Statki zasilane elektrycznością, gazem, a w przyszłości także wodorem. Naszą specjalnością są rozwiązania proekologiczne. Pracy nam nie zabraknie – mówi Piotr Soyka, prezes Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING w wywiadzie dla Tygodnika „Wprost”.
- Panie Prezesie, koniec roku, czas na rachunek sumienia.
- Coś jak egzamin? Jestem spokojny. To był taki rok, jak dziś dzień w Gdańsku. Piękny i słoneczny. Proszę wybaczyć tę meteorologiczną przenośnię, ale dokładnie tak jest. Doskonała koniunktura na rynku i nasza bardzo silna, coraz silniejsza na nim pozycja. Mamy zamówienia z całego świata. W tym roku zwodowaliśmy 10 zupełnie nowych jednostek, a 17 kolejnych znajduje się w budowie. Wykonaliśmy remonty lub modernizacje ponad 200 jednostek. Nasz przychód, to blisko 2 mld złotych.
- A projekt, z którego jest Pan najbardziej dumny?
- Bardzo ciekawym przedsięwzięciem była ukończona w 2019 roku, przebudowa platformy wiertniczej Petrobaltic na morskie centrum produkcyjne ropy i gazu. Ogromna inwestycja i bardzo piękna uroczystość na zakończenie pracy. To, z czego jestem dumny, to także fakt, że jesteśmy dziś jednym z największych pracodawców na wybrzeżu. Zatrudniamy ponad 3,5 tysiąca osób plus osoby, z którymi współpracujemy. Łącznie, to nawet 7 tysięcy osób. W tej chwili jesteśmy największą stocznią remontową w Europie. Na świecie, wyprzedzają nas jedynie stocznie chińskie.
- To silna konkurencja?
- Oczywiście. W Chinach stocznie są bardzo często dotowane przez państwo. My jesteśmy stocznią prywatną, nam nikt nie pomaga. A mimo to, w opublikowanym niedawno rankingu Clarksons Research znaleźliśmy się na siódmym miejscu, wśród 15 najlepszych stoczni na świecie pod względem proekologicznej modernizacji floty. W tym rankingu są tylko trzy stocznie nie chińskie – dwie w Europie i jedna w Ameryce. I z tych trzech my jesteśmy pierwsi.
- Rozwiązania proekologiczne to silny trend w okrętownictwie?
- Najsilniejszy. Cały świat walczy z zanieczyszczeniami powietrza, a niewielu wie, że statki są trucicielami do kwadratu! Wielki, 400 metrowy statek, płynący do Europy, w czasie podróży emituje tyle dwutlenku węgla, co w tym samym czasie wszystkie samochody razem wzięte. Dlatego wprowadzane są wciąż coraz bardziej rygorystyczne przepisy, zmuszające armatorów do modernizacji. Wszystkie nowo budowane statki muszą dziś być niemal zeroemisyjne. Od 1 stycznia 2020 r. poziom emisji tlenków siarki ze statków nie może przekraczać 0,5 proc. Do 2030 roku, wszystkie nowo produkowane jednostki, muszą być już zeroemisyjne. To silny trend, a my stawiamy na innowacje. Prawie wszystkie statki, które produkujemy, to jednostki na gaz lub elektryczne. Mamy też bardzo wiele zamówień na modernizacje już pływających jednostek. W najbliższych latach pracy nam nie zabraknie.
- Gaz i elektryczność. A statki na wodór?
- Moim zdaniem, to kwestia najbliższego dziesięciolecia. Prototypy już są. Uważnie śledzimy wszystkie trendy, to stanowi o naszej sile. Mamy jedno z najlepszych biur projektowych w Europie, powstają tam projekty modernizacji, ale i zupełnie nowych statków, nawet okrętów wojennych. Śledzenie trendów umożliwia nam też bardzo dobry kontakt z Det Norske Veritas (DNV-GL). To biuro klasyfikacyjne, które ma główną siedzibę w Oslo, ale także oddział w Polsce. Dopuszczają statki, nowe i po modernizacji, do użytkowania, tworzą także nowe przepisy. Dzięki dobrej współpracy, zawsze wiemy „co w trawie piszczy”.
- Jaka część produkcji przeznaczona jest na eksport?
- To prawie 75 proc. naszych zamówień. Produkujemy, oczywiście także dla polskich armatorów. To zamówienia głównie dla Urzędu Morskiego, czy Marynarki Wojennej. Mówię o produkcji, bo jeśli chodzi o remonty, to prawie 100 proc. remontowanych przez nas jednostek jest z zagranicy. A polskie? Największy polski armator, czyli Polska Żegluga Morska, w 2019 roku nie zlecił nam nawet jednego remontu. Proszę nie pytać dlaczego. Nie wiem, a przychodzą do nas statki z całego świata! Wie Pani, jak to działa? Statek płynie np. z USA do Europy i wysyła zapytania ofertowe do stoczni na swojej drodze. Rozkład stoczni na jego trasie jest taki, że kiedy wchodzi do nas, to oznacza, że odrzucił przynajmniej 6 ofert innych stoczni, które miał pod drodze. A to bardzo częste. Wygrywamy jakością i innowacyjnością proponowanych rozwiązań, także szybkością wykonania.
- Plany na przyszłość?
- Dalszy rozwój. Na rynku jest doskonała koniunktura. Ze względu na coraz bardziej wyśrubowane normy, właściwie wszystkie statki trzeba przerabiać, zmniejszać ich emisyjność. Do stoczni ustawiają się kolejki, ale tylko do dobrych, a my jesteśmy najlepsi. Sprzyja nam też dynamiczny wzrost liczby przewozów promowych w basenie Morza Bałtyckiego, bo promy, zwłaszcza te na gaz, to nasza specjalność. Kiedy 30 lat temu startowałem w konkursie na stanowisko dyrektora (Gdańskiej Stoczni Remontowej - dop. red.), miałem 8 kontrkandydatów. Musiałem opisać jak wyobrażam sobie pracę i rozwój stoczni. Pamiętam, że w pewnym momencie, pisząc o tym, co może stanąć nam na przeszkodzie, wymieniłem „niekorzystne położenie geograficzne”. Dziś bym tego nie napisał! Mamy doskonałe położenie!
- A projekty, które chciałby Pan jeszcze zrealizować?
- Jesteśmy twórcą projektu najnowocześniejszego niszczyciela min w NATO. Jeden przez nas wykonany już pływa w polskiej Marynarce Wojennej, dwa kolejne są w produkcji. Mogę zdradzić, że naszymi okrętami wojennymi interesują się też np. kraje arabskie. Nasze niszczyciele są doskonałe, dlatego chciałbym czegoś więcej. Dziś jesteśmy w stanie zrobić każdy, podkreślam każdy okręt, którego mogłaby potrzebować nasza Marynarka Wojenna. Nawet najbardziej skomplikowany. Jeśli pyta pani o projekt marzeń, chciałbym, żeby polska Marynarka, która myśli o rozwoju, patrzyła w kierunku naszej stoczni.
Rozmawiała: Olga Wasilewska
Źródło: Tygodnik „Wprost”
300 m 85000 ton nośności. Załoga poniżej 800 osób.Pisząc o przychodach raz pisze o Grupie Kapitałowej innym razem o stoczni.
To bardzo różne dane i w zasadzie nie jest ważny przychód, ale dochód netto.
Stocznia Meyer Werft przy 3500 stoczniowców daje produkcję na poziomie 2 mld E.
Trudno porównywać te dane,bo Remontowa i Grupa Kapitałowa tych danych nie podaje, podobnie jak "Polska na Morzu".
Walka o czyste powietrze to kolejna fikcja. Zamiast emisji gazów popłuczyny scrubberów lądują w morzu.
A co do Stoczni Północnej - to nie było przeistocznie, tylko zakup udziałów od Państwa Polskiego, które chętnie pozbyło się ówczesnego bankruta. I dobrze, że kupiła ją POLSKA Remontowa. Inaczej tej stoczni nie byłoby dziś, jak i kilku innych. Wciąż istnieje, bo jest w holdingu remontowej, choć ma problemów od cholery. Ale wychodzi na prostą - i to jest najważniejsze.
Dzisiaj trzy trawlery już pracują, pozostałe siedem okupuje nabrzeże.
Bolko miał wejść w lutym 2018, po nim Gniewko i Norled. Marine Traffic pokazuje je w Gdansku.
Nastąpiło wyrazne przesuniecie na 2020,a 2021?
Prezesa Soykę podziwiam,ale nie bez uwag.
To nie Clarkson jest odpowiedzialny za scrubbery (płuczki spalin),ale stało się.
Wracając do stoczni to polecam :strony Besiktas dok 382 m, 230 m i suchy 230 m, Bahama Yard-3 doki,
Czy bardzo małą ale ciekawą Damen Song Cam w Wietnamie.
Besiktas w 2018 zakontraktował scrubbury na 26 jed . dla Norden, a w 2019 na 17 dla Grimaldi Group.
Raczej mnie nie interesuje która z polskich stoczni robi więcej od Remontowej,
ale jakie ma zyski i perspektywy rozwoju.Bardzo dziękuję za uwagi,może zdołam odpowiedzieć na kolejne?
Potkną się o największy światowy kryzys gospodarczy i nawet tego nie zauważył xD.
Najsmutniejsze jest to, że ciężko pracujący ludzie boleśnie odczują kryzys, a prezio jak każdy tego typu 'faHowiec' spadnie na cztery łapy.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.