Stocznie, Statki

W 2022 roku sprzedano na złom łącznie 443 oceaniczne statki handlowe i jednostki offshore – wynika z danych opublikowanych przez pozarządową organizację środowiskową NGO Shipreaking Platform.

Przedsiębiorstwa żeglugowe wykorzystują minimalne egzekwowanie zasad ochrony środowiska i bezpieczeństwa w Azji Południowej, aby zmaksymalizować zyski i zarobić kolejne miliony dolarów, sprzedając przestarzałe statki na plażę złomową, gdzie narażeni na niebezpieczeństwo pracownicy, lokalne społeczności i ekosystemy płacą cenę za brudne i niebezpieczne złomowanie” – czytamy w raporcie NGO Shipbreaking Platform.

I tak spośród wymienionych 443 statków aż 292 to wycofane z eksploatacji m.in. zbiornikowce i masowce, które trafiły na plaże złomowe w Bangladeszu, Indiach i Pakistanie. Najnowszy raport NGO Shipbreaking Platform pokazuje, że choć południowoazjatyckie stocznie odnotowały najniższe obroty od ponad dekady, przy znacznym spadku liczby złomowanych statków, to pozostały preferowanym miejscem dla jednostek wycofanych z eksploatacji.

80 procent światowej floty jest nadal złomowanych na plażach Azji Południowej. To pokazuje, jak pilna jest potrzeba zmian w kierunku bardziej zrównoważonych i bezpiecznych metod.

W 2022 roku co najmniej 10 pracowników straciło życie, a 33 doznało obrażeń podczas złomowania statków na plaży w Chattogram, w Bangladeszu. Lokalne źródła informują również o trzech ofiarach śmiertelnych w Alang, w Indiach, i trzech rannych w Gaddani, w Pakistanie.

Statki wycofane z eksploatacji to odpady niebezpieczne, a rozbieranie ich na plażach w strefie pływów to zdecydowanie najgorsza praktyka przemysłowa - mówi Ingvild Jenssen, dyrektor wykonawczy i założycielka NGO Shipbreaking Platform.

Mimo że istnieją przepisy dotyczące ochrony środowiska i prawa pracy, które regulują kwestie złomowania statków, są one sprytnie omijane przez właścicieli statków. Handlarze złomem płacą najwyższą cenę za statki wycofane z eksploatacji i zazwyczaj zmieniają nazwę, rejestrację i banderę statków podczas ich ostatniego rejsu do stoczni na plaży. Jak wynika z raportu, ponad połowa statków sprzedanych do Azji Południowej w 2022 r. zmieniła banderę często na kilka tygodni przed wejściem na plażę. Co najmniej osiem z tych zmian bandery umożliwiło właścicielom statków obejście unijnego rozporządzenia w sprawie recyklingu statków - wynika z raportu.

AL, z mediów (Offshore Energy), NGO Shipbreaking Platform

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter