Brytyjska firma InfraStrata plc zajmująca się m.in. strategicznymi projektami infrastrukturalnymi, która wcześniej przejęła upadającą stocznię Harland & Wolff w Belfaście, nabyła właśnie historyczną stocznię Appledore w North Devon w ramach transakcji o wartości 7 mln funtów brytyjskich.
Po ogłoszeniu przejęcia Appledore przez InfraStrata, stocznię odwiedził, we wtorek, 25 sierpnia, Boris Johnson, premier Wielkiej Brytanii.
InfraStrara notowana na londyńskiej giełdzie papierów wartościowych, specjalizuje się w rozwoju, komercjalizacji i eksploatacji zaawansowanych, strategicznych obiektów infrastruktury o wysokiej wartości.
Nowa transakcja (przejęcie Appledore) jest następstwem przejęcia przez tę firmę słynnej stoczni Harland & Wolff w Belfaście w grudniu ubiegłego roku i umacnia pozycję InfraStrata jako głównego gracza w brytyjskim sektorze morskim i offshore.
Widzimy Appledore jako odgrywającą kluczową rolę w nowej, ekscytującej erze dla brytyjskich stoczni i przemysłu okrętowego i ożywiającą wzrost gospodarczy na południowym zachodzie - powiedział John Wood, Prezes Zarządu InfraStrata. - Naszą wizją jest przekształcenie Appledore w prężne centrum kompetencji, które tworzy miejsca pracy, szkoli praktykantów i przywraca temu krajowi przodującą pozycję z nowej generacji stoczniami - dodał.
"Wysoce strategicznego znaczenia" stocznia, która będzie znana jako Harland & Wolff (Appledore), będzie ukierunkowana na pięć różnych sektorów: obronnego, statków towarowych, energii odnawialnej, żeglugi wycieczkowej i promowej oraz naftowego i gazowego - czytamy w oficjalnym komunikacie.
Premier Wielkiej Brytanii Boris Johnson odwiedzający stocznię Appledore, przespacerował się po dnie suchego doku. Towarzyszył mu m.in. prezes zarządu InfraStrata John Wood. Premier rozmawiał także z pracownikami ze szkieletowej załogi opiekującej się stocznią w okresie bezczynności.
Johnson powiedział, że "ma nadzieję na świetlaną przyszłość dla Appledore w związku z pojawieniem się wiadomości o historycznym odrodzeniu stoczni". Pierwszymi pracami stoczni mają być własne remonty. Na pierwszy ogień pójdzie brama dokowa, której naprawa ma zająć trzy miesiące.
Geoffrey Cox, parlamentarzysta z okręgu Torridge, powiedział, że wizyta premiera w stoczni sygnalizuje "silne wsparcie" rządu dla ponownego jej otwarcia.
Premier zaangażował sie rok temu w zapewnienie reaktywacji Appeldore Shipyard i to zaangażowanie właśnie przynosi owoce - powiedział poseł. - Oni - InfraStrata z Harland & Wolff są okrętowcami / budowniczymi statków z prawdziwego zdarzenia, firma Babcock - poprzedni operator stoczni Appledore - takowymi nie byli - powiedział Cox.
Widzimy ogromny potencjał wzrostu we wszystkich tych sektorach. Szacuje się, że na świecie w ciągu najbliższych pięciu lat dostępne będą w tych sektorach szanse na biznes o łącznej wartości sześciu miliardów funtów - powiedział Wood. - W ciągu następnej dekady planowany jest również duży program inwestycji w mniejsze statki, idealnie nadające się do budowy w Appledore, z jej doskonałą lokalizacją i zadaszonym suchym dokiem oraz zadaszonymi placami montażowymi i halami produkcyjnymi - twierdzi Wood.
Brexit zapewni większe możliwości i dodatkowy popyt dla rodzimego przemysłu; w ramach rządowego programu wyrównywania poziomu inwestycji w regionach całego Zjednoczonego Królestwa wraz z wdrożeniem Narodowej Strategii Przemysłu Okrętowego widzimy duże zapotrzebowanie na statki budowane "w domu" po 2020 r.
