W zeszłym tygodniu stocznię Crist opuścił kolejny - jak to określa gdyńska stocznia - megablok statku zbudowany na zlecenie długoletniego klienta - francuskiej stoczni Chantiers de l' Atlantique z St. Nazaire. Projekt nosi roboczą nazwę X-34 i po holowaniu do Francji będzie stanowił dużą część statku pasażerskiego o podobnym stoczniowym numerze budowy - X34.
Za symbolem tym kryje się wycieczkowiec o nazwie MSC World America (nr IMO 9837432; GT 205 700, nośność 18 000 t). Gotowy statek ze stoczni francuskiej ma być przekazany do eksploatacji i wprzyszłym roku (choć armator zapowiada jego debiut na rynku karaibskim na wiosnę 2025 roku) i będzie miał długość całkowitą 333,30 m, szerokość konstrukcyjną 47,00 m oraz będzie oferował maksymalnie 6850 miejsc w 2760 kabinach.
Jego ostatecznym odbiorcą, czyli armatorem (właścicielem) i operatorem będzie MSC Crociere SpA z Włoch, zaś za zarząd techniczny statku odpowiadać będzie MSC Cruise Management UK Ltd z Wielkiej Brytanii.
MSC World America, to siostrzany statek World Europa - drugi wycieczkowiec MSC z serii 'World Class' napędzany LNG (zmniejszenie emisji SOx o 99 proc. oraz CO2 o 25 proc.; dodatkowo selektywna redukcja katalityczna pozwala na drastyczne ograniczenie wydobywania tlenku azotu NOx - o 85 proc.).
Na futurystyczny projekt architektoniczny statku składa się m.in. rufa w kształcie litery Y, która otwiera się na imponującą 104-metrową promenadę na świeżym powietrzu. Zwiększony rozmiar statków World class umożliwił architektom stworzenie unikatowych obszarów, w których każdy ma własną atmosferę od strefy zen po sferę dla dorosłych tętniącą życiem częściowo otwartą promenadę z rozrywką, barami, sklepami i luksusowymi butikami po strefę rodzinną, której mieszczą się wszystkie udogodnienia dla dzieci.
Część kadłuba, nazywana w informacjach stoczni Crist megablokiem X-34, to już ósmy podobny projekt wykonany w ramach długoletniej współpracy z jedną z największych stoczni w Europie. Na udostępnionych przez gdyńską stocznię zdjęciach widać m.in. wyraźnie zarysowaną dolną część teatru (kaskadową podłogę widowni).
Część zbudowana w stoczni Crist po połączeniu z kolejnymi we francuskiej stoczni będzie gotowa do użytku. Crist wykonał pełne wyposażenie bloku w urządzenia oraz instalacje: rurociągowe, wentylacyjne, elektryczne oraz izolacyjne. Całkowicie wyposażone w urządzenia oraz instalacje zostały również pomieszczenia pralni. Wykonano też pełen zakres prac malarskich - czytamy w oficjalnym komunikacie stoczni Crist.
Część X-34 wykonana w gdyńskiej stoczni to megablok o całkowitej długości ponad 133 m i masie około 8000 t.
Wodowanie konstrukcji miało się odbyć - według relacji stoczni na jej profilu w mediach społecznościowych - na pięć dni przed rozpoczęciem holowania z Gdyni do klienta we Francji, które miało miejsce 12.09.2023.
Bardzo duży blok ma dotrzeć, na własnej pływalności, do stoczni we francuskim St. Nazaire na holu jednostki En Avant 30 (nr IMO 9597317; GT 927; moc napęddu głównego 8950 KM / 6570 kW; uciąg na palu 110 T). Zespół holowniczy spodziewany jest tam wstępnie 2 października 2023 r. (wg deklaracji dot. destynacji z 16.09.2023).
PBS, rel (social media Crist)
Kees Torn / Flickr (CC - 16.09.2023)