Putin zabrał pośpiesznie swój jacht ze stoczni w Hamburgu, a przynajmniej tak to przedstawiają niektóre media. Luksusowy superjacht Graceful, należący do rosyjskiego przywódcy Władimira Putina (nie jest to informacja oficjalna i pewna, ale jest to prawdopodobne), opuścił w poniedziałek o świcie port w Hamburgu - poinformował we wtorek tabloid "Bild". Gazeta przypuszcza, że Putin zabrał swój jacht z niemieckich wód z obawy przed konfiskatą w ramach zapowiadanych przez Zachód sankcji.
Superjacht wypłynął ze stoczni Blohm + Voss w porcie w Hamburgu o 6 rano w poniedziałek. 82-metrowy statek został zbudowany w 2014 roku za blisko 87 mln euro. Częściowo wyposażony kadłub zbudowano w stoczni JSC PO SevMash Predpriyatiye (Severnoye Mashinostroitelnoye Predpriyatiye) w Sewierodwińsku. Prace wyposażeniowe i wykończeniowe zrealizowała oraz superjacht przekazała do eksploatacji stocznia Blohm + Voss GmbH w Hamburgu.
Graceful (nr IMO 1011551; GT 2685, dług. całkow. 81,50 m) przebywał w Hamburgu od kilku miesięcy (od 7 września), zbudowano na nim m.in. dwa nowe balkony.
"To była najwyraźniej ucieczka w obawie przed konfiskatą” - pisze "Bild" i dodaje, że informację o pobycie jachtu Putina w hamburskim porcie ujawnił zaledwie dzień wcześniej dziennik z Kilonii "Kieler Nachrichten". "13 godzin później luksusowy jacht odpłynął, Kanałem Kilońskim zmierzając w kierunku Bałtyku i Rosji!" - dodaje "Bild".
Statek przeszedł przez Kanał Kiloński w poniedziałek, 7 lutego i podążał południowym Bałtykiem na Wschód. We wtorek wieczorem, ok. godz. 20:00 był na wysokości Ustki. Nie deklarował portu docelowego w systemie AIS.
Rosjanie najwyraźniej obawiają się, że własność ich przywódcy może zostać skonfiskowana - podkreśla "Bild", przypominając, że niedawno brytyjska minister spraw zagranicznych Liz Truss zapowiadała "surowe sankcje" w obliczu zbliżającego się ataku Rosji na Ukrainę. "Ci na Kremlu i wokół niego nie będą mieli gdzie się ukryć" - zapowiedziała Truss.
Prawdziwe, pewne formalne informacje o armatorze ostatecznym (właścicielu, group owner, beneficiary owner, ultimate owner) są niemożliwe lub bardzo trudne do wyśledzenia. Podobnie jest z licznymi nieruchomościami Putina. Ale jest to także sytuacja typowa dla przytłaczającej większości superjachtów.
Międzynarodowe rejestry nie podają nazwy armatora ostatecznego. Zarządem statku pływającego pod banderą Rosji, w imieniu armatora, zajmuje się spółka SCF Management Services z Cypru. Ta sama firma figuruje jako operator statku. Jest ona spółką zależną podmiotu z ZEA - SCF Management Services Dubai. Ta z kolei należy do rosyjskiego armatora, operatora i zarządcy statków PAO Sovcomflot z St. Petersburga.
Armatorem zarejestrowanym ("brass plate company") statku, czyli jego formalnym bezpośrednim właścicielem, jest - według IHS Markit - O'Neil Assets Corp z Wysp Dziewiczych. Natomiast włoski klasyfikator - RINA - podaje jako armatora zarejestrowanego rosyjską firmę Argument JSC. Byłoby to zgodne z państwem bandery, jaką obecnie nosi Graceful.
Budowa "superjachtu Putina" trwała długo. Zamówiony został w 2006 roku, jego stępkę położono w tym samym roku, we wrześniu. Kadłub zbudowany w stoczni rosyjskiej przeholowano do Bremerhaven w 2010 roku. W maju roku 2012 statek przeholowano do Hamburga. Ponowne wodowanie - w stoczni niemieckiej - nastąpiło w październiku 2013 roku, a przekazanie do eksploatacji - w kwietniu 2014 roku, osiem lat po zamówieniu.
