Koncern Volkswagen po raz pierwszy wykorzystuje do transportu samochodów statek zasilany niskoemisyjnym gazem ziemnym. Volkswagen zapowiadał to już kilka miesięcy temu przy okazji chrztu dwóch bliźniaczych statków w chińskiej stoczni. Teraz wykorzystuje ponownie okazję, by się nimi pochwalić, informując o pierwszym rejsie jednego z nich.
Nie jest to pierwszy w świecie samochodowiec z napędem LNG, ale pierwszy tak duży napędzany gazem ziemnym eksploatowany w żegludze oceanicznej - między kontynentami.
Tym samym - jak chwali się czarterujący - dzięki tym dwóm statkom Volkswagen staje się pierwszym producentem samochodów, który wykorzystuje statki napędzane skroplonym gazem ziemnym w dalekiego zasięgu dystrybucji samochodów i lekkich pojazdów użytkowych.
Oficjalny komunikat grupy VW AG o pierwszym rejsie samochodowca został już opublikowany przez liczne media, także w Polsce. Jednak my - jak dotąd jedyni - podajemy tak obszerne informacje techniczne o tym statku, a przede wszystkim z przyjemnością informujemy, że oba statki Siem Confucius i bliźniaczy Siem Aristole, znalazły się w polskim zarządzie (ship management). Chodzi o zarząd techniczny (codzienną eksploatację statku w aspekcie technicznym) oraz załogowy prowadzony przez Siem Ship Management, czyli gdyńską placówkę norweskiej grupy armatorskiej Siem,
Nie wszystkie statki przedsiębiorstw żeglugowych z grupy Siem są w zarządzie firmy z Gdyni. Jednak nie tak dawno informowaliśmy o objęciu zarządem przez Siem Ship Management nowego towarowego ro-ro Liekut, a teraz wiadomo, że również dwa samochodowce pracujące dla Volkswagena zostały objęte zarządem gdyńskiego oddziału Siem.
Czytaj także:
Liekut - nowy statek ro-ro ze stoczni FSG w zarządzie technicznym oddziału Siem w Gdyni
Siem Confucius wypłynął we wtorek, 16 czerwca, wieczorem z portu w Emden w kierunku Zatoki Meksykańskiej - tak podano w oficjalnej informacji dla mediów wydanej przez Volkswagena. Celem miał być port Veracruz. Jednak wydaje się, że statek może zmierzać w pierwszej kolejności w nieco innym kierunku.
Wkrótce po wyjściu z niemieckiego portu w jego nadajniku systemu AIS zapisano Halfax w Kanadzie jako deklarowany port przeznaczenia. Statek jest tam wstępnie spodziewany 26 czerwca.
W Halifaxie znajduje się terminal Autoport Ltd. - jeden z największych w Ameryce Północnej portowych ośrodków przeładunku oraz przygotowywania samochodów do dystrybucji i sprzedaży. Obsługuje on niemal 185 tys. pojazdów rocznie.
Port nad Zatoką Meksykańską czy Halifax - tak czy inaczej po raz pierwszy samochody będą przewożone z Europy do Ameryki Północnej i Środkowej czarterowanym przez grupę Volkswagen statkiem zasilanym płynnym gazem ziemnym (LNG - liquified natural gas).
Z niemieckiego portu Emden Siem Confucius płynie z ponad 4800 autami przeznaczonymi na rynki Ameryki Północnej. Dzięki zespołowi napędowemu zasilanemu gazem LNG do atmosfery przedostaje się przy tym do 25 % mniej dwutlenku węgla, do 30 % mniej tlenku azotu, do 60 % mniej cząstek sadzy i do 100 % mniej tlenku siarki w porównaniu do statki z konwencjonalnym napędem dieselowskim.
"Jesteśmy dumni, że w służbie Volkswagena pojawił się pierwszy na świecie samochodowiec tej wielkości zasilany gazem LNG. To ważny element naszej strategii dekarbonizacji" - podkreślił Thomas Zernechel, szef działu logistyki w koncernie Volkswagen.
Do 2025 roku koncern, zgodnie z zasadą "goTOzero", zamierza o 30 procent zmniejszyć ilość emitowanego dwutlenku węgla i do 2050 roku stać się przedsiębiorstwem neutralnym pod względem emisji tego gazu. Żeby tak się stało, żaden rodzaj transportu - morski, drogowy ani kolejowy - nie może być obciążeniem dla klimatu.
Musimy działać już teraz, żeby takie zasilane gazem LNG frachtowce jak Siem Confucius, czy już wkrótce drugi statek - Siem Aristotle, mogły przez wiele lat transportować samochody" - powiedział Thomas Zernechel.
Na najnowocześniejszym pod względem technicznym (jak czytamy w oficjalnym komunikacie grupy VW AG) Siem Confucius o długości 200 metrów i szerokości 38 metrów, podobnie jak na jego siostrzanej jednostce, która rozpocznie służbę prawdopodobnie jeszcze w tym roku, w lipcu, znajduje się 13 pokładów do przewozu samochodów.
