Stocznie, Statki

Polskie Lobby Przemysłowe po raz ósmy przyznało wyróżnienia "Bene Meritus pro Industria Poloniae". Wśród najnowszych osiągnięć polskiego przemysłu uhonorowano m.in. niszczyciel min ORP Kormoran. Nagrodę odebrał w Warszawie Dariusz Jaguszewski, projektant statków i okrętów, członek zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding SA.

Działające od 1993 roku Polskie Lobby Przemysłowe im. Eugeniusza Kwiatkowskiego (PLP), to organizacja społeczna działająca na krajowego polskiego przemysłu i polskiej myśli technicznej. Organizacja, do której należą przedstawiciele wielu gałęzi polskiej gospodarki m.in. przemysłu okrętowego i obronnego oraz współpracujący z nim eksperci i ludzie nauki, opracowuje opinie, analizy, stanowiska oraz ekspertyzy dotyczące polskiej gospodarki, poszczególnych branż polskiego przemysłu lub konkretnych jego problemów, a także obronności. Opracowania te, przekazywane rządom, ministerstwom oraz komisjom sejmowym i senackim, publikowane są w wydawanym od 1993 Roczniku PLP. Ponadto Lobby organizuje ogólnopolskie konferencje problemowe i seminaria oraz fora dyskusyjne i programowe.

Co roku Polskie Lobby Przemysłowe przyznaje także Honorowe Wyróżnienie "Bene Meritus pro Industria Poloniae" (łac. "Dobrze Zasłużony dla Polskiego Przemysłu"). Niedawno przyznała je po raz ósmy. Wśród dziewięciu laureatów, znalazł się Dariusz Jaguszewski z zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding SA, który jako jedyny reprezentował przemysł okrętowy. Pozostali wyróżnieni, to osoby związane z przemysłem samochodowym, maszynowym i lotnictwem.

Uroczystość odbyła się 3 czerwca br. w siedzibie OPZZ w Warszawie. Nagrody wręczył wiceminister Aktywów Państwowych Zbigniew Gryglas.

- Wyróżnienie Bene Meritus pro Industria Poloniae zostało przyznane za wkład w rozwój polskiego przemysłu. Zostałem do niego zgłoszony przez Radę Budowy Okrętów. W uzasadnieniu, przedstawionym przez prof. Pawła Sorokę – koordynatora działań Polskiego Lobby Przemysłowego, padały konkretne nazwy projektów, statków, innowacyjnych rozwiązań, którymi zajmowałem się przez ostatnie lata. Dostrzeżony został przede wszystkim okręt ORP Kormoran, uznany przez przedstawicieli Polskiego Lobby Przemysłowego za jedno z najważniejszych osiągnięć polskiego przemysłu na przestrzeni ostatniego stulecia, w jednym rzędzie z budową portu w Gdyni, budową magistrali węglowej czy projektem samolotu odrzutowego TS – 11 „Iskra” - mówi Dariusz Jaguszewski.

Jednocześnie podkreśla, że choć wyróżnienie to odebrał osobiście, to jest ono podziękowaniem dla wielu ludzi zaangażowanych w zaprojektowanie i budowę nowego polskiego niszczyciela min.

- Nagrodę tę traktuję jako uhonorowanie wszystkich, z którymi działałem. Nie sposób ich tu wymienić, ale są to ludzie związani z Gdańską Stocznią Remontowa im. Józefa Piłsudskiego SA i z biurem Remontowa Marine Design & Consulting, które zaprojektowało okręt. To także efekt wielu lat współpracy z zespołem stoczni Remontowa Shipbuilding SA, w tym także z moimi współpracownikami z zarządu – wyjaśnia Dariusz Jaguszewski.

Jak dodaje, podczas uroczystości w Warszawie dużo mówiono o nowych okrętach dla Marynarki Wojennej RP, ponieważ grono, które aktywnie działa w PLP, to w dużej mierze oficerowie wojska polskiego, w tym sił morskich.

- Budowa pierwszego okrętu projektu 258 Kormoran II była realizowana w formule pracy badawczo-rozwojowej. To nietypowa formuła, której nie można sprowadzić do typowego prototypu, choć wszystkie główne aspekty zrealizowane na tym okręcie są obecnie wdrażane na dwóch kolejnych niszczycielach min, budowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding SA – ORP Albatros i ORP Mewa. Główne parametry i oczekiwania, co do Kormorana zostały całkowicie spełnione, a okręt sprawdza się bardzo dobrze i spełnia również swoje zadania. Co ważne, okręt dał nam wiedzę, co możemy usprawnić w kolejnych wersjach tego projektu, co w porozumieniu z Inspektoratem Uzbrojenia RP realizujemy aktualnie na jednostce drugiej i trzeciej – dodaje Jaguszewski.

