Nie dalej jak dwa dni temu w suchym doku stoczni Crist SA z Gdyni przeprowadzono test pontonu wielozadaniowego MPP (MPP - multipurpose) i (zaliczanego do jego wyposażenia) zatapialnego urządzenia do zrzutu (SDT - Submarge Dumping Tool). Jednostka posłuży do budowy podwodnego tunelu stanowiącego stałe połączenie cieśniny Bełt Fehmarn, między portami Puttgarden w Niemczech a Rødbyhavn na Lolland w Danii.
Podwodna rama SDT jest głównym kluczowym elementem wykonawczym jednostki pływającej MPP, którego zdaniem jest przygotowanie podłoża pod elementy tunelu poprzez wbijanie z bardzo dużą dokładnością warstwy specjalnie przygotowanego żwiru przed posadowieniem sprefabrykowanych, betonowych segmentów tunelu, a następnie zasypaniu ułożonych segmentów w celu umocnienia ich posadowienia.
Celem próby było sprawdzenie zainstalowanych na statku specjalistycznych urządzeń podnośnych służących do podniesienia ramy, weryfikacja pozycji transportowej wraz z zakotwiczeniem ramy w statku.
Próba była w pełni autonomiczna - odbyła się przy użyciu urządzeń statkowych. Począwszy od agregatów prądotwórczych, poprzez aparaturę elektryczno-automatyczną, kończąc na hydraulicznych elementach wykonawczych (rama wyposażona jest w blisko 50 cylindrów hydraulicznych).
Rama SDT wraz z wyposażeniem waży ponad 700 ton i jest naszpikowana urządzeniami oraz specjalistyczną aparaturą oraz oprzyrządowaniem pomiarowym - to najwyższy poziom technologiczny, dodatkowo w ciężkim wydaniu zaprojektowanym i skonstruowanym zgodnie z najwyższymi standardami offshore.
Cały projekt budowy tunelu Fernbelt jest obecnie największym realizowanym projektem infrastrukturalnym w Europie i największym w historii Danii. Połączenie będzie składać się z autostrady i linii kolejowej w 18-kilometrowym tunelu, który umożliwi szybsze podróżowanie między Skandynawią a Europą, między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii. Połączenie tunelem umożliwi podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą w czasie poniżej trzech godzin (obecnie cztery i pół godziny).
W kolejnych tygodniach będą odbywały się dalsze, zaawansowane próby, a w okresie letnim jednostka zostanie przekazana do końcowego użytkownika.
rel (Crist SA), AL