Przeznaczony dla armatora Royal Caribbean International Wonder of the Seas, który z chwilą przekazania do eksploatacji ma stać się największym statkiem wycieczkowym na świecie, został zwodowany 5 września w stoczni Chantiers de l'Atlantique w St. Nazaire we Francji.
Osiemnastopokładowy statek klasy Oasis, mogący pomieścić ponad 5000 gości tylko na dolnych łóżkach, został wydokowany i przeholowany do pirsu wyposażeniowego, gdzie będą kontynuowane prace przed przekazaniem planowanym na rok 2022, co oznacza opóźnienie o około 10 miesięcy, oficjalnie tłumaczone pandemią Covid-19. Pierwotnie planowano oddanie statku armatorowi jeszcze w 2021 roku.
O ile w ostatnich miesiącach, w oczekiwaniu na powolny ponowny rozruch rynku rejsów wycieczkowych i z chęci ograniczenia kosztów, niektóre starsze statki zostały permanentnie wycofane z eksploatacji (sprzedane innym właścicielom, a nierzadko nawet na złom), managerowie największych armatorów wycieczkowców deklarują, iże nie planują anulowania zamówień na nowe statki. Twierdzą, że woleliby raczej zatrzymać nowe statki i wyeliminować starsze, gdyby w krótkim okresie trzeba było zmniejszyć łączną zdolność przewozową pasażerów w ich flotach.
Wonder of the Seas jest piątym statkiem w przełomowej serii jednostek Royal Caribbean klasy Oasis, które są o ponad 20 proc. większe pod względem tonażu pojemnościowego brutto od innych istniejących statków wycieczkowych.
Cztery eksploatowane statki klasy Oasis obejmują m.in. Symphony of the Seas o tonażu pojemnościowym brutto 228 081 jednostek - obecnego lidera wielkości w świecie wycieczkowców. Mieści 6680 pasażerów przy maksymalnym obłożeniu, czyli przy wykorzystaniu pulmanowskich łóżek piętrowych i "dostawek" w większych kabinach rodzinnych.
Statek i jego "siostry" przypominają lądowe megaresorty z dziesiątkami restauracji i barów, rozrywką w stylu broadway'owskim, kasynami i mnóstwem innych atrakcji na pokładzie. Symphony of the Seas posiada trzy duże baseny, gigantyczne zjeżdżalnie, ściany do wspinaczki, symulatory surfingu, pole do minigolfa, a nawet lodowisko.
Pierwszy blok Wonder of the Seas został umieszczony w suchym doku (co uważane jest za "położenie stępki") w październiku 2019 roku.
Statki klasy Oasis, to zasadniczo - zwłaszcza technicznie - jednostki bliźniacze. Jednak niewielkie zmiany w projektach sprawiły, że niemal każdy kolejny statek tej serii, który się pojawił, był nieco większy od ostatniego. Czyni się tak z premedytacją - dzięki temu za każdym razem, przy każdym nowym statku z serii, można używać chwytu marketingowego i hasła reklamowego z "największym statkiem pasażerskim świata".
PBS
Fot., video: LAFORGE Films / YouTube
Wonder of the Seas - charakterystyka podstawowa:
armator, operator - Royal Caribbean Cruises Ltd, USA
stocznia - Chantiers de l'Atlantique SA, St-Nazaire, Francja
stoczniowy symbol budowy - C34
zamówienie - maj 2016 r.
rozpoczęcie produkcji - kwiecień 2019 r.
położenie stępki - październik 2019 r.
przewidywane przekazanie do eksploatacji - 2022 r.
długość całkowita - 362,00 m
szerokość konstrukcyjna - 47,00 m
zanurzenie - 9,30 m
wysokość boczna - 22,60 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 72,00 m
nośność - 19 750 t
tonaż pojemnościowy brutto - 228 199
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 190 663
liczba miejsc dla pasażerów - 6360
liczba kabin - 2744
załoga - 2100 osób
łączna moc napędu głównego - MCR 88 200 kW (119 916 KM), CSR 74 970 kW (101 928 KM)
prędkość eksploatacyjna - 22,60 węzłów
jednostki siostrzane:
Oasis Of The Seas - GT 226 838 - 2009
Allure Of The Seas - GT 225 282 - 2010
Harmony Of The Seas - GT 226 963 - 2016
Symphony Of The Seas - GT 228 081 - 2018
Wonder Of The Seas - GT 228 199 - 2020
Przeholować to można z alkoholem.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.