Stocznie, Statki

Przy Nabrzeżu Starówka w Szczecinie odbyło się dziś jedno z najważniejszych wydarzeń w historii szczecińskich Wód Polskich - chrzest lodołamaczy Ocelot i Tarpan (B105). Jednostki zostały zbudowane w stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku i przekazane armatorowi we wrześniu br.

W uroczystości udział wzięli Marek Gróbarczyk - sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Przemysław Daca - prezes Wód Polskich oraz Marek Duklanowski - dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. Stocznię Remontowa Shipbulding SA reprezentował Dariusz Jaguszewski - członek zarządu.

Matkami Chrzestnymi jednostek zostały Katarzyna Lubiak i Katarzyna Figlewicz.

Ostatni sezon zimowy udowodnił jak bardzo potrzebne są lodołamacze. Ich rola dla zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców jest kluczowa, zarówno tutaj na Odrze, jak i w innych regionach Polski - powiedział Wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk

Osiem nowoczesnych jednostek zasiliło naszą flotę: cztery w Gdańsku, dwie we Włocławku i dwie w Szczecinie. Tu w Podjuchcach rozbudowujemy także port i całe zaplecze dla lodołamaczy. Inwestujemy kompleksowo, żeby zapewnić bezpieczeństwo mieszkańców - podsumował prezes Wód Polskich Przemysław Daca.

Jesteśmy dumni z tej inwestycji, bo w naszej flocie doszło do prawdziwej zmiany pokoleniowej. Na emeryturę odchodzą najbardziej wysłużone jednostki, a na wodę wypłyną lodołamacze idealnie skrojone pod potrzeby Szczecińskiego Węzła Wodnego – mówił Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. – Mamy obecnie we flocie dziesięć jednostek. Dwie przechodzą na emeryturę, a osiem będzie brać udział w akcji operacyjnej na Odrze. Już w grudniu będziemy informować o stanie przygotowań do sezonu zimowego. Pracę nad gotowością trwają cały rok i jesteśmy już po rozmowach ze stroną niemiecką.

Przypomnijmy, wodowanie pierwszego z lodołamaczy - Ocelota - odbyło się 4 marca br., a niespełna dwa tygodnie później, przy pomocy dźwigu pływającego, na wodę opuszczono lodołamacz Tarpan.

Producentem jednostek jest stocznia Remontowa Shipbuilding SA, a generalnym wykonawcą, pracującym pod okiem specjalistów z tej stoczni - spółka Stal-Rem. Obie firmy należą do grupy Remontowa Holding w Gdańsku.

To nowoczesne statki posiadające klasę lodową. Są wyposażone w wydajne, wysokoprężne silniki. Sterówki na nich są unoszone hydraulicznie za pomocą układów nożycowych, aby w pozycji roboczej (podniesionej) w czasie kruszenia i rozbijania lodu widoczność kapitana była jak najlepsza, zaś w czasie zbliżania się do mostu: sterówka, opuszczany hydraulicznie maszt czy demontowalne barierki na nadbudówce, umożliwiły załodze sprawne dotarcie do zatoru.

Ocelot i Tarpan zastąpią najstarsze, wysłużone jednostki we flocie szczecińskich Wód Polskich – ponad 50-letniego Świstaka i Ogara. Będą pracować na Odrze razem z sześcioma lodołamaczami: trzema czołowymi (Stanisław, Dzik, Odyniec) i trzema liniowymi (Andrzej, Lis, Żbik).

Koszt budowy lodołamaczy to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach Funduszu Spójności. Nowe lodołamacze będą brać udział w akcji już w tym sezonie zimowym. W roku 2021 akcja lodołamania trwałą 21 dni.

Dane techniczne lodołamaczy liniowych:

- Długość całkowita 28,80 m
- Długość między pionami 26,11 m
- Szerokość 7,50 m
- Zanurzenie: 1,70 m
- Prędkość 13 km / h
- Załoga 5 osób
- Nośność 122,07 t.
- Moc silnika napędu głównego 1 x 634 kW (862 KM)

AL, rel (Wody Polskie)

Fot.: Wody Polskie; mat. prywatne; Ministerstwo Infrastruktury

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter