Częściowo wyposażony statek, który ma otrzymać imię Nexans Aurora, został wydokowany i wyholowany z Gdyni w środę, 10 czerwca, po południu. Zespół holowniczy spodziewany jest w norweskim Ulsteinvik, siedzibie stoczni Ulstein Verft, 16 czerwca.
Kablowiec holowany jest przez jednostkę Stadt Kinn (moc napędu głównego 5060 KM, uciąg na palu 71 T). Opiekę agencyjną nad holownikiem Stadt Kinn w Polsce sprawowała firma Balt-T Agency Sp. z o.o.
Częściowo wyposażony kablowiec zbudowała stocznia Crist SA z Gdyni
Statek został zamówiony w norweskiej stoczni Ulstein Verft w lipcu 2018 roku. Wtedy też Portal Morski, jako pierwszy w polskich mediach, poinformował o zleceniu budowy częściowo wyposażonej jednostki gdyńskiej stoczni.
Ulstein pozyskał kontrakt na budowę kablowca dla Nexans, po tym, jak anulowany został kontrakt (podpisany w sierpniu 2017 roku) na taką samą jednostkę w chorwackiej stoczni Uljanik w Puli (Brodogradiliste "Uljanik" dd). Kablowiec z Chorwacji miał być budowany pod numerem 534 i przekazany firmie Nexans Norway AS w sierpniu 2020 roku. Budowa w Chorwacji nie doszła do skutku ze względu na problemy finansowe stoczni.
Stocznia Ulstein, nadzorująca budowę w Gdyni, odpowiedzialna będzie też za wykonywane w Norwegii prace wykończeniowe i większość kluczowego wyposażenia, integrację systemów, przygotowanie wyposażenia oraz jego rozruchy i testy, próby morskie statku i wreszcie przekazanie armatorowi.
Statek oferować będzie dużą ładowność kabli i dwie niezależne linie do ich łączenia. Przystosowany jest również do układania kabli na akwenach o dużych głębokościach, a także w bardzo trudnych warunkach pogodowych, w czym pomaga wysoka manewrowość i wysoce efektywny system pozycjonowania dynamicznego.
Czytaj także:
Siem Aimery - najdroższy produkt polskich stoczni na próbach morskich
Siem Aimery rozpoczął pracę na morskiej farmie wiatrowej Nordsee One [VIDEO]
Projekt statku został opracowany we współpracy armatora - Nexans, biura projektowo-konsultingowego Skipsteknisk, stoczni Ulstein Verft i producenta wyposażenia okrętowego MAATS Tech.
W projekcie przewidziano możliwość adaptacji do przyszłych potrzeb i indywidualnych wymogów klientów. Statek jest np. przygotowanny do operacji pionowego wydawania kabli (vertical lay operations) i skomplikowanych zadań w zakresie podwodnych prac konstrukcyjnych.
Wysoce efektywne zespoły prądotwórcze elektrowni okrętowej Nexans Aurora przystosowane będą do spalania paliwa niskosiarkowego, a w porcie, podczas ładowania kabli, statek będzie mógł korzystać z energii elektrycznej z przyłącza lądowego.
Statek został zaprojektowany i będzie wyposażony oraz przygotowany do realizacji następujących prac:
- układanie kalbi energetycznych, w tym - w wiązkach (wysokonapięciowych kabli prądu stałego i zmiennego (HVDC i HVAC)
- układanie kabli światłowodowych
- podnoszenie i naprawy oraz łączenie w/w rodzajów kabli
- ochrona systemów kablowych i przygotowywanie rowów (transzei) do zagłębiania kabli.
Innowacyjna, dzielona, karuzela (bęben na kabel) - koncentryczna ("karuzela w karuzeli") - umożliwi układanie przez Nexans Aurora dwóch kabli równolehgle albo jednego o masie do 10 000 ton. To zminimalizuje potrzebę łączenia kabli na morzu, co jest bardzo korzystne zarówno ze względów technicznych, jak i ekonomicznych.
Według armatora karuzela ta ma być największa w świecie w chwili wprowadzenia statku do eksploatacji.
Jak długie, jak głęboko i ile kabli leży na dnie mórz i oceanów oraz kto je układa - opowiadamy w numerze 11-12 2019 miesięcznika "Polska na Morzu".
O samych kablowcach oraz o rynku, na którym działają traktuje materiał opublikowany w wydaniu 10 2019 miesięcznika "Polska na Morzu".
Wysoki komfort zapewnić mają załodze m.in. dobre odseparowanie stref roboczych i pomieszczeń mieszkalnych i rekreacyjnych oraz jednoosobowe kabiny.
