Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A. zajęła pierwszą pozycję wśród stoczni w Europie ze względu na liczbę przeprowadzonych remontów klasowych statków, a także znalazła się wśród 10 najlepszych stoczni remontowych na świecie w rankingu Clarksons Research.
Brytyjska wywiadownia żeglugowa przeanalizowała projekty modernizacyjne floty realizowane w 600 największych stoczniach remontowych na świecie w 2019 roku. Wyniki opublikowała w raporcie: „A ship repair market review”, którego skrót zamieszczono w wydanym w czerwcu br. numerze znanego czasopisma branżowego DRYDOCK, które specjalizuje się w badaniu światowego sektora remontu i przebudowy statków.
Jak podkreślono, po ubiegłorocznym wzroście usług remontów i modernizacji floty w różnych regionach świata, w tym projektów polegających na instalowaniu różnorodnych systemów redukujących zużycie paliwa, czy obniżających emisje zanieczyszczeń emitowanych przez statki, pandemia COVID-19 i jej bezprecedensowy wpływ na światową gospodarkę stał się dominującym tematem w 2020 r.
„Jak szacują ekonomiści, światowy PKB spadnie w 2020 roku o ponad 3 procent. Według naszych prognoz, transport morski realizujący wymianę handlową obniży się w tym roku o ponad 5 procent i będzie to największy spadek od ponad 35 lat. Nawet dla branży żeglugowej, która ma za sobą długą historię radzenia sobie z gospodarczymi kryzysami, skala i charakter tego wpływu jest bezprecedensowa” – podkreśla Stephen Gordon, dyrektor zarządzający Clarksons Research.
Z raportu tego wynika, że w 2019 r. udział Polski w całym sektorze modernizacji floty światowej, obejmującym szeroki zakres projektów, takich jak: przeglądy dokowo – konserwacyjne, remonty klasowe, wyposażanie statków w płuczki spalin i systemy zarządzania wodami balastowymi, modernizacje promów i statków pasażerskich i inne, wyniósł 3 procent. To mniej, niż w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (4 proc.) i Singapurze (6 proc.), ale więcej, niż w Japonii (2 proc.) i Korei Południowej (2 proc.). Zgodnie z tym raportem, łącznie aż 49 procent udziałów w rynku remontów statków w 2019 roku należało do Chin.
Ta sama brytyjska firma analityczna opracowała ranking stoczni, które wykonały najwięcej remontów klasowych statków w 2019 roku. Wśród 20 największych pod tym względem stoczni na świecie, aż 16 działa w Chinach.
„Wśród stoczni spoza Chin, w 'Top 20' są tylko cztery inne: Drydocks World Dubai, Besiktas, Remontowa i Dubai Shipbuilding” – wyjaśnia Stephen Gordon z Clarksona.
Dodajmy, że dwie z nich (Drydocks World Dubai i Dubai Shipbuilding) znajdują się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a jedna (Besiktas) działa w mieście Yalova, położonym w azjatyckiej części Turcji. Remontowa jest więc jedyną stocznią z Europy w pierwszej dwudziestce, które wykonały najwięcej remontów klasowych statków. Co więcej, zajmując w rankingu „Top 20” dziewiątą pozycję, polska spółka pokonała 10 stoczni chińskich.
Clarksons Research na podstawie World Fleet Register przedstawił także ranking 10 najlepszych stoczni remontowych, działających w różnych regionach świata (Top Repair Yards by Region) ze względu na łączną liczbę przeprowadzonych przez nie projektów, obejmujących duże remonty i modernizacje statków. W tym zestawieniu Gdańska Stocznia Remontowa S.A. występuje również jako jedyna stocznia z Europy, zajmując miejsce w połowie stawki (szczegóły w tabeli poniżej).
Autorzy raportu zwracają uwagę, że bieżący rok jest bardzo trudny nie tylko dla stoczni budujących statki, ale także dla światowego sektora remontów. Do trudności związanych bezpośrednio z COVID-19, polegających na zakłóceniach w logistyce, dostawach urządzeń, czy części zamiennych, a także w podróżowaniu do stoczni serwisantów i inspektorów towarzystw klasyfikacyjnych, dochodzą jeszcze pośrednie – ekonomiczne skutki pandemii, wśród nich zmniejszenie różnicy cen paliw wysokosiarkowych (HFO) z niskosiarkowymi (LSFO), z poziomu przeszło 300 USD do 40 USD za tonę, co spowolniło lub wręcz zatrzymało wiele projektów instalacji katalizatorów spalin (tzw. scrubberów) na statkach.
Czytaj także:
Na tym trudnym rynku lepiej radzą sobie stocznie, które mają rozpoznawalną markę i dobrą reputację, a ponadto potrafią wykonywać remonty jednostek z zastosowaniem np. inspekcji zdalnej i nadzoru nad projektem prowadzonego „na odległość”. Wśród nich jest także Remontowa.
„Szacujemy, że od początku tego roku działalność stoczni w światowym sektorze remontów statków zmniejszyła się nawet o 10 procent” – podsumowuje Stephen Gordon z Clarksons Research.
Brytyjscy analitycy podkreślają też, że z jednej strony liczba zawinięć statków do portów w Chinach, po spadku od początku br., od kwietnia znowu rośnie, z drugiej zaś aktywność żeglugi w Europie i USA wciąż utrzymuje się na poziomie niższym o 15 proc. W dodatku nadal nieczynne jest 11 proc. łącznej pojemności floty kontenerowców.
Grzegorz Landowski
"że żołnierz dziewczynie nie skłamie ale nie wszystko jej powie..."
Nieśmiało pytam więc, czy remont masowca przy dowolnych konfiguracja kosztuje tyle co remont
FPSO lub wieży wiertniczej czy okrętu?
Dlatego uważam, że brak wskazania relacji finansowych to jawne kamuflowania realnych wskazań.
Z tego też powodu słabiej to wygląda w Japonii a dużo lepiej w Chinach.
Kłania się żołnierz. W innych publikatorach cyfry są inne.
"Polska na morzu" podaje za 2019, 504 remonty na sumę 292.2 $. 2018 to 527 jed. a 2015- 610.
Jak podaje Ministerstwo Gospodarki na koniec 2019 zakontraktowano 119 remontów na sumę 114.1 mln.
Temat szeroki i bardzo ciekawy, a może też zacznijmy mówić oddzielnie o remontach i produkcji w Remontowej ?
2. Z napisu pod tą (drugą) tabelą wynika, że to jest liczba wszystkich projektów (czyli remontów klasowych i innych też) ale wg stanu na październik 2019 (as of October). I tu wychodzi, że Remontowa i Besiktas mają tę samą piątą pozycję ex equo na świecie (68), ale turecka stocznia jest na "B", więc alfabetycznie umieszczono ją najpierw. Fajnie, że Remontowa zostawiła europejską konkurencję w tyle, ale jak widać turecka stocznia zza Morza Marmara siedzi jej na ogonie. Świat sie kończy...
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.