Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego SA zajęła pierwsze miejsce w Europie wśród stoczni wyposażających statki w systemy odsiarczania spalin w zestawieniu World Fleet Register firmy analitycznej Clarksons Research.
Brytyjska wywiadownia badająca rynek żeglugowo – stoczniowy zebrała dane dotyczące liczby projektów, polegających na instalowaniu przez stocznie na statkach systemów EGCS (z ang. Exhaust Gas Cleaning System – systemów oczyszczania gazów wylotowych), popularnie zwanych scrubberami lub płuczkami spalin. Na tej podstawie wytypowała i uszeregowała 15 czołowych pod tym względem stoczni na świecie.
- Zestawienie obejmuje liczbę historycznych instalacji systemów EGCS na statkach w ciągu ostatnich pięciu lat, projektów obecnie realizowanych oraz zakontraktowanych – wyjaśnia James Milne z firmy Clarksons Research Services Ltd.
Wśród tych 15 stoczni aż 12, to stocznie chińskie. Spośród stoczni wyposażających statki w EGCS, działających poza Chinami, polska stocznia zajęła pierwsze miejsce, wyprzedzając m.in. stocznie Grand Bahama (USA) i Besiktas (Turcja). Jest to zmiana w stosunku do wcześniejszego zestawienia Clarksons sprzed kilku miesięcy, wg którego Remontowa SA zajmowała drugą pozycję wśród stoczni niechińskich.
Polska stocznia wyposażyła do tej pory 50 statków w systemy EGCS instalując łącznie ponad 100 scrubberów (na niektórych statkach instalowała więcej niż jedną płuczkę spalin). Tylko w roku 2019 w takie systemy wyposażyła 10 statków, głównie kontenerowców kombinowanych Ro-Ro należących do Grupy Grimaldi (seria Grande Lagos).
Rok 2019 okazał się także rekordowy pod względem statków wyposażonych przez stocznię Remontowa SA w systemy zarządzania wodami balastowymi (BWT – Ballast Water Treatment). Stocznia zainstalowała je w tym roku na 19 statkach, a pod koniec roku rozpoczęła realizację takich projektów na kolejnych dwóch jednostkach.
Od 1 stycznia 2020 roku na świecie zacznie obowiązywać tzw. "Sulphur Cap", czyli dyrektywa ograniczająca emisję siarki przez statki z obecnych 3,5 proc. do wartości 0,5 proc. (poza strefami kontroli emisji - ECA - w których już obecnie obowiązuje limit 0,1 oproc.). Według DNV-GL nowe regulacje będą dotyczyć łącznie ponad 70 tysięcy statków.
Nowe przepisy, zgodne z celami IMO i polityką klimatyczną Unii Europejskiej mają się przyczynić do obniżenia przez statki emisji tlenków siarki, odpowiedzialnych za tzw. kwaśne deszcze i wzrost efektu cieplarnianego.
O "Pożegnaniu z siarką" w żegludze czytaj więcej w numerze 5/2018 miesięcznika POLSKA NA MORZU, do nabycia w naszym sklepie:
GL
Ilustr.: Za zgodą Clarksons Research Services Ltd.
Infografika: PORTALMORSKI.PL
Poniżej ranking czołowych stoczni na świecie wyposażających statki w scrubbery opracowany przez Clarksons Research oraz mapa limitów emisji siarki w żegludze morskiej:
i tak krótko przed ogłoszeniem upadłości w 2008 roku przekazano do stoczni Gdynia kwotę 2 miliardy 974 miliony 400 tysięcy złotych nie dało to pozytywnych efektów , później po ustanowieniu zarządcy kompensacji Stoczni Gdynia i Stoczni Szczecińskiej przyznano wynagrodzenie w wysokości 12 krotnego przeciętnego wynagrodzenia i tak w latach styczeń 2009 - marzec 2011 wypłacono kwotę 15 milionów brutto. Wszystkie te dane są dostępne w protokółach NIK z 2009 i 2011 roku.
i tak np. przez to stocznia remontowa Nauta z Gdyni popadła w poważne kłopoty finansowe i dziś stoi na granicy upadłości, w najbliższym czasie będą podjęte decyzje co dalej z tą stocznią. Praktycznie dziś poza holdingiem gdańskiej remontówki nie ma w Polsce stoczni, która by funkcjonowała normalnie.
że aktualna liczba scrubberów zainstalowanych i w instalacji to 3756 i z końcem roku może osiągnąć 4000.
Problemem są Cheat Devices (oszusty). Na podaną liczbę tylko 23 spełniają wszystkie wymogi.
Reszta obchodzi prawo. Oszacowano, ze tylko pasażery w 2020 spalą 4 mln ton paliwa zrzucając do wody 180 mln ton popłuczyn.
Koszt instalacji waha się w granicach 1.6-8.1 mln Ł. średnio 3 mln $ .
Przy 4000 daje to sumę 12 mld $. Chiny już zakazały zrzutu popłuczyn w swojej 12 milowej strefie.
W świetle podanych danych jednak podaję w wątpliwość pozycję Polski na tej liście.
Szczęśliwego Nowego Roku !!!!!!!!
no i wymyślano wszelakie emulga-n--ty od których baranieją wszelakie separatory które separowały ciecze oleiste.Który obecnie odolejacz oczyści wody zęzowe które są zmieszane z chemią i zamieniły się w emulsję.wszystko idzie do oceanu i ,,tonie'' ale życie ginie na dnie i zamienia się w pustynię!
Euro idioci wymyślili używać na wodach UE wpierw MDO o zaw. siarki 1% a póżniej jeszcze ,,ulepszyli na zaw.siarki
a potem wydobywać ją w Tarnobrzegu?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.