące pierwsze trzy miejsca na liście największych masowców należą do jednej serii, czyli są jednostkami bliźniaczymi (standardowy / wyjściowy projekt - STX 400OC). Powstały w latach 2011-2013 w stoczniach nieistniejącej już grupy STX Shipbuilding Co Ltd. Należą do południowo-koreańskiego armatora Pan Ocean.
Są zaliczane do grupy statków określanych jako valemax. Jest to flota wielkich rudowców (very large ore carriers - VLOC), zazwyczaj należących do brazylijskiej firmy wydobywczej (górniczej) Vale S.A. lub czarterowanych przez nią i służących do przewozu rudy żelaza do europejskich i azjatyckich portów, przede wszystkim do Chin.
Jak widać po rekordzistach - osiągają nośność przekraczającą 400 000 ton i spełniają zarazem wymogi standardu chinamax w zakresie limitów zanurzenia i szerokości. Valemaxy, to największe masowce, jakie dotąd budowano.
Nie ma na horyzoncie rywali, którzy mogliby odebrać Sea Quingdao pierwsze miejsce w rankingu największych masowców. Statków tej grupy o nośności od 400 000 ton wzwyż jest obecnie w światowej flocie zaledwie 28, a żadnego takiego nie ma w zamówieniach stoczniowych, stąd rekord ustanowiony przez Sea Quingdao jest w przewidywalnej przyszłości niezagrożony.
Największe masowce znajdujące się obecnie w światowym portfelu zamówień stoczniowych mają 325 000 t nośności. I są to także rudowce.
Załadunek rudy żelaza na masowice Sea Quingdao:
Największym masowcem (zarazem rudowcem) pod względem pojemności brutto (tonażu pojemnościowego brutto - gross tonnage - GT) jest zbudowany w 2018 r. w Chinach Pacific Vision (nr IMO 9806990; GT 204 014; nośność 398 411 t).
Tak wielkie, jak już wspomniano, są tylko rudowce. Co być może ciekawe, ale w miarę zrozumiałe (ze względu na duży ciężar własny specyficznego ładunku, jakim jest ruda żelaza), w historii nie było żadnego masowca nie będącego rudowcem (czyli masowca uniwersalnego) o nośności przekraczającej 300 000 ton.
Swojego czasu w portfelu zamówień południowo-koreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries były trzy bliźniacze statki do przewozu ładunków masowych i płynnych, czyli masowce kombinowane - rudo-ropowce (OO - ore/oil carriers), o nośności 318 700 ton, ale nie zostały nigdy zbudowane. Zamówienia na nie anulowano przed rozpoczęciem budowy tych statków. Gdyby do tego nie doszło - miałyby być przekazane do eksploatacji w latach 2011-12. Wiadomo, że jeden z nich miał nosić imię K Whale.
Wygląda na to, że największym masowcem nie będącym rudowcem, ani rudo-ropowcem, czyli statkiem o cechach konstrukcyjnych masowca uniwersalnego lub "zwykłego masowca" był Maxi Brazil (nr IMO 8404147) zbudowany w 1985 roku w stoczni Hyundai HI i zezłomowany w roku 2013. Miał tonaż pojemnościowy brutto 129 325 jednostek i nośność 259 587 ton.
W rejestrach światowej floty znaleźliśmy jeszcze kilka nieco mniejszych masowców, które również już pocięto na złom.
Największymi istniejącymi i aktywnymi obecnie masowcami uniwersalnymi (czyli nie rudowcami) okazują się Berge Tai Shan (nr IMO 9675937) oraz Berge Heng Shan (nr IMO 9675949). Legitymują się jednakowym tonażem pojemnościowym brutto - 116 760 oraz nośnością, odpowiednio, 216 656 i 216 461 ton. Zbudowane zostały w roku 2015 w stoczni Bohai Shipbuilding Heavy Industries w Chinach.
Są to masowce uniwersalne, zatem poza wieloma różnymi innymi ładunkami, mogą przewozić również rudę żelaza (rudowce mają taką konfigurację i rozplanowanie przestrzenne przedziału ładunkowego, że nie są w stanie efektywnie, opłacalnie przewozić innych, lżejszych ładunków). Berge Tai Shan lub jego jednostka siostrzana może jednorazowo przewozić tyle rudy żelaza, że z wyprodukowanej z niej stali można by zbudować trzy mosty wielkości sławnego, charakterystycznego mostu Sydney Harbour Bridge.
Największe "zwykłe" masowce świata należą do armatora Berge Bulk zarejestrowanego na Bermudach, ale z ośrodkami kapitałowymi i operacyjnymi w Singapurze i Londynie.
W nowym wydaniu miesięcznika 'Polska na Morzu' (61):
— Portal Morski (@PortalMorski) January 8, 2024
NAJWIĘKSZE KONTENEROWCE - jak doszły do obecnych rozmiarów?
Zobacz ilustracje online (suplement do artykułu w druku).
▶️ https://t.co/RDmnSvHuug@radio_szczecin @RadioGdansk @rafalhirsch @RepublikaTV @tvnturbo_turbo @tvp_info pic.twitter.com/chIv62HJ3W
Największe masowce jakie pojawiają się w polskich portach (w Gdyni i przede wszystkim w Gdańsku, w Porcie Północnym), to statki klasy wielkościowej capesize - przeważnie o nośności 170 tys. ton lub nieco więcej. Zdarzają się jednak także jednostki tej kategorii o nośności ponad 180 tys. ton.
Największymi masowcami zbudowanymi w Polsce, a zarazem największymi statkami, jakie powstały w polskich stoczniach były należące do jednej serii (projekt / stoczniowy symbol budowy B562):
- Jean LD (nr IMO 8800406; przekazany do eksploatacji w marcu 1993; ostatnie imię Hai; zezłomowany w roku 2013; GT 91 642; nośność 174 691 t) - największy statek w historii polskiego przemysłu okrętowego pod względem nośności.
- Leopold LD (nr IMO 9075785; w eksploatacji od maja 1996 r.; ostatnie imię Hai Xiang; zezłomowany w 2013 roku; GT 91 657; nośność 174 505 t) - największy statek w historii polskiego przemysłu okrętowego pod względem tonażu pojemnościowego brutto.
- Pierre LD (nr IMO 8800391; przekazany do eksploatacji w kwietniu 1992; ostatnie imię Welwater; zezłomowany w roku 2012; GT 91 642; nośność 175 075 t)
- Gerard LD (nr IMO 9000649; przekazany przez stocznię w marcu 1994; ostatnie imię Kiran; zezłomowany w 2018 roku; GT 91 651; nośność 175 048 t).
Zbudowała je Stocznia Gdynia SA dla renomowanego francuskiego armatora Louis Dreyfus.
PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: Pan Ocean Co Ltd; Berge Bulk