W czasie budowy zarówno jako project manager dla budowy superjachtu, jak i jego właściciel, przedstawiana była firma Dörries Maritime Services.
Na stalowym kadłubie zainstalowano nadbudówki z aluminium. Pokłady zewnętrzne wyłożone są drewnem tekowym. Wystrój wnętrz, jak i zewnętrzną bryłę jachtu zaprojektowało londyńskie biuro architektoniczne H2 Yacht Design.
Według różnych źródeł superjacht ma mieć możliwość goszczenia do 12 osób w sześciu "apartmanentach" lub do 14 gości. Miejsc dla załogi jest na Graceful 25. Do wygód i atrakcji na pokładzie należą m.in. salon piękności, winda i sala gimnastyczna.
Statek został wyposażony m.in. w stabiliozatory działające, gdy stoi na kotwicy. We wnętrzach superjachtu znaleźć można m.in. także kryty basen (15 × 3 m), który może być zamieniony w razie potrzeby na salę dancingową czy dyskotekę (przez podniesienie dna basenu).
Statek został zbudowany wg przepisów i pod nadzorem Lloyds Register, ale niedawno został przeniesiony pod klasę włoskiego RINA.
Marzena Szulc (PAP); PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: Blohm + Voss
Superjacht Graceful - charakterystyka podstawowa
nr IMO - 1011551
armator zarządzający, operator, zarząd techniczny - SCF Management Services, Cypr
armator zarejestrowany - O'Neil Assets Corp, Virgin Islands (według innych źródeł - Argument JSC)
stocznia (kadłub) - SevMash Predpriyatiye, Severodvinsk
stoczniowy nr budowy - 98096
stocznia (wyposażenie, przekazanie) - Blohm + Voss GmbH, Hamburg
przekazanie do eksploatacji - 15.04.2014
wodowanie - 10.2013
położenie stępki - 27.09.2006
zamówienie - 2006
długość całkowita - 81,50 m
długość między pionami - 69,50 m
zanurzenie - 3,80 m (wg innych źródeł - 3,75 m)
wysokość boczna - 6,95 m
szerokość maksymalna - 13,91 m
szerokość konstrukcyjna - 13,90 m
tonaż pojemnościowy brutto - 2685 (wg innych źródeł 2500)
tonaż pojemnościowy netto - 805
nośność - 540 t
wyporność - 2370 t
masa statku pustego - 1830 t
pojemność zbiorników paliwowych - 335 000 l
pojemność zbiorników wody słodkiej - 38 000 l
napęd - 2 × śruby napędowe o stałym skoku, 387 obr./min., napędzane poprzez przekładnie redukcyjne
łączna moc napędu głównego - MCR 4640 kW (6308 KM), CSR 3944 kW (5362 KM)
silniki napędu głównego - 2 × wysokoprężne MTU 16V 4000 M70, moc - 2 × 3154 KM
silniki pomocnicze (zespołów prądotwórczych) - 2 × MTU 12V2000, MCR 498 kW - każdy + 1 × MTU 8V2000M50, MCR 332 kW
prądnice zespołów prądotwórczych - 2 × 468 kW / 400 V / 50 Hz + 1 × 328 kW / 400 V / 50 Hz
ster strumieniowy dziobowy - 1 × 260 kW (353 KM)
prędkość eksploatacyjna - 12 węzłów
prędkość maksymalna -18 węzłów (wg innych źródeł - 17 w. lub 17,6 w.)
zasięg (autonomiczność) - ok. 5500 Mm (wg innych źródeł 6000 Mm)
liczba gości (wg różnych źródeł) - 12 lub 14
liczba miejsc dla załogi - 25
pierwotna klasyfikacja - Lloyds Register
pierwotna notacja klasy - ✠ 100 A1, SSC Yacht, Mono G6, ✠ LMC, UMS classification society rules, and is MCA LY2 Compliant
obecna klasyfikacja - RINA (Włochy)