Grupa stoczniowa Damen zdobyła kontrakt na dostawę dwóch holowników RSD 2513 dla portu w Antwerpii. Jednostki są częścią serii holowników Damen Next Generation, budowanych z wykorzystaniem najnowszych technologii w zakresie bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju, wydajności i niezawodności – czytamy w komunikacie stoczni.
Zarówno Damen, jak i port w Antwerpii stawiają na zrównoważony rozwój i innowacje. Holownik projektu RSD (Reversed Stern Drive) Tug 2513, zaprezentowany już w 2018 r., może pochwalić się ekologicznymi referencjami, jest oszczędny pod względem zużycia paliwa i z systemem napędowym gotowym do adaptacji do spełniania wymogów IMO Tier III.
Damen oferuje wiele opcji dla swoich statków; w ten sposób jest w stanie dostarczyć jednostki dostosowane do indywidualnych wymagań swoich klientów.
Inwestując w ekologię, chcemy dawać dobry przykład - powiedziała Celine Audenaerdt, kierownik techniczny Portu w Antwerpii. - Systematycznie zastępujemy nasze holowniki nowoczesnymi typami, bardziej przyjaznymi dla środowiska. Zakup tych dwóch jednostek Damena wpisuje się w te ramy. Nowe holowniki mają bardziej paliwooszczędne silniki i bardziej wydajny napęd, co znacznie zmniejsza zużycie paliwa.
Charakterystyka podstawowa holownika projektu RSD Tug 2513: długość całkowita - 24,73 m, szerokość całkowita - 13,13 m, wysokość boczna - 4,95 m, zanurzenie na rufie - 5,50 m, wyporność - 525 t, uciąg na palu - do 75,3 T, prędkość eksploatacyjna (przy swobodnym pływaniu) - do 13 węzłów, łączna moc napędu głównego - 4480 kW (6008 KM), średnica śruby napędowej w każdym z dwóch pędników azymutalnych - 2700 mm.
AL, PBS, rel (Damen Shipyards Group)
Damen - Kozle : 2 lodołamacze, 7 taksówek portowych 24 m i innne oraz Damen Gdynia.
Zbudowano wtedy 176 jed. ,przy obrocie 2 mld E. W Europie mają suche doki 405x90 m,Rotterdam - Verolme i 420x80 m Brest.
W tym 76 holowników i jed. technicznych, 13 dla wojska i służb policyjnych oraz 5 jachtów.
W grupie holowników znalazły się dwa pierwsze ASD 2513 :Innovation oraz Bis Viridis. Jednostiki mają 70 ton i 80 ton w
zależności od mocy siłowni. ASD 2523 E to ogromne wyzwanie. Kontrakt podpisano latem 2019, a stępkę położono 09.07.2020 w stoczni Song Cam uciąg 70 ton, dostawa 2021 do Auckland w Nowej Zelandii . Port już dysponuje mniejszymi holownikami z Damen.
Ładowarka 1.5 MW . Cena ASD 2513 to 8-9 mln E, przewidywana elektrycznego 18 mln E.
Damen jest też znana z produkcji na "półkę" . Jest to budowa bez kontraktu w wersji podstawowej.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.