Zdolność statku do transportu aut wynosi 7500 CEU (car equivalent units), co oznacza możliwość przewiezienia około 4800 samochodów koncernu Volkswagen - zarówno modeli osobowych, jak i lekkich dostawczych.
Statki są napędzane silnikami dual-fuel o mocy po 12 600 kW wyposażonymi w bezpośredni wtrysk paliwa i w system oczyszczania spalin firmy MAN Energy Solutions. W trybie eco-speed statki poruszają się z prędkością 16,5 węzła (30,6 km/h).
Zbiorniki paliwa każdego z nich, o pojemności 1800 metrów sześciennych, wystarczają do odbycia podróży w obie strony wyłącznie przy wykorzystaniu paliwa zatankowanego w Europie.
Oprócz gazu ziemnego (przechowywanego na statku w postaci skroplonej, schłodzonej), w przyszłości obydwa samochodowce będą mogły być zasilane także biogazem oraz gazem pochodzącym ze źródeł odnawialnych.
Dział Logistyki koncernu Volkswagen organizuje, koordynuje i nadzoruje rocznie około 7700 transportów drogą morską. Grupa Volkswagen korzysta codziennie z setek statków liniowych (zasadniczo - kontenerowców) i 11 samochodowców, z których teraz dwa zostaną zastąpione przez jednostki zasilane gazem LNG. Każdego roku przewożą one 2,8 miliona nowych samochodów.
PBS (PortalMorski.pl), rel (VW AG)
Fot.: VW AG; Rys. Siem Ship Management
Plan statku - poniżej, pod danymi technicznymi.
Więcej ilustracji samochodowców SIem z napędem LNG - w naszym wsześniejszym materiale:
Volkswagen zatrudnia napędzane gazem oceaniczne samochodowce grupy Siem
Siem Confucius - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9841017
typ statku - PCTC
państwo bandery - Liberia
projekt - CSSC SDARI, Chiny
stocznia - Xiamen Shipbuilding Industry Co Ltd - Xiamen FJ, Chiny
stoczniowy symbol budowy - XSI463A
przekazanie przez stocznię - 12.03.2020
wodowanie - 22.05.2019
położenie stępki - 01.09.2018
rozpoczęcie budowy - 10.03.2018
zamówienie - maj 2017 r.
armator (właściciel) - Grupa Siem / Siem Car Carriers AS, Norwegia
operator / czarterujący - Volkswagen Group Logistics, Niemcy
armator zarządzający / zarząd techniczny - Siem Ship Management, Gdynia
armator zarejestrowany - LS-LBR Co Ltd, Norwegia
długość całkowita - 199,90 m
długość między pionami - 195,618 m
szerokość konstrukcyjna - 38,00 m
zanurzenie konstrukcyjne - 8,65 m
zanurzenie maksymalne - 10,00 m
wysokość boczna do pokładu nr 5. (głównego) - 14,80 m
wysokość boczna - 21,39 m
wysokość do pokładu górnego - 38,61 m
wysokość od stępki do szczytu masztu zaworu bezpieczeństwa LNG - 46,00 m
nośność - 19 151 t
masa statku pustego - 21 600 t
pojemność zbiorników balastowych - 6707 m
pojemność zbiorników wody słodkiej - 382,7 m³
pojemność zbiorników paliwowych LNG - 2 × 1800 m³
pojemność zbiorników na paliwo dieselowskie - 639,6 m³
ładowność samochodów osobowych - do 7514
tonaż pojemnościowy brutto - 72 900
tonaż pojemnościowy netto - 22 774
CGT - 38 019
prędkość eksploatacyjna - 20,00 węzłów (według innego źródła - 19,00 w.)
zasięg - 12 000 Mm
napęd - diesel, jednośrubowy
moc napędu głównego - 12 614 kW (17 150 KM)
silnik napędu głównego - 1 × MAN-B&W 7S60ME-C10, dwusuwowy, siedmio-cylindrowy, o mocy MCR 12 614 kW (17 150 KM) przy 99 obr./min. (projektu MAN Energy Solutions, produkcji Hyundai Heavy Industries Co Ltd - Korea Płd.)
śruba napędowa - 1 × stałego skoku (99 obr./min.)
silniki pomocnicze (zespołów prądotwórczych) - 1 × MAN 7L28/32DF, MCR 1400 kW + 2 × MAN 9L28/32DF, MCR 1800 kW
prądnice: 1 × 1330 kW, a.c. + 2 × 1,710 kW, a.c.
ster strumieniowy dziobowy - 1 × 1300 kW (1767 KM)
liczba pokładów - 13, w tym podwieszanych, o zmiennej pozycji - 4
klasyfikacja - American Bureau of Shipping (ABS)
notacja klasy - (+)A1, Vehicle Carrier, (E), (+)AMS, (+)ACCU, CPS, SH, SHCM, RRDA, RW, DFD, GFS, NBLES+, BWT, ENVIRO, IHM, TCM, HAB, UWILD Service Restriction: Unrestricted Service
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.