Stocznie, Statki

W piątek 26 listopada br. w Gdańsku podpisano umowę na budowę nowych promów Ro-Pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska.

W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A. wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

Będą to nowoczesne, proekologiczne niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilanych skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach.

Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A. To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, posiadającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych.

Od 2009 roku Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy Ro-Pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.

rel (PŻM)

+12 Komu zlecą budowę kadłubów????
A mnie Ciekawi gdzie Remontowa zbuduje te kadłuby!!!
Podejrzewam że Remontowa zleci budowę kadłubów Crist Gdynia lub Naucie. No chyba że będą budować na pochyleniach dawnej stoczni Gdanskiej.Bo Remontowa ma : Dwie linie montażu kadłubów Cp-1A i Cp-1B umożliwiające budowę, przesuwanie na boczną pochylnię rolkową oraz wodowanie statków o wymiarach:max dł. kadłuba 125 mmax szer. kadłuba 18,8o m max masie kadłuba 2500 ton.Tor stykowania Cp 1A wyposażony jest w żuraw peiner o udźwigu 20 t Tor stykowania Cp1B wyposażony jest w 2 żurawie KONE o udźwigach: 2×80 t
Dodatkowo w tym rejonie przy użyciu dźwigów pływających istnieje możliwość wodowania statków o wymiarach:max dł. kadłuba 45 metrów max szer. kadłuba 12 metrów max masie kadłuba 380 ton
26 listopad 2021 : 19:25 Marek Marek | Zgłoś
+16 jak to komu ?
Kadłuby zbuduje silna, zwarta i gotowa Stocznia Szczecińska ! Kawałek stępki czeka już od trzech lat.
28 listopad 2021 : 11:17 Maciej Grabkowski | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0571 4.1391
EUR 4.2894 4.376
CHF 4.5988 4.6918
GBP 5.1274 5.231

Newsletter