Przez dziesiątki lat nasze przestarzałe i nierzadko nieudolne stocznie podupadały i ciągle realizowały programy z opóźnieniem, podczas gdy stocznie zagraniczne były liderami w dziedzinie produktywności i wydajności. Jest to jedyna w swoim rodzaju szansa na przebudowę, modernizację i przekształcenie przemysłu w nową generację stoczni, które potrafią się dostosować, szybko reagować i wykorzystać wiedzę wykwalifikowanej i wysoko zmotywowanej siły roboczej - dodał Wood.
W ramach swoich nowych kompetencji stocznia zapewni pełne zarządzanie cyklem życia, począwszy od usług technicznych, produkcji i budowy, poprzez wsparcie eksploatacyjne, naprawy i konserwację, a skończywszy na przebudowach i wycofaniu z eksploatacji. Będzie również w stanie realizować inne projekty, takie jak produkcja konstrukcji stalowych dla przemysłu i budownictwa.
Łącznie grupa InfraStrata ma potencjał zatrudnienia 1 550 osób - 800 w Harland and Wolff (Belfast), 350 w Harland and Wolff (Appledore) oraz 400 na etapie budowy projektu magazynowania gazu w Islandmagee - czytamy w oficjalnym komunikacie firmy wydanym z okazji przejęcia Appledore.
Appledore Shipyard jest ostatnim ocalałym zakładem z regionu przemysłowego o wielowiekowej tradycji budowy statków u ujścia północnego Devon, gdzie rzeki Taw i Torridge spotykają się z kanałem Bristol Channel.
Mówi się, że żeglarze z wioski, która istniała niegdyś na obecnym terenie stoczi Appledore, należeli do walczących z hiszpańską Armadą w 1588 roku.
Stocznia powstała w 1855 roku, przez wiele lat pozostając w rękach jednej rodziny, specjalizując się w budowie holowników i trawlerów rybackich oraz wnosząc znaczący wkład w wysiłek wojenny Wielkiej Brytanii w latach 1939-1945.
Stocznia została kupiona w 1964 r. przez firmę Court Line, która prowadziła biznes żeglugowy i posiadała czarterową, wakacyjną linię lotniczą, a po latach została przejęta przez państwo za czasó rządów Partii Pracy i weszła w skład państwowego koncernu British Shipbuilders.
W 1989 roku została kupiona przez Langham Industries.
Appledore rozkwitła w latach 90-tych i zyskała reputację firmy budującej m.in. jednostki specjalistyczne, takie, jak okręt hydrograficzny HMS Scott, używany przez Royal Navy do tworzenia map oceanów świata.
W Appledore budowano też pogłębiarki i promy pasażerskie. Jednakże strumień zamówień w końcu wysechł, a stocznia została w 2003 r. postawiona w stan upadłości, a całą 550-osobową załogę zwolniono.
W 2004 r. została wykupiona od syndyka masy upadłościowej przez DML, operatora Devonport Royal Dockyard z Plymouth, który z kolei został wykupiony w 2007 r. przez dużą grupę przemysłową działającą w sektorze obronnym - Babcock. Stocznia przyjęła nazwę Babcock Marine Appledore.
Stocznia, która w ostatnich latach pracowała jako podwykonawca przy budowie kilku dużych okrętów wojennych (w tym dwóch nowych dużych lotniskowców Royal Navy), została zamknięta przez Babcock w marcu 2019 roku i wydawało się, że jest to ostateczny koniec Appledore.
Dodajmy, że stocznia Appledore ma na swoim koncie budowę także statków dla polskiej floty, np. dwóch holowników w latach 50-tych ubiegłego wieku.
PBS, z mediów
I pomyslec ze Johnson niedawno jeszcze werbowal bandytow aby pobili nieprzychylnegom u dziennikarza :)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.