CMA CGM Jacques Saade, który właśnie dołączył do floty francuskiego armatora - Grupy CMA CGM, to pierwszy w świecie wielki kontenerowiec (ULCV - Ultra Large Container Vessej) z napędem zasilanym skroplonym gazem ziemnym. Pływający pod banderą francuską statek charakteryzuje się ładownością 23 000 TEU.
CMA CGM Jacques Saade zatrudniony został na linii łączącej Azję i Europę Północną.
Wcześniej planowano przekazanie statku na kwiecień bieżącego roku. Opóźnienie położyć można, przynajmniej częściowo, na karb utrudnień w funkcjonowaniu przedsiębiorstw, w tym stoczni i dostawców wyposażenia okrętowego, w czasie pandemii.
Jako światowy lider w dziedzinie spedycji i logistyki, CMA CGM dokonało wyboru nazwy swojego nowego statku flagowego na cześć jego założyciela, Jacques'a Saadé, wizjonera i przedsiębiorcy - czytamy w oficjalnym komunikacie firmy.
Wyjątkowa ceremonia nadania imienia dla unikatowego statku
Wprowadzenie CMA CGM Jacques Saadé do eksploatacji zostało uświetnione pierwszą w swoim rodzaju - jak twierdzi w oficjalnym komunikacie armator - cyfrową ceremonią chrztu, podczas której przedstawiciele stoczni w Szanghaju i kierownictwa Grupy CMA CGM w Marsylii podzielili się emocjonalną atmosferą przełomowej chwili w ich wspólnej historii. Po pobłogosławieniu statku przez ojca Francisa Fanga, matka chrzestna, Tanya Saadé Zeenny, w oficjalnej ceremonii nadała statkowi imię, życząc mu, a także jego kapitanowi i załodze, powodzenia w przyszłych podróżach tradycyjnymi słowami "Niech Bóg błogosławi ten statek i wszystkich, którzy będą na nim pływać".
LNG - wybór dla zachowania jakości powietrza i przemian energetycznych
W listopadzie 2017 r. Rodolphe Saadé, prezes i dyrektor generalny Grupy CGM CMA, zdecydował o wyposażeniu tej serii kontenerowców w silniki napędzane skroplonym gazem ziemnym (LNG) - to pierwszy w historii żeglugi taki przypadek dla kontenerowców klasy wielkościowej Ultra Large Container Vessels (wcześniej budowano jedynie podobnej wielkości statki z siłownią "LNG ready", czyli przystosowaną do łatwej przebudowy i adaptacji na paliwo gazowe). W ten sposób Grupa CMA CGM udowodniła swoje zaangażowanie w rozwój transportu morskiego w zakresie transformacji energetycznej - stwierdzono w oficjalnym komunikacie.
Zasilanie LNG, to powszechnie stosowany skrót myślowy. W rzeczywistości do silników podawany jest gaz ziemny w stanie lotnym, ale magazynowany jest on w zbiornikach paliwowych w postaci skroplonej - LNG.
Obecnie, LNG jest najbardziej zaawansowanym, a jednocześnie najłatwiejszym w zastosowaniu rozwiązaniem, jeśli chodzi o zachowanie jakości powietrza przy eksploatacji statków. Umożliwia redukcję emisji dwutlenku siarki i cząstek stałych o 99 proc. oraz redukcję emisji dwutlenku azotu o 85 proc., co znacznie wykracza poza obowiązujące przepisy. LNG emituje także do 20 proc. mniej CO2 w porównaniu tradycyjnymi paliwami żeglugowymi. Technologia ta jest jednym z pierwszych kroków w kierunku osiągnięcia ambitnego celu Grupy CMA CGM na rok 2050, jakim jest neutralność węglowa.
Na jednym tankowaniu
Statki te mają przyjmować paliwo tylko raz w całej podróży okrężnej Europa-Azja (dystans 25 000 mil morskich). Bunkrowanie będzie się odbywało zazwyczaj w Rotterdamie.
CMA CGM Jacques Saade posiada jeden zbiornik paliwowy na LNG o pojemności 18 600 m³ , szeroki na 52 m. Zajmuje miejsce głównie pod nadbudówką z pomieszczeniami załogi i pomostem nawigacyjnym, ale "zabiera" także około 300 TEU z teoretycznie dostępnej przestrzeni ładunkowej. Każdy z dziewięciu statków z tej serii nosić będzie na burtach oznaczenie "LNG Powered".
Nowy statek Grupy CMA CGM (o nośności ok. 217 000 ton) jest obecnie największym statkiem świata z napędem na LNG, podobnie jego silnik główny jest największym i największej mocy istniejącym silnikiem zdolnym do spalania gazu ziemnego.
W zamówieniach stoczniowych są już jednak zbiornikowce VLCC (o nośności ok. 300 000 ton) z napędem na LNG.
Dziewięć statków serii zapoczątkowanej przez CMA CGM Jacques Saadé wypełnionych jest innowacjami, będącymi wynikiem siedmioletniej współpracy pomiędzy ekspertami CMA CGM w dziedzinie badań i rozwoju a partnerami przemysłowymi.
Poza napędem na LNG, statki te zawierają szereg zaawansowanych rozwiązań technicznych. Sterówka mieści najnowsze technologie cyfrowe wspomagające dowódcę i załogę, w szczególności podczas manewrów portowych. Statki posiadają nowo zaprojektowany dziób z prostą (pionową) dziobnicą (stewą dziobową), nowo zaprojektowany ster i przeprojektowaną śrubę napędową, które znacznie poprawiają hydrodynamikę statku, zmniejszając tym samym zużycie energii.
Nie całe chińskie
Statki powstają w Chinach, ale nasycone są - na etapach od projektowania po eksploatację - know how i rozwiązaniami technicznymi opracowanymi i dostarczonymi przez renomowane firmy z Francji oraz innych krajów europejskich i spoza Europy.
Wymienia się tu m.in.
- system uzdatniania wód balastowych (BWTS) Bio-Sea, produkcji Bio-UV Group (Francja);
- pompy LNG i armatura kriogeniczna od Cryostar (Francja);- klasyfikacja - Bureau Veritas (Francja);
- wciągarki cumownicze i kotwiczne od BLM (Francja);
- membranowe zbiorniki kriogeniczne na paliwo LNG - Gaztransport & Technigaz - GTT (Francja);
- rozdzielnice elektryczne od Schneider Electric (Francja);- wyposażenie nawigacyjne i komunikacyjne - Sperry Marine (Wielka Brytania);
- dostawy paliwa LNG, za które odpowiadać będzie Total (Francja);
- systemy napędowe, paliwowe i inne wyposażenie - Wartsila (Finlandia);
- projekt silników napędu głównego - WinGD (Szwajcaria).
CMA CGM Jacques Saade (i jego osiem statków siostrzanych) zdecydowano zarejestrować w tzw. "drugim" lub "otwartym" rejestrze narodowym - Francuskim Rejestrze Międzynarodowym (FIR - French International Register). Pozostałe statki z serii będą nosiły nazwy ważnych paryskich zabytków i innych znanych miejsc i instytucji z całej stolicy Francji (Champs Elysées, Palais Royal, Louvre, Rivoli, Montmartre, Concorde, Trocadéro i Sorbonne).
CMA CGM Jacques Saade rozpoczął swój pierwszy rejs komercyjny 24 września, zatrudniony na linii azjatyckiej (FAL), "sztandarowej" linii Grupy CMA CGM łączącej Azję z Europą Północną. Jej rotacja prowadzi statek przez porty Pusan w Korei Południowej, Tianjin, Ningbo, Szanghaj i Yantian w Chinach, Singapur, a w Europie - Southampton, Dunkierkę, Hamburg, Rotterdam i Algeciras, by następnie zamknąć pętlę w Port Kelang w Malezji. Linia ta zapewnia cotygodniowe zawinięcia w portach i rotację obejmującą 13 połączeń (pełnych pętli) w ciągu 84 dni.
