Austal Philippines z Balamban, Cebu - filipińska stocznia grupy Austal z Australii, po pomyślnym zakończeniu prób morskich, przekazała do eksploatacji, formalnie - 21 marca br., 115-metrowy, szybki prom pasażersko-samochodowy Express 5, zbudowany na zamówienie operatora promowego Molslinjen z Danii. Prom przeznaczony jest na linię Ystad - Rønne i będzie eksploatowany w barwach Bornholmsinjen.
Statek jest już w drodze na Bałtyk. Opuścił stocznię najprawdopodobniej 22 marca. 24 dnia bm. przeszedł koło Singapuru, a nastęnego - minął Port Klang w rejonie Cieśniny Malakka. Na wysokości Colombo na Sri Lance miał przepływać 27 marca, czyli w poniedziałek.
Szybki prom katamaran typu 'Auto Express 115' jest największym statkiem (pod względem pojemności) zbudowanym dotąd przez stocznie Austal, w 35-letniej historii firmy.
Podczas prób morskich, statek osiągnął maksymalną prędkość 40 węzłów, i poprawił standardy jakości klasy dla hałasu i wibracji w pokładach pasażerskich, poruszając się cicho i gładko - chwali się stocznia.
Dyrektor naczelny Austal Limited Paddy Gregg powiedział, że przekazanie do eksploatacji Express 5 było świadectwem odporności i możliwości zespołu Austal Philippines, który budował statek w okresie pandemi COVID i mimo skutków super-tajfunu Rai w 2021 roku.
"Express 5 to największy statek, pod względem kubatury, jaki Austal kiedykolwiek zbudował, a dostarczenie tego nowego szybkiego promu pomimo wpływu pandemii COVID w latach 2020-2022 i super-tajfunu Rai w 2021 roku, jest po wybitnym osiągnięciem."Pomimo wyzwań, z którymi musiał się zmierzyć, zespół Austal Philippines dostarczył najbardziej imponujący statek, jaki kiedykolwiek dołączył do floty Molslinjen. Szybki prom wypadł wyjątkowo dobrze podczas prób morskich i wkrótce zapewni wiodącą w swojej klasie usługę na Bornholm w Danii.Nasze najserdeczniejsze gratulacje dla Molslinjen z okazji wprowadzenia do użytku tego szybkiego promu przyszłości, z możliwością włączenia technologii silników na paliwa hybrydowe, osiągając niższą emisję i większą oszczędność" - powiedział Gregg.
Podczas ceremonii przekazania statku armatorowi, która odbyła się w minionym tygodniu, prezes Austal Philippines Wayne Murray podziękował swojemu zespołowi, który przekazał dotąd 21 statków ze stoczni Balamban, Cebu w ciągu zaledwie 10 lat.
"Express 5 jest 21. statkiem przekazanym zagranicznemu operatorowi przez Austal Philippines, co podkreśla ogromną wartość dodaną dla filipińskiego przemysłu okrętowego od 2012 roku" - powiedział Murray.
Express 5 może pomieścić 1610 pasażerów, 450 samochodów osobowych (lub oferuje 617 metrów linii ładunkowej ro-ro dla ciężarówek plus miejsce dla 257 samochodów) na dwóch pokładach samochodowych, a jego prędkość eksploatacyjna wynosi 37 węzłów.
Napędzany jest przystosowanymi do spalania paliwa gazowego (LNG) wysokoprężnymi silnikami średnioobrotowymi, oferującymi potężne co do mocy, a zarazem ekonomiczne i przyjazne dla środowiska rozwiązanie.
Na pokładzie pasażerowie będą mogli cieszyć się m.in. skórzanymi, odchylanymi fotelami z portami USB, Wi-Fi, bistro z bogatą ofertą i baremami, strefą zabaw dla dzieci i licznymi ekranami audiowizualnymi.
Elegancko wyglądający - jak twierdzi sama stocznia w oficjalnym komunikacie - 115-metrowy katamaran został zaprojektowany przez ten sam zespół Austal Australia, który opracował wyróżniającego się projektu Express 4 dla Molslinjen's przekazanego w 2019 roku.
Jak informuje stocznia - nowy statek zawiera w sobie opatentowane inteligentne systemy Motion Control i MarineLink-Smart firmy Austal, które pomagają zapewnić płynniejszą podróż dla pasażerów i załogi oraz bardziej wydajny, lepiej działający, "inteligentny" statek dla operatorów.
rel; PBS
Express 5 - charakterystyka podstawowa:
państwo bandery - Dania
armator (właściciel) - Molslinjen AS, Dania
operator - Bornholmsinjen, Dania
stocznia - Austal Philippines Inc, Balamban, Filipiny
stoczniowy nr budowy - 423
przekazanie armatorowi - 21.03.2023
wodowanie - 24.09.2022
położenie stępki - 06.10.2020
początek budowy - 09.07.2020
zamówienie - 21.10.2019
długość całkowita - 115,418 m
długość na wodnicy pływania - 111,00 m
długość między pionami - 108,90 m
szerokość konstrukcyjna - 30,50 m
szerokość maksymalna - 31,08 m
wysokość boczna - 8,00 m
zanurzenie maksymalne - 3,30 m
nośność - 1000 t
tonaż pojemnościowy brutto - 13 488
tonaż pojemnościowy netto - 4047
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 17 112
liczba miejsc dla pasażerów - 1610
załoga - 22 (w zależności od bandery - kraju rejestracji)
ładowność samochodów osobowych - 451
ładowność ciężarówek - 21
wysokość międzypokładzia na pokładach ro-ro - 4,50 m
silniki napędu głównego - 4 × Wartsila 16V31
łączna moc napędu głównego - MCR 38 504 kW (52 352 KM)
przekładnie - 4 × Reintjes SVA L950
pędniki strugowodne - 4 × Wartsila WXJ 1500 SRI
prędkośc eksploatacyjna (przy nośności 800 t, 90 % MCR) - 36,1 węzła
pojemnośc zbiorników paliwowych - 2 × 65 100 litrów
klasyfikacja – DNV
notacja klasy - 1A HSLC R1 Ferry B EO