Jego zdaniem, grupa Remontowa Holding, z należącą do niej stocznią Remontowa Shipbuilding SA, która realizując wiele różnych projektów zachowała ciągłość produkcji stoczniowej, ma odpowiednie kompetencje, kadry i zasoby, aby z powodzeniem realizować najtrudniejsze nawet zadania w zakresie modernizacji polskiej floty wojennej. Co więcej, przykład sukcesu prototypowego Kormorana, który powstał przy współudziale OBR Centrum Techniki Morskiej, a także ponad 500 różnych podmiotów - firm, instytucji i dostawców, tak polskich jak i zagranicznych dowodzi, że potrafi ona zarządzać skomplikowanymi projektami realizowanymi w formule konsorcjum.

- Jeżeli mówimy o okrętach nawodnych, to nasza stocznia jest w stanie je zaprojektować i wybudować. Mówię o tym, czego nasza Marynarka Wojenna potrzebuje do działań bojowych na Bałtyku, czy funkcjonując w ramach NATO i mając z tego tytułu zobowiązania. Jednostki patrolowe, okręty typu "Ratownik", czy korwety, to wszystko tematy będące w granicach naszych możliwości – podkreśla Jaguszewski.

- Jesteśmy narodem, który ma wiedzę, doświadczenie i możliwości, aby promować swoje niestandardowe produkty i wychodzić z nim dalej w świat, czego przykładem jest Remontowa Shipbuilding i ludzie, dzięki którym nasza stocznia działa z sukcesami – dodaje Dariusz Jaguszewski.

Sławomir Lewandowski

Zdjęcie tytułowe: 8 Flotylla Obrony Wybrzeża

Fot. Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL

Fot. Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL

 

Fot. Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL
 
+38 Gratulacje dla Remontowej
To jeszcze jeden dowód na to, że ta najlepsza polska stocznia powinna budować wszystkie okręty dla Marynarki Wojennej.
10 czerwiec 2020 : 07:21 Ric | Zgłoś
+26 Gratulacje dla Remontowej
To jeszcze jeden dowód na to że wszystkie okręty wojenne powinny być budowane w Remontowej, nikt inny nie jest w stanie dać sobie z tym rady.
10 czerwiec 2020 : 07:22 Ric | Zgłoś
+32 Brawo!
Miło czytać o sukcesach polskich stoczni, prywatnych dodajmy! A to, że mamy ludzi z ogromną wiedzą, to żadne odkrycie. Niestety, wielu woli robić karierę za granicą, czemu nie można się dziwić.
10 czerwiec 2020 : 07:55 tomm | Zgłoś
+13 Smutne
Niemiecki rząd zamawia w niemieckich stoczniach (prywatnych) fregaty za miliardy euro. A Polacy wręczają sobie plakietki. Aha, polski rząd od 4 lat "buduje" JEDEN prom (ale nie w tej stoczni).
10 czerwiec 2020 : 08:58 Polak | Zgłoś
-13 Wiedza
"Polski rząd" buduje wiele rzeczy (statki też), ale w TVN o tym nie powiedzą
10 czerwiec 2020 : 10:12 Jan68 | Zgłoś
+7 rząd.....
Być może RZĄD coś buduje (STATKI TEŻ) ale jeszcze niczego nie skończył. Jak skończy budować to nie tylko TVN o tym powie.
10 czerwiec 2020 : 15:15 maciek2 | Zgłoś
+8 Prom
Ta umie budować szczególnie ten obiecany prom co jego stepka rdzewieje gdzieś na uboczu!!kormorana też budowali kilkanaście lat i co zrobili okroili go z rakiet a zostawili do obrony armate naprawde jest sie czego bać !chociaż wygląd ma fajny taki plus
10 czerwiec 2020 : 19:15 Paweł Z | Zgłoś
+20 Odp
Nie wypowiadaj się na tematy na których się nie znasz,kormorana budowano 2 lata. Pomyliłeś okręty. Ślązak a kormoran to dwa różne okręty,budowane przez różne stocznie. Tak to jest jest jak zaczynają komentowac ignoranci. Masz 0 wiedzy na te tematy,nie wypowiadaj się już.
11 czerwiec 2020 : 06:51 Marcin123 | Zgłoś
-18 Wow
Ten projekt nie zasługuje na to, by się nim chwalić. Pochłonął masę kasy, trwa od 20 lat i w efekcie nie jest juz nowoczesny... LIPA!
11 czerwiec 2020 : 03:18 Szymon Piotr | Zgłoś
+19 Odp
Kolejny ignorant,nie masz pojęcia o niczym,0 wiedzy o okrętach. Kormorana budowano 2 lata. Mylisz Ślązaka z kormoranem. Idź smażyć frytki na tym może się znasz..
11 czerwiec 2020 : 06:54 Marcin123 | Zgłoś
+1 Bardzo smieszne...do łez...
Owszem...buduje.Kolejne Swiatynie Opatrznosci,Muzea JP II,koscioly na kazdym wiekszym osiedlu mieszkaniowym...Od czaow PRL nie mamy wlasnego samochodu,motocykla,samolotu,czołgu,okretu podwodnego,transportera opancerzonego itp.itd.Wszystko co mamy to albo na licencji albo ktoś zlomowal i nam to po cenie zlomu odsprzedal.U nas nic się nie oplaca.Oplaca sie tylko zakombinowac,cos zachachmecic albo cos zarobic na lewym przetargu.A pozniej przylazi taki Maciarewicz i truje o produkcji "pociskow krążących" i "produkcji smiglowcow bojowych wdpolnie z Ukrainą".Jedyne co powinni produkowac...to duze dawki lekow uspokajajacych na Wiejskiej.Tylko uspokajajacych...bo na głupotę to lekarstwa nikt nie wymyślił.
11 czerwiec 2020 : 19:21 Noe | Zgłoś
+2 PIS i MON marnuje pieniądze na budowy byle co .
To nie Statki buduje , bo to zwykłe nic nie warte holowniki buduje , a Marynarka Wojenna potrzebuje nowych fregat rakietowych , statków wielozadaniowych np LCS wiele innych jeszcze. A budowa holowników przez byle jaki rząd jak PIS , MON i Marionetka prezydent A.Duda czego można się spodziewać pod takimi ludźmi jak PIS totalnie nic nie warty sprzęt budowany w Polsce dla Marynarki Wojennej to holowniki . Pośmiewisko i klapa .
14 czerwiec 2020 : 13:38 Mich65 | Zgłoś
-1 Na przykład
o słynnej stępce ze Szczecina
30 grudzień 2020 : 16:15 Wacek | Zgłoś
+16 Budowa promu
Nie od 4 lat. Dokładnie 23 czerwca br. minie 3 rocznica od położenia stępki, choć to marne pocieszenie. Wygląda na to, że prom dla PŻB pobije rekord Gawrona.
10 czerwiec 2020 : 10:19 tyż Polak | Zgłoś
+26 Masz mylne informacje
Remontowa Shipbuilding buduje 2 bardzo nowoczesne statki wielozadaniowe dla polskich Urzędów Morskich, dwa seryjne niszczyciele min projektu 258 Kormoran II, 4 holowniki dla Marynarki Wojennej RP, że nie wspomnę o dwóch lodołamaczach dla Wód Polskich (w Szczecinie budują dwa inne). To są realne zamówienia rządowe, które są realnie realizowane. O innych nie ma sensu PISać.
10 czerwiec 2020 : 11:08 Janeczek | Zgłoś
+4 Państwo
Czyli jednak Państwo (kasa podatników) nie jest takie złe skoro zlecenia daje i dopłaca, a jest przedstawiane jako samo zło
Jak trwoga czyli mało kasy do Boga czyli Państwa w tym przypadku. Janusze bez Pańatwa dawno by zginęły. W odróżnieniu jednak od dziadostwa państwowgo trzeba przyznać że Janusze wybudują w miarę w terminie. a nie za 20 lat i jest to mniej więcej to co miało być, a nie badziewio-motorówka dla generałow za 4 razy tyle co full wypas pierwotna wersja.
10 czerwiec 2020 : 17:40 Obserwator | Zgłoś
+8 Damen
Od kiedy Damen jest stocznia niemiecka.
10 czerwiec 2020 : 11:25 Janek dpawacz | Zgłoś
+12 Dlaczego nie prom dla PŻB
Czy prom dla PŻB już został wybudowany w szczecinie ? Jeżeli tak , to dlaczego o tym się nie pisze i nie nagradza . Zgodnie z planem w tym roku miał pływać ze Świnoujścia do Ystad . Może ktoś napisze , czy Gryfia już go wybudowała.
10 czerwiec 2020 : 11:15 zmartwiony | Zgłoś
+16 Gdyby...
.... to w Remontowej położono stępkę 4 lata temu na budowę promu, dzisiaj dawno by pływał.