Przy okazji oficjalnego wprowadzenia kontenerowca CMA CGM Jacques Saade do eksploatacji, Rodolphe Saadé, prezes i dyrektor generalny, oświadczył:
"Gwarantując bezpieczeństwo naszej załogi, statek zachowuje jakość powietrza i będzie częścią naszej walki z globalnym ociepleniem. Znacznie poprawia on ślad ekologiczny przewożonych towarów. Zrobiliśmy duży krok naprzód. Musimy iść dalej, aby zbudować transport, który będzie jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska".
PBS, rel (CMA CGM)
Fot., rys.: CMA CGM
CMA CGM Jacques Saade - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9839179
państwo bandery - Francja
armator / właściciel - nieznany, prawdopodobnie Grupa CMA CGM
armator zarejestrowany - Tai Shan Bail SNC, Francja
operator - CMA CGM SA The French Line, Francja
armator zarządzający - CMA CGM SA The French Line, Francja
zarząd techniczny - CMA CGM International Shipping, Singapur
stocznia - Shanghai Jiangnan Changxing Shipbuilding Co Ltd, Szanghaj
stoczniowy symbol budowy - H3033
projekt - CSSC 22000
wartość kontraktowa - 170 000 000 USD
wprowadzenie do eksploatacji - 22 września 2020
wodowanie - 25.09.2019
położenie stępki - 15.02.2019
początek budowy - 26.07.2018
zamówienie - 19.09.2017
długość całkowita - 399,90 m
długość między pionami - 383,00 m
szerokość maksymalna - 61,45 m
szerokość konstrukcyjna - 61,30 m
zanurzenie - 16,00 m
wysokość boczna - 33,50 m
nośność - 216 900 t
tonaż pojemnościowy brutto - 236 583
tonaż pojemnościowy netto - 101 823
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 85 716
ładowność kontenerów - 23 112 TEU
ładowność kontenerów "statecznościowych" (@ 14 t) - 13 500 TEU
gniazda dla kontenerów chłodzonych - 2200
rzędów kontenerów (po szerokości statku) - 24
pojemność zbiorników paliwowych (LNG) - 18 600 m³
napęd - 1 silnik wysokoprężny, 1 śruba napędowa o stałym skoku (80 obr./min.)
moc napędu głównego - MCR 63 840 kW (86 797 KM), CSR 57 456 kW (78 117 KM)
prędkość eksploatacyjna - 18,50 węzłów
silnik napędu głównego - 1 × Wartsila WinGD 12X92DF (budowniczy: CSSC-MES Diesel Co Ltd, Chiny); dwusuwowy, rzędowy, 12-cylindrowy; średnica cylindra × skok tłoka - 920 x 3468 mm; MCR 63 840 kW (86 797 KM) przy 80 obr./min.
indeks efektywności energetycznej - EEDI 3
stery strumieniowe - 2 × dziobowe
klasyfikacja - Bureau Veritas
Silniki zaprojektowano w Europie, ale zbudowano w Chinach. Silnik główny waży 2100 ton.
Próby morskie przechodzi #2 CMA CGM Palais Royal. Następne LNG czekają w kolejce. Są to: 14x15000 TEU i
6x 1800 TEU dowozowce. Warto wspomnieć, że poprzednikami z LNG były AIDAnowa Meyer Werft 2018 325 m
wyposażona w 3 zbiorniki :2x1550 m3 + 520 m3 i Gagarin Prospect Hyundai Samho 2018 dla Rosjan.
Ten Aframax był pierwszym z 6. Kolejne buduje stocznia Zvezda w Rosji. Pierwszy z 12 Vladimir Monomakh
już wodowano na planach koreańskich. Wodowanie z pomocą doku. Budowa na płycie montażowej.
Budowa statków z LNG nie jest nowością. Najwięcej jest offshorów,promów i pasażerów teraz towarowe.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.