Fiński armator Finferries oficjalnie poinformował o zamówieniu w stoczni Crist przyjaznego dla środowiska promu hybrydowego, przeznaczonego do żeglugi w rejonie archipelagu Wysp Alandzkich. Prom ma być gotowy w 2022 roku.
Jak podaje Finferries, nowy prom ma zostać zatrudniony na linii Föglö, na której eksploatację przetarg rozpisał Rząd Prowincji Alandzkiej (Åland Provincial Government). Linia będzie utrzymywana i statek eksploatowany przez spółkę stowarzyszoną Finnferries - Ansgar ab z Wysp Alandzkich.
Prom będzie zasilany z ładowanych z lądu baterii akumulatorów i będzie wyposażony w awaryjny / wspomagający napęd w postaci diesel-owskich zespołów prądotwórczych. Będzie miał 100,5 m długości całkowitej, 17,4 m szerokości, 5,2 m wysokości bocznej, 3,1 m zanurzenia i ładowność 90 samochodów osobowych oraz miejsca dla 350 pasażerów, przy 3-osobowej załodze.
Prom ma zacząć pracę na linii Åland Föglö 1 kwietnia 2022 roku.
"Po długim i szczegółowym procesie selekcji, polska stocznia Crist została wybrana jako dostawca nowego promu hybrydowego. Crist zbudował również prom Elektra. Umowa zawiera opcję na drugi, podobny prom hybrydowy. W ramach konkursu Finferries wysłał zapytania ofertowe do 23 stoczni, w tym 6 fińskich. Ofertę złożyła tylko jedna ze stoczni fińskich." - czytamy w komunikacie dla mediów opublikowanym we wtorek przed południem.
Ostatnią nową budową, jaka zasiliła flotę Finferries, był hybrydowy prom Elektra - pierwszy tego typu w Finlandii.
- Dobrze wiedzieć, że statek będzie budowany doświadczonymi rękami i oczekujemy co najmniej tak niezawodnej i wysokiej jakości produkcji jak w przypadku Elektry. Oczywiście, rozczarowujące było to, że oferta jedynej fińskiej stoczni była znacząco droższa od zaoferowanej przez zwycięzcę przetargu - powiedział Mats Rosin, prezes Suomen Lauttaliikenne Oy (Suomen Archipelago Shipping Company Oy - FinFerries).
System napędowy na nowy prom projektu LMG 90-DEH z norweskiej firmy LMG Marin dostarczy, podobnie jak na Elektrę, Siemens.
- Można powiedzieć, że nowy statek będzie "Elektrą 2.0". Technologia w tej dziedzinie rozwinęła się w ostatnich latach w ogromnym stopniu. Zapewnimy pasażerom przyjazny dla środowiska i niezawodny prom, podsumowuje Rosin.
rel (FinFerries), PBS
Ja też jestem bardzo rozczarowany :-), bo można było więcej kasy wziąść, żeby chociaż na materiały kupine w Finlandii starczyło :-).
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.