No ale cóż, nie chce mi się nawet kopać leżących.
10 czerwiec 2020 : 11:44 Ric | Zgłoś
-9 Mina
A on zniszczył już jakąś minę czy tylko jest naszym polskim osiągnięciem bo został wybudowany.
10 czerwiec 2020 : 12:03 Ciekawski | Zgłoś
-12 Cud techniki
Cudowne dziecko polskiej techniki ta nowa łódź, coś pięknego.Ileż razy zmieniano daty oddania do służby. Ile razy zmieniano cenę,by każdy mógł się nachłapać? Coś pięknego.Ilu zagranicznych dziennikarzy i chętnych do kupna tej łajby.Polskie stocznie są the best. Zlikwidować tą mafię jak górnictwo.Złodziejstwo i nic więcej.
10 czerwiec 2020 : 19:38 Dupczok z tvnu | Zgłoś
+13 Niestety...
... nie czytasz że zrozumieniem. Piszesz o Gawronie a artykuł mówi o Kormoranie.
10 czerwiec 2020 : 20:27 Roy | Zgłoś
-8 Miny przeciw czemu?
A niech nam zaminują całe wybrzeże i co komu po tym? Nasze okręty rozpadną się w porcie zanim wyjdą w morze. Utopione pieniądze. Nie mamy czego bronić na Baltyku. Taka jest prawda.
11 czerwiec 2020 : 03:00 Krzych | Zgłoś
-9 Bul Bul
Zabrakło na liście, butów Relax.
11 czerwiec 2020 : 06:27 Nunulek | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter