W piątek, 25 września przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni uroczyście ochrzczono i podniesiono banderę na wielozadaniowym statku Zodiak II, zbudowanym w stoczni Remontowa Shipbulding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding w ramach projektu prowadzonego przez Urząd Morski w Szczecinie. Tego dnia świętowano także 100 lat istnienia polskiej administracji morskiej.
W ceremonii, którą poprowadził Aleksander Gosk - zastępca dyrektora Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, uczestniczyli: Marek Gróbarczyk – minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Grzegorz Witkowski – podsekretarz stanu w MGMiŻŚ, Dariusz Drelich – wojewoda pomorski, Wojciech Szczurek – prezydent Gdyni, Wiesław Piotrzkowski - dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, Wojciech Zdanowicz – dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, dr hab. inż. kpt ż.w. Henryk Śniegocki, prof. UMG – wiceprzewodniczący Konwentu Morskiego, wiceadmirał Jarosław Ziemiański – inspektor Marynarki Wojennej, wiceadmirał Krzysztof Jaworski – dowódca Centrum Operacji Morskich, kontradmirał Mirosław Jurkowlaniec – dowódca 3. Flotylli Okrętów, Andrzej Madejski – prezes Polskiego Rejestru Statków, o. Edward Pracz – krajowy duszpasterz ludzi morza, Adam Meller – prezes Zarządu Morskiego Portu w Gdyni, Łukasz Greinke – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Stocznię budującą reprezentowali Marcin Ryngwelski - prezes Remontowa Shipbuilding SA, Bartłomiej Pomierski i Dariusz Jaguszewski - członkowie zarządu, Krzysztof Radzikowski - kierownik projektu budowy statków Zodiak II i Planeta I dla Urzędów Morskich w Gdyni i Szczecinie oraz Jacek Flasiński - członek zarządu ds. finansowych.
Matką chrzestną została Mieczysława Piotrzkowska, małżonka dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.
Zodiak II to pierwsza z dwóch wielozadaniowych jednostek, budowanych dla administracji morskiej w Gdyni i Szczecinie, w ramach prowadzonego przez Urząd Morski w Szczecinie projektu „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”. 20 sierpnia 2018 roku w stoczni Remontowa Shipbuilding odbyła się uroczystość cięcia pierwszych blach dla Zodiak II, a już po dwóch miesiącach, 29 października 2018 roku położono stępkę pod budowę statku. Wodowanie nastąpiło w lipcu ubiegłego roku.
Statek został zbudowany według projektu wykonanego przez należące do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting. Drugą, bliźniaczą jednostkę – Planetę I będzie eksploatował Urząd Morski w Szczecinie. Wodowanie nastąpiło w październiku ubiegłego roku. Prace na jednostce przebiegają zgodnie z harmonogramem i zgodnie z założeniem zostanie przekazana Zamawiającemu na przełomie października i listopada.
Oba statki, o długości 60 m, szerokości prawie 13 m i zanurzeniu 3,5, będą osiągać prędkość 13 węzłów. Wyposażone będą w spalinowo-elektryczny system napędu pozwalający na elastyczne wykorzystanie mocy przy wypełnianiu różnorodnych funkcji.
Ta jednostka łączy w sobie cechy jednostki hydrograficznej, lodołamacza, statku pożarniczego, ratowniczego, do zwalczania rozlewów olejowych – to główne funkcje, które warto wymienić, bo pokazuje, jak dzięki temu administracja już w pełni wchodzi w XXI wiek – mówił Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, dodając, że nie ma żadnych obaw, co do tego statku, ponieważ został wybudowany w polskiej stoczni z grupy kapitałowej Remontowa Holding pod nadzorem uznanego klasyfikatora Polskiego Rejestru Statków SA.
Chcę podziękować armatorowi, czyli Urzędom Morskim za dobrą i konstruktywną współpracę, i przyjazną atmosferę każdego dnia, jaka towarzyszy przy budowie obu statków. Już dzisiaj zapraszam do wypatrywania na wodach Zatoki Gdańskiej bliźniaczej jednostki Planeta I, która na początku października rozpocznie próby morskie, a na przełomie października i listopada zostanie przekazana tym razem Urzędowi Morskiemu w Szczecinie – mówił Marcin Ryngwelski, prezes stoczni Remontowa Shipbuilding SA. – Budowa Zodiaka II była dla nas dużym wyzwaniem. Armator postawił jasne wymagania – statek ma być wielozadaniowy i nowoczesny – został naszpikowany najnowocześniejszą elektroniką i wszystkimi systemami napędowymi i manewrowymi, które są dziś dostępne na rynku shippingowym – mówił Marcin Ryngwelski.
Chciałbym podkreślić, że Remontowa Holding jest w rękach polskiego kapitału. Śp. Piotr Soyka, który swoją pasją zbudował to, co dzisiaj nazywamy grupą Remontowa Holding, byłby dumny z dzisiejszej uroczystości. Zawsze nam powtarzał: „wszystkich armatorów traktujmy szczególnie, ale gdyby trafił się polski armator, budujący w polskiej stoczni, to nie ma większego szczęścia i zaszczytu” – mówił prezes stoczni Remontowa Shipbuilding.
W marcu zaskoczyła nas pandemia koronawirusa, sytuacja zmieniała się dynamicznie, ale wierzymy, że polski rząd złoży na ten trudny czas kolejne zamówienia w polskich stoczniach na statki i okręty, co pozwoliłoby z optymizmem patrzeć w przyszłość. Wspierajmy nie tylko polskich armatorów, ale przede wszystkim polską banderę – spuentował Marcin Ryngwelski.
Realizujemy dziś projekt wymiany taboru pływającego, taboru, który sięgał jeszcze czasów powojennych – mówił Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. - Mówimy też o dniu historycznym, niestety ze względu na koronawirusa nie mogliśmy świętować tak, jak założyliśmy tego stulecia administracji morskiej, bo 2 kwietnia 1920 roku powołano Urząd Marynarki Handlowej i Józef Poznański, który został dyrektorem tego Urzędu, również objął stanowisko dyrektora Głównego Urzędu Morskiego w Gdańsku po wojnie, 10 maja 1945 roku – kontynuował.
Wprowadzanie nowych jednostek to niezwykle ważne wydarzenie. To cały proces odnawiania floty urzędów morskich, proces, który jest dla nas niezwykle ważny w kontekście umacniania, budowania silnych urzędów morskich, które będą miały wpływ na kształtowanie całej gospodarki morskiej – mówił Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. - O znaczeniu urzędów morskich chyba nie trzeba nikomu mówić, szczególnie tutaj, w Gdyni. To przecież nierozerwalna służba związana z morzem, gospodarką morską i całym obszarem portowym, zarządzaniem i bezpieczeństwem.
Mamy obecnie do czynienia z ogromnym zadaniem, jakie realizuje Urząd Morski w Gdyni, poprzez inwestycje w zakresie infrastruktury dostępowej, ale również nowych inwestycji, czyli budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, która jest niezwykle istotna, ale jest także wielkim wyzwaniem w zakresie konstrukcyjnym, inżynierskim. Urząd Morski zdaje egzamin, świetnie realizuje tę inwestycję. Zespół, który został doskonale do tego przygotowany, jeszcze raz potwierdza znaczenie roli i przyszłości urzędów morskich zaprzeczając twierdzeniom, że tylko biznes potrafi poradzić sobie z inwestycjami. Nie! Możemy dzisiaj powiedzieć jednoznacznie. Urząd Morski realizuje doskonale zadania inwestycyjne, terminowo, finansowo, jak również organizacyjnie – podkreślił Gróbarczyk.
Projekt budowy dwóch wielozadaniowych jednostek dla Urzędów Morskich w Gdyni i Szczecinie jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020. Wartość kontraktu na budowę dwóch jednostek wielozadaniowych to 213 mln 650 tys. złotych.
Agnieszka Latarska
Fot.: Sławomir Lewandowski, Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.