W Świnoujściu budowane są dwa, przeznaczone dla stoczni holenderskiej, aluminiowe kadłuby śródlądowych promów dla pieszych i rowerzystów, które mają kursować na rzece w Holandii, niedaleko Rotterdamu.
W stoczni Alumare w Świnoujściu 15 grudnia 2021 r. odbyła się ceremonia położenia stępek dwóch promów elektrycznych dla ostatecznego odbiorcy Riveer (Gemeente Gorinchem) w Holandii. Ceremonia była transmitowana do Holandii w video-transmisji na żywo.
Oba statki, których aluminiowe kadłuby przekaże stoczni holenderskiej Alumare, mają wejść do eksploatacji na początku 2023 roku i będą pływać po rzece De Merwede pomiędzy miastami Gorinchem, Sleeuwijk, Werkendam i Hardinxveld-Giessendam.
W pełni elektryczne (all electric) promy zostały zaprojektowane na zlecenie Riveer przez CoCo Yachts BV z Holandii. Jedynymi wymogami, jakie Riveer postawił projektantowi było to, że promy muszą być w 100 procentach bezemisyjne i że muszą być zdolne przynajmniej do utrzymania obsługi aktualnego rozkładu kursowania, przy wzięciu pod uwagę pewnego zapasu na ładowanie baterii.
W efekcie powstał projekt w pełni aluminiowego katamaranu o długości 35,3 m, mogącego przewozić 100 pasażerów i 100 rowerów. Po długiej i intensywnej procedurze przetargowej na budowniczego została wybrana Holland Shipyards Group.
Henk van Herwijnen, dyrektor generalny CoCo Yachts, powiedział, że jest bardzo szczęśliwy, iż promy są już w produkcji.
"Jesteśmy bardzo dumni, że statki będą pływać po rzece w 2023 roku, łącząc nasze rodzinne miasto z innymi, a nawet nasi pracownicy będą mogli przyjechać do biura rowerem i promami, w których budowę wkładają swoją duszę i wysiłek. Musieliśmy zaprojektować bardzo lekki prom z doskonale dopracowanym kadłubem i dlatego zdecydowaliśmy się ocenić każdy element, aby sprawdzić, czy jego obecność na pokładzie jest konieczna. Na przykład, aby zaoszczędzić na wadze, zdecydowaliśmy się nie używać żadnej farby na zewnątrz statku".
Aluminiowy, dwustronny prom pasażerski - katamaran został zaprojektowano zgodnie z normami Bureau Veritas i IL&T ES_TRIN 2021, a maksymalna wysokość fali znaczącej przy której może pływać wynosi 0,6 metra.
Prom projektu Urban Sprinter 100 ma długość całkowitą 35,30 m, szerokość całkowitą 7,60 m i maksymalne zanurzenie 1,65 m. Statek będzie wyposażony w silniki PM o mocy 2 × 171 kW połączone z pędnikami azymutalnymi Veth VL-160-CR. Akumulatory zostaną dostarczone przez EST-Floattech.
Promy będą nosiły nazwy Gorinchem XII i Altena XI, a rozpocznąć mają kursowanie w I kwartale 2023 roku.
PBS, rel