Statek będzie pełnił ważną rolę w realizowanych przez Nexans zleceniach na układanie wysokonapięciowych - m.in. eksportowych z morskich farm wiatrowych, instalacji elektryfikacji naftowo-gazowych instalacji offshore, interkonektorów między państwami, etc.
Statek został początkowo zamówiony w Chorwacji, w stoczni Uljanik, natomiast w lipcu 2018 r. podpisano kontrakt ze stocznią Ulstein Verft z Norwegii.
PBS, rel (Nexans, Ulstein)
Fot.: Piotr B. Stareńczak; Ulstein Verft, Crist SA; Rys.: Nexans / Skipsteknisk
Nexans Aurora - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9862059
państwo bandery - Norwegia (NIS)
armator i operator - Nexans Norway AS, Norwegia (według niektórych źródeł - Nexans Subsea Operations, Norwegia)
stocznia (częściowo wyposażony statek) - Crist SA, Gdynia
stocznia (główny kontraktujący - stocznia wyposażająca) - Ulstein Verft AS, Ulsteinvik, Norwegia
stoczniowy nr budowy - Ulstein 314
projektant - Skipsteknisk AS, Ålesund, Norwegia
projekt - ST-297 CLV
podpisanie kontraktu Nexans / Ulstein Verft - 4 lipca 2018 r.
pierwsze cięcie stali - 8 lutego 2019 r.
położenie stępki - 24 kwietnia 2019 r.
ustawienie wielkiego bloku (grand block ceremony) - początek montażu kadłuba - 15 października 2019 r.
przekazanie częściowo wyposażonej jednostki przez stocznię podwykonawczą stoczni wyposażającej / głównemu kontraktującymi - czerwiec 2020 r.
przewidziany termin wprowadzenia do eksploatacji - 2021 r.
długość całkowita - 149,90 m
długość całkowita z kołami do układania kabli - 155,20 m
długość między pionami - 142,80 m
szerokość konstrukcyjna - 31,00 m
zanurzenie - 8,80 m
wysokość boczna do międzypokładu - 8,30 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 12,80 m
odstęp międzywręgowy - 700 mm
tonaż pojemnościowy brutto - 20 000
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 21 350
nośność - 17 000 t
ładowność kabli:
- na głównej, dzielonej karuzeli kablowej - 10 000 t
- w koszu (zbiorniku) na kabel pod pokładem - 450 t (na kabel światłowodowy)
prędkość eksploatacyjna (tranzytowa) - 14 węzłów (według niektórych źródeł - 15 w.)
moc zainstalowana (elektrownia okrętowa - zespoły prądotwórcze) - 6 × 3450 kW
napęd główny:
- 3 × pędniki azumutalne (na rufie), Brunvoll, średnica śrub 2,90 m, przenoszona moc - 3200 kW każdy
stery strumieniowe i napęd awaryjny:
- 2 × poprzeczne tunelowe stery strumieniowe (na dziobie), Brunvoll (model FU115), średnica śrub 3,00 m, 3000 kW - każdy
- 1 × chowany w kadłubie pędnik azumutalny (na dziobie), Brunvoll (model R115 - największy od tego producenta), średnica śruby 2,90 m, moc 3000 kW (może być też używany jako napęd awaryjny "take me home")
(wszystkie stery strumieniowe mają zarówno śruby nastawne, jak i możliwość płynnej zmienności obrotów)
system pozycjonowania dynamicznego - DP3
główny dostawca wyposażenia funkcjonalnego (do układania kabli) - MAATS Tech, Wielka Brytania (w tym - karuzela)
główny dostawca wyposażenia pokładowego - Palfinger Marine (wyposażenie pokładowe, np.: wciągarki do kabli z kompensacją nurzania (abandon and recovery cable winches), rufowa dźwignica "A-frame" (150 t DOR), żurawie pokładowe z łamanymi wysięgnikami)
liczba miejsc dla załogi - 90 (w kabinach jednoosobowych) + szpital okrętowy
klasyfikacja - DNV-GL
notacja klasy - DNV GL + 1A Cable Laying Vessel, E0, SF, NAUT (AW), Clean (Design), SPS, DYNPOS (AUTRO) COMF (V-3, C-3), Ice (C), BIS, BWM (T), VIBR, Silent (E), Recyclable, Strengthened (DK)
Compliant with IMO Res. MSC.266(84) Code of Safety for Special Purpose Ships 2008
I to wszystko!!!
Zanim cokolwiek napiszecie włączcie mózgi (to taki ludzki narząd odpowiedzialny za myślenie)
Bo w waszych wypowiedziach ani składni, ani rzetelnej informacji, tylko jakieś teorie wyssane z ....i tuski, pisy, po, i nienawiść do nich.
Dzieki i pozdrawiam
Pozdrawiam
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.