Dar Pomorza, jedna z największych atrakcji turystycznych Trójmiasta, przejdzie remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding. Żaglowiec opuścił dziś swoje dotychczasowe miejsce przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni i został przyholowany do stoczni.
Produkcja: Marcin Koszałka, Maciej Bielesz/PORTALMORSKI.PL
Przetarg na wykonanie remontu ogłosiło w sierpniu br. Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, które od 1982 roku opiekuje się żaglowcem i udostępnia jego pokład ponad 100 tys. zwiedzającym rocznie. Można poznać historię statku, jego wyposażenia, pomieszczeń, a także załogi i oficerów. W jednej z kabin zgromadzono np. pamiątki z domu Karola Borchardta, pisarza i marynarza, który w latach 1938-39 służył na Darze Pomorza jako starszy oficer. Do jednej z jego najpopularniejszych książek należy „Znaczy Kapitan”, barwny zbiór opowiadań, w którym tytułowym bohaterem jest kapitan żeglugi wielkiej Mamert Stankiewicz.
Teraz Dar Pomorza, aby na kolejne lata przedłużone zostały dokumenty pozwalające funkcjonować jednostce jako pływający obiekt-muzeum i, aby mógł służyć turystom i mieszkańcom Trójmiasta, musi przejść remont.
Do tego zadania wybrano Gdańską Stocznię Remontowa SA, która już od wielu lat współpracuje z Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku – adaptowała także do celów muzealnych Sołdka, rudowęglowca, który od ponad 30 już lat służy przy nabrzeżu Ołowianki mieszkańcom i turystom odwiedzającym to miasto.
Do najważniejszych zadań stoczni należeć będą m.in.: mycie i malowanie kadłuba, inspekcja części podwodnej, inspekcja nitów na kadłubie, pomiary blach konstrukcyjnych, przegląd śruby napędowej, przegląd i konserwacja olinowania, wymiana blach poszycia, jeśli są zardzewiałe; konserwacja łodzi ratunkowych, a także remont systemu przeciwpożarowego i systemu monitorującego.
To nie pierwsza wizyta Daru Pomorza w stoczni z grupy kapitałowej Remontowa Holding. Przypomnijmy, że w 2003 roku, po niemal 30 latach, fregatę przyholowano do stoczni na przegląd techniczny i konserwację dna. Statek, jak się okazało po przeglądzie podwodnym kadłuba, był w dobrym stanie technicznym, oczyszczono go z glonów i skorupiaków, a następnie pomalowano.
Statek-muzeum pojawił się w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA także w 2008 roku. Przechodził wtedy remont klasowy zgodnie z wymogami bezpieczeństwa, odbywający się co kilka lat. Na pokładzie pomalowano nadbudówki, nadburcie, a także odnowiono szalupy ratunkowe.
Dar Pomorza (dł. z bukszprytem: 93 m, szer.: 12,6 m) został zbudowany w 1909 roku w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej. Pod nazwą Prinzess Eitel Friedrich wypłynął w swój dziewiczy rejs we wrześniu 1909 roku.
Po klęsce Niemiec w I wojnie światowej statek przejęli Francuzi. W roku 1926 otrzymał on nową nazwę Colbert i miał początkowo zastąpić francuski żaglowiec szkolny Richelieu, ale plan ten nie doszedł do skutku. Rok później fregatę przejął baron de Foreste, który miał zamierzał przekształcić ją w jacht oceaniczny. Ten pomysł także nie doczekał się swojej realizacji.
W roku 1929 statek został zakupiony z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej za sumę 7000 funtów szterlingów. Miał zastąpić wysłużony już bark szkolny Lwów. Fregata otrzymała wówczas kolejną nazwę Dar Pomorza, dla upamiętnienia ofiarności pomorskiego społeczeństwa. W czerwcu 1930 r. po raz pierwszy stanęła na gdyńskiej redzie, a 13 lipca biskup St. Okoniewski poświęcił statek i jego banderę. Fregata została przekazana Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni i stała się odtąd drugą (po Lwowie) „kolebką polskich nawigatorów”.
W ciągu 51 lat służby dla Polskiej Marynarki Handlowej Dar Pomorza odbył 102 rejsy szkolne, przebywając pół miliona mil morskich. Na jego pokładzie przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej.
Żaglowiec wycofano ze służby 4 sierpnia 1982 roku, a kilka miesięcy później, 16 listopada, przekazano Narodowemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku.
Agnieszka Latarska, rel (NMM w Gdańsku)
Fot.: Marcin Koszałka, Agnieszka Latarska
Statek został zwodowany 12 października 1909 r. Nie mógł więc wypłynąć w dziewiczy rejs we wrześniu tego roku. Miało to miejsce 11 kwietnia 1910 r.
Pozdrawiam,
Krzysztof